Quarter of Freiberger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Otte001

Quarter of Freiberger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 10:13

Ik ben een 'nieuwe' (aantal maanden) en oudere (45+) ruiter en op zoek naar een braaf rustig paard om samen met het paard van mijn dochter (draver) buiten te rijden en NH oefeningen te doen. Mag best eigen wil hebben, hoeft niet sloom te zijn. Maar geen bokker of springer.

Op onze manege/ranch zijn er veel quarters dus ik was een beetje in die richting aan het kijken. Nu maakte iemand mij attent op de Freiberger paarden (of Franches Montagne).

Deze laatste zijn hier niet zo bekend maar heeft iemand hier goede/slechte ervaringen in en/of kan vergelijking maken met de quarter?

MariekeA

Re: Quarter of Freiberger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:07

Quarters zijn vaak niet heel druk, maar in mijn ervaring wel intelligent en vrij dominant. Zou ik niet direct als beginnerspaard kiezen. Hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:10

quarters zijn zeker slim en lang niet allemaal dominant hoor, Lady is erg werkwillig en heeft in al die jaren nog geen stap verkeerd gezet, maar quarters zijn natuurlijk vaak wel duur,

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:14

Ikzelf heb veel ervaring met de Freibergers, woon zelf in de Freibergen. Het zijn rustige, vriendelijke, werklustige en intelligente paarden die zo veelzijdig zijn, dat ze met de juiste opleiding vrijwel in iedere tak van de paardensport prima meekomen! Je zal er nooit kampioen springen of dressuur mee worden, maar voor reacreatie, mennen, en verbazingwekkend genoeg ook voor de serieuzere westernsport zijn ze echt wel geschikt! In mijn profiel is er slechts ééntje te bewonderen. Die donkerbruine. ( Alzane Brulée) Ik zal even een paar vorige fototopics van mij opzoeken, van vakantie's, want heb sinds ik er woon niet veel meer gemaakt van de paarden hier.

edit: Toevoeging: Je vind ze onderhand in veel uit elkaar liggende types, van het oude zware werkpaard type tot veel slankere paarden geschikt voor de sport!

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:22

Het is toch niet nodig om als beginnerspaard voor een bepaald ras te kiezen? Neem een braaf leerpaard dat al veel gezien heeft. Een quarter vraagt ook om een bepaalde rijstijl en het nemen van lessen op die manier. Nu is dat op jouw manege wel makkelijk maar probeer veel paarden voordat je een keus maakt. En o ja; vergeet hem niet te laten keuren. Succes!

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:41

Nee, klopt dat je voor een beginnerspaard niet voor een bepaald ras moet kiezen maar ik val op de wat robuustere types zoals op haflingers, fjorden, stevige quarters én dus nu ... misschien ook geinteresseerd in freibergers. Ik rij momenteel in de les altijd op quarters die wel voorwaarts maar ook 'relatief braaf' (het blijft een levend wezen met een eigen wil ... gelukkig) ;)) :)

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:24

Goh, dat is ook toevallig. Ik werd vandaag ook attent gemaakt op de Freiberger. Ik zat me dus ook af te vragen Quarter of Freiberger. Ik vraag me voornamelijk af hoe de Freiberger het in reining doet. Ik heb nu nl. een Holsteiner waar ik western mee rij, maar daar maak ik geen sliding stops mee, simpelweg omdat het dier daar niet op gebouwd is en ik geen risico wil lopen op blessures.

Dus @Lara_Silver, heb je ook ervaring met Freibergers waarmee reining gereden wordt, of ken je mensen die dat met hun Freiberger doen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:11

maria_62 schreef:
.. Een quarter vraagt ook om een bepaalde rijstijl en het nemen van lessen op die manier. .
Dit is natuurlijk onzin, want een Quarter is een paard net als elk ander. In het segment waarin TS iets zoekt zal ze niet uitkomen op een super cutting gefokt paard, wat alles wat beweegt uit zichzelf gaat volgen/blokkeren. En een Quarter is gewoon te rijden met elk zadel en bijbehorende hulpen.

Quarters zijn paarden die over het algemeen niet zo groot zijn (D/E-maat) en rustig van karakter. Maar ook hier kunnen er opgewonden standjes tussen zitten.
Verder ligt de prijs beduidend hoger als menig ander ras en helaas geldