[H] zeer kleine BWP merrie (Bentley vd Heffinck x Apache)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

[H] zeer kleine BWP merrie (Bentley vd Heffinck x Apache)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 21:53

Hallo,

Ik heb even een vraagje.
Ik ben in het bezit van een 3 jaarse BWP merrie.
Haar afstamming is Bentley vd Heffinck x Apache du Forest = volledig springgefokt.

Haar vader, Bentley is 1m72.
Haar moeder Rose of Beauty is 1m68.
De merrie zelf is momenteel slechts 1m45.

Ik vroeg mij af of het verstandig zou zijn om met een 'pony' merrie te fokken met een paardenhengst.
Dat in de hoop een groter veulen te verkrijgen.
Kan het veulen niet te groot worden voor haar? Ik wil in geen geval mijn merrie kwijt in de bevalling.

Afbeelding
Deze foto is van einde maart, ondertussen is ze achteraan bijgetrokken.

Merrie is van karakter eerder dominant en heeft veel lef. Ze is wel braaf en vrij nuchter.
Van gang is haar galop het meest beperkt en die mag zeker ruimer. Ze heeft wel een enorm ruime draf.
Ze is springgefokt maar ik ga liever voor veelzijdig met oog op SGW.
Het belangrijkste is dat ze groter moet fokken...

Zelf dacht ik aan Kasparow maar eerder omwille van zijn veelzijdigheid.
Liever geen te dure hengst, dus < 1000€...

Maar liever eerst dus advies ivm het fokken met een pony... Ik verwacht dat ze nog wat zal groeien maar niet veel meer, ze is niet overbouwd ofzo. Er is geen reden waarom ze zo klein gebleven is, ik heb haar al sinds haar 6 maand.

Ik vraag enkel advies, ik heb nog geen concrete plannen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:55

waarom wacht je niet een jaartje? misschien trekt ze dan meer bij en kun je beter oordelen welke hengst beter bij haar past. Vind haar nog tonen als een 2 jarige waar ik echt geen hengsten-advies bij ga en kan maken. Ze is nog te puppyachtig en lichamelijk kan er nog zoveel veranderen...en daarnaast in mijn ogen niet toe aan dracht.
of foto vertekend..dan graag even een betere foto echt van de zijkant genomen.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:58

Mijn merrie is wel groter dan die van jou, zij was 1.51m toen ik haar kocht als 2 jarige en is nu 1.60 en is nu 5 jaar oud. Haar heb ik vorig jaar (toen was ze 1.57m) laten dekken door Dayano en er is een behoorlijk flink veulen uitgekomen. Dayano is 1.75m. Ik heb het met Bridie wel aangedurfd omdat zij een behoorlijk 'compleet' paard is met een behoorlijk ruime koffer. Ik kan dat van de foto van jouw merrietje niet zo goed beoordelen.
Eerlijk gezegd, zou ik, als ik jou was, je merrie nog even een jaar de tijd geven om wat verder uit te ontwikkelen en dan nog een keer kritisch te kijken of je er sowieso mee moet gaan fokken. Kijk ook goed naar hoe de stokmaten van de voorouders zijn. Ik zou als mijn merrie zo klein zou zijn als die van jou ook nog even de tijd gunnen. In een jaar kan er een hoop veranderd zijn en er zijn op dit moment ontzettend veel leuke paarden te koop voor een redelijke prijs.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 22:08

Sowieso wordt er een jaartje gewacht hoor, voor dit jaar komt er geen dek. Maar ik ben er wel over aan't denken. Ik heb nu geen concreet toekomstplan buiten 'verkopen' voor haar, dus ik hoor graag of er mogelijkheid is om haar te dekken door een paard... zodat ik andere toekomstplannen kan bedenken.

