Meerde vragen/info gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Meerde vragen/info gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 11:20

Hallo iedereen hier met een haflinger.

Na veel lief en leed met mijn huidige KWPNer ben ik een beetje tot besluit gekomen om over te willen naar een koeler ras. Mijn paard is alleen eentje die niet makkelijk is en nieuw baasje vinden dus erg moeilijk. Nu komt er zondag iemand kijken en zij heeft een erg leuke haf te koop en mocht het klikken dan gaan we ruilen.

Nu ben ik zelf niet zo bekend met haflingers of afstammingen etc ervan. Dus misschien kunnen jullie mij meer info geven.
Nu zal ik bij de oude eigenaren natuurlijk ook wel dingen navragen, maar was gewoon benieuwd..

Vragen die ik bijv al heb:
- Wel soort voer geef je je haf?
- En hoeveel?
- Kennen jullie de hengst Waldess en hebben jullie er meer info over?
- Hoe werkt dat met keuringen (voor premies)?
- Welk zadel hebben jullie erop?
- Zijn er ook wat haflingers voor de kar?
- En misschien meer nuttige info....

Mvg Mara

_Aurora_

Re: Meerde vragen/info gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:22

Wat leuk dat je aan het kijken bent voor een haflinger!

Ik geef zelf enkel veel hooi en kernbrok met alleen vitamines en mineralen omdat die van mij verder ook geen krachtvoer nodig heeft.
Ik heb zelf een rossner america boommaat 31 maar ik heb een redelijk smalle haflinger. Mijn haflinger staat niet voor de kar en ik rijd enkel dressuur en af en toe springen. EN voor de afwisseling een buitenritje.

Ik zou gewoon eens gaan kijken naar een aantal haflingers en kijken wat je mooi/leuk vindt.

Succes met je zoektocht!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:27

Voeren is geheel afhankelijk per paard. Een haflinger is over het algemeen een sober ras dat weinig krachtvoer nodig heeft, uitzonderingen daargelaten.
Wat wil je met hem/haar gaan doen?

Mijn haflinger loopt 5 dagen in de week 30-60 minuten onder het zadel (dressuur, af en toe een sprongetje of buitenrit) en krijgt nu 3x per dag hooi + gras (strookbegrazing, dus elke dag een nieuw stukje vers) + 50gr vitaminebrok + 1/3 kilo van een mengsel van ponybrok en muesli. Zonder dit mengsel is hij wat sloom en dit geeft hem net een beetje meer energie.
In de winter krijgen ze meer hooi en geen gras.
Daarbij staat mijn haf 24/7/365 buiten.

Afstammingen en keuringen ben ik niet bekend mee. Heb een papierloos exemplaar :D

Voor een zadel heb ik gezocht naar een type wat speciaal ontwikkeld is voor ronder geribte paarden.
Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij het merk Massimo, maar er zijn meer merken die dit hebben.
Ik heb zelf een trail zadel met boommaat 36, maar ze hebben ook dressuur en VZH zadels.

Verder zijn niet alle haflingers koel in het hoofd.
Ik heb zelf jaren KWPN'ers gereden en heb nu zelf bijna 3 jaar mijn haflinger. Maar mijn haf is toch wel het heetste exemplaar dat ik tot nu toe gereden heb. Neem daarbij een koppig en eigenwijs karakter... Dat is niet altijd een succes.

Tamadine

Re: Meerde vragen/info gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 11:38

Alvast bedankt allemaal.

De haf is 3 jr en net onder zadel, dus word rustig aan gedaan.

De haf is wel koel in het hoofd. Mag best een kop op zitten etc, vind ik juist wel leuk, als ze maar wel wat nuchter en koel in hoofd zijn.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:52

- Wel soort voer geef je je haf? Pavo kruidenmelange en pavo Daily plus
- En hoeveel? kilo muslie schep daily plus
- Kennen jullie de hengst Waldess en hebben jullie er meer info over? een kennis van mij heeft haar 3 jarige Waldess te koop erg lief beesje met een vriendelijk karater
Waldess zelf heeft al vele nakomelingen is duitsland een erg mooie hengst met veel vermogen in de sport

- Hoe werkt dat met keuringen (voor premies)? voor de keuring kun je der oplaten nemen in het stamboek, daar krijgen ze punten en heb je kans op een eerste premie een eerste premie is altijd goed een tweede ook nog wel maar voor fokkers is dat altijd minder, maar voor de hobby maakt het toch denk ik niet zo uit
je hebt kans om kampioen van je rubriek te worden of reserve kampioen , je kunt dag kampioen worden en reservedag kampioen

- Welk zadel hebben jullie erop? heb de wintec isabell werth er op liggen en een kieffer genf en op dit moment een Passier zadel

de link even helemaal kopieren dan heb je in het duits wat info over hem
http://www.das-haflingerforum.ch/wbb3/board15-alles-über-den-haflinger/board26-hengste-stutenstämme/board33-w-linie/712-waldess/#post889390