Merrie eïgend veulen toe die niet van haar is...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Merrie eïgend veulen toe die niet van haar is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 22:05

Ik zit toch wel me een dilemma. Wat op stal een beetje word weg gewuifd naar mijn idee. Maar ik zit er wel mee.

Mijn merrie - een haflinger- heeft een veulen van nu een jaar oud toe geëigend.
Ze denkt dus echt dat het haar veulen is. Ze staat er bij in de buurt. En haal ik haar uit de wei, word ze onrustig.
Gaat en blijft ze de hele tijd door hinniken naar "haar" veulen. Kijkt iedere keer naar de wei waar de andere paarden staan.
En als ze terug in de wei is, draaft ze naar het veulen toe. En zodra ze is, dan "dwingt" ze hem te "drinken" bij haar.
Er komt uiteraard gelukkig niks uit haar uiers. Maar ik zie als ik haar borstel dat het veulen probeert te drinken bij haar.
Want haar uiers zijn nat. En ook als ik haar weer terug zet zie ik hem proberen te drinken.

Ik vind dit gewoon heel erg irritant. Ze was in omgang best wel rustig de laatste tijd. Maar een normaal buitenritje gaat niet meer, want ze hinnikt en is gewoon echt onrustig. In de bak hinnikt ze wel, maar is ze niet zo heel erg gestrest.

Maar wat zou ik hier nou nog aan kunnen doen. Ze staan dag en nacht in een grote groep. En de stalhouder wil mijn pony niet uit de groep halen. Want het is gewoon een heel werk om ze in een groep te krijgen. Het veulen uit de groep halen is ben ik bang ook niet echt een optie. Want het is niet mijn veulen en ik weet niet of de eigenaresse van zowel het paard, als van de stal dat wil.

Ik ben bang dat het veulen nog lang bij mijn merrie blijft hangen. Ze geeft geen melk, en het is mijn inziens echt het grootste gedeelte de schuld van mijn merrie. (psychisch)

Ze heeft al wel eens een veulen gehad...

Weten jullie hoe ik dit op zou kunnen lossen?

FriesWytske

Re: Merrie eïgend veulen toe die niet van haar is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:09

Dit is geen veulen, maar een enter.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 22:11

FriesWytske schreef:

Dat gaat de strekking van het verhaal niet over ;)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:12

FriesWytske schreef:

nuttige reactie zeg..

TS: ik kan je niet helpen maar ben eigenlijk wel benieuwd naar verdere reacties dus lees even mee! :)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:15

Anti bijt op de uiers van de merrie doen? Zodat de jaarling/het veulen een vieze smaak krijgt? Dan zal die niet meer willen proberen te drinken = minder stimulans voor je merrie.

Verder denk ik dat er weinig aan te doen is behalve uit elkaar halen...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:17

Idd iets erop smeren dat vies smaakt helpt maar is niet een oplossing.
De jaarling moet 'gespeend' worden maar ook de merrie en hier is de enig oplossing van elkaar af tot de jaarling mentaal (en gewoonte-wijze ivm het melkbar aanschuiven) helemaal gespeend is.
Maar ik zou niet te snel zeggen dat je merrie geen melk geeft! Echt melk zal het wel niet zijn, meer zoiets van suiker-water, maar het is aanwezig ... anders ging de jaarling niet aan de tepel hangen EN! liet de merrie het niet toe (pijn).

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:23

Nou, dat heb ik op stal nu nog noooooooit meegemaakt! Maar ik zou idd anti bijt op de uier doen. En staat de moeder van het veulen niet bij hen op de wei?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:16

Merrie is denk ik schijnzwanger , en wordt gestuurd door hormonen , die weer aangewakkert worden als het veulen aan haar spenen rommelt , ja als uit elkaar halen niet kan , weet ik geen oplossing , maar het zal wel tijdelijk zijn , overigens hebben wij een schijnzwangere merrie gehad die volop melk gaf , drupte erzo uit ,het ging vanzelf over, maar wij merkten dan ook niet zoveel bijzonders aan haar gedrag .
Mischien kan je de da bellen of er iets aan te doen is .

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:23

Mijn merrie heeft dit vorig jaar ook gedaan bij een 2jarige zelfs, die liet ze ook gewoon drinken en ze heeft zelfs een beetje melk aangemaakt(merkte ik tijdens het schoonmaken daar). Dat was gelukkig niet al te heftig en ging ook gewoon weer over. Ik gooi het op hormonen: ze heeft zelf al een paar jaar geen veulen meer gehad, daarvoor wel. Ze is ieder jaar weer buitengewoon geinteresseerd in de veulens, maar zodra het seizoen om is, wordt het minder!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:46

Ik heb al eens een ruin meegemaakt die een jaarlinger zichzelf toe eigende. Jaar daarop was t over :)

Ik denk trouwens eerder dat deze jaarlinger zelf wil/doet drinken, nog nooit meegemaakt dat een paard een ander paard dwingt om te drinken.. Vraag me sterk af hoe ze dat voor 'elkaar' krijgt..

Ik snap Fries Wyske d'r opmerking wel. Gezien de titel dacht dat het om een merrie ging die een spenend veulen van een andere merrie toe eigende. En dat is toch wel een ánder verhaal :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:50

ik zou ze toch uit elkaar halen.
probleem ligt denk ik meer bij het entertje omdat die nog graag wil drinken en jouw merrie staat dat toe. :j
zou ze dus wel uit elkaar halen.
lijkt me ook niet goed voor het uier als dat enter er steeds bij zit?

als het echt niet kan(wat ik erg raar zou vinden,elke stal moet genoeg land hebben voor zoiets)
dan zou je misschien een vies smaakje op het uier kunnen smeren, misschien iets als antibijtcrekme?

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:09

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn merrie, was ook helemaal gek met een gespeend veulen en kon haar niet fatsoenlijk meer uit de wei halen omdat Mw meende dat "haar" veulen niet alleen kon blijven. Ik heb de merrie samen met een bejaarde merrie apart gezet op een ander stuk land en toen is het over gegaan.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:17

Mijn oude pony deed het ook. Ze nam alle veulens weg bij de moeders en zo erg dat de echte moeder er niet meer bij mocht komen. Feit was ook dat de veulens dus niet konden drinken want de merrie had toen ook geen melk.

Ook als ze zelf een veulen had hield ze alle veulens voor haarzelf. Ze liet gerust 2 veulens te gelijk drinken. We hebben haar toch echt apart moeten houden van de groep als er veulens bij liepen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:26

Uit elkaar halen! Dalijk zuigt hij er een ontsteking in.
Dat je merrie zo bezitterig is is geen probleem maar dat er aan t uier gezogen word wel!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:00

Ik zou er ook voor kiezen om ze uit elkaar te halen als je niet blij bent met de situatie. Je kunt nu immers niet meer "normaal" met je paard omgaan, aangezien het zo met het "veulen" bezig is. Ga eens om de tafel met zowel de eigenaresse van het "veulen" als de eigenaar van de stal om te kijken wat de oplossing kan zijn.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:07

Toch uit elkaar halen zodat yhet veulen weer gaat leren wie zijn echt moeder is.
Bij zitten momenteel met het zelfde probleem.