Deze foto's zijn van deze week, wel geen standfoto maar ik denk dat de gegeven foto wellicht vertekend maar ik heb geen recente standfoto.
1
2
3

Diane65

Re: [H] zeer kleine BWP merrie (Bentley vd Heffinck x Apache)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:13

SofieHavan, zou volgend jaar hetzelfde topic nog een keer openen begin van het jaar. Op zich ziet de merrie er op je laatste drie foto's niet verkeerd uit. Als er veel bloed in zit, willen die paarden ook nog wel laatbloeiers zijn (die van mij is 60% volbloed), moet je rekening mee houden. Zet begin volgend jaar eens wat foto's van dat moment en de stokmaat, ik denk dat je dan goede adviezen kunt krijgen. Ik heb m ook wel geknepen of Bridie het aan zou kunnen met een hengst van 1.75m, maar het is allemaal goed gegaan. In jou geval zou ik wel even afwachten wat ze nog de hoogte in gaat, want met de stokmaat die ze nu heeft, zou ik zelf eerder kiezen voor een paardhengst van rond de 1.65m maximaal.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:24

Je kan er volgens mij zeker een groter paard uit fokken

een voorbeeldje:
watamin, het paard van Hanne Mertens (springruiter in België) is gefokt uit een ponymoeder (sylvie) en vader= nabab de reve
het paard zelf is rond de 1.65 denk ik
(ik denk wel dat het via ET is gebeurd dus dat een draagmoeder het veulen heeft gedragen)
http://jorisdebrabander.be/_html/main.p ... e=21&id=49

nabab zou een goede optie zijn, vergroot volgens mij wel
maar hij voldoet niet aan je eisen van dekgeld en sgw (te weinig bloed denk ik)

volgens mij gaan cassini nakomelingen ook wel vergroten (maar ook hier we te weinig bloed voor sgw)

ik denk dat het veulen zich wel zal aanpassen aan de plaats die het heeft in de baarmoeder en ik denk wel dat de groote genetisch bepaald is
maar misschien dat een eerste veulen altijd wat kleiner blijft?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:05

Thunder van de zuuthoeve vergroot zeker. Ik heb uit kleine merries (waaronder die van mij) allemaal nakomelingen die groter zijn dan 165. meesten zijn tegen 170-175.

mijn merrie was 160

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:57

Waarom geen hele goede ponyhengst erop? Maak die goed zadelmak, breng (of laat) hem uitbrengen op wedstrijd, en dan heb je iets zéér commercieel.
Ken enkele pony's (et vader bileander bvb) die uit een moeder kwamen die paard gefokt was, en die sprongen internationaal op het hoogste niveau mee.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 12:12

Omdat ik daar teveel geld moet tegen smijten aangezien ik geen pony ruiter heb. Ik wil Idana laten uitbrengen en ik vind nu al geen ruiter om haar uit te brengen... Dus ja, liever naar de paarden dan terug.

Dus bij deze mensen die een goede ponyruiter weten voor mijn pony ;) Oost/west Vlaanderen of Vlaams Brabant (maar de kant van OVL dan). Modaliteiten zijn te bespreken.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:53

Kijk even in de plaatselijke LRV club? :) Niet via internet, maar ga eens kijken naar de oefening of op tornooi en spreek ze persoonlijk aan? Goede ruitertjes genoeg daar, lijkt me.
Die vragen overgens waarschijnlijk niet eens zo veel, maar zijn meestal blij dat ze een goede pony te rijden hebben.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 12:55

Ja, dat ga ik zeker doen!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:45

1. 3 jaar kan prima of je nu een grote of kleine merrie hebt maakt niet veel uit .
2. je merrie kwijt raken in een bevalling kan altijd gebeuren en heeft niks met grote hengst oid te maken .
3. "pony " met een paardhengst kan prima , zijn genoeg voorbeelden van ..de baarmoeder van je merrie past zich prima aan en ook omgekeerd
4 . Ondanks dat je wil vergroten zit de kans op een kleintje er altijd in maar gezien de voorouders van je merrie is de kans toch kleiner :j
5. ik zou voor een niet overdreven grote hengst gaan en vermits je graag SGW zou doen een hengst met een groot aandeel volbloed erin ..als het veulen dan niet " te zwaar "is ..zal de bevalling ook beter verlopen ..

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:44

Misschien Amiro Z voert veel volbloed dus pluspunt voor SGW en is niet echt duur

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 17:40

Dank jullie voor de uitleg! :) Ik ga wel een jaartje wachten (aangezien het dan ook vlotter gaat voor mij).
Ik ben wel benieuwd, k ga de hengsten die hier langs kwamen al even opzoeken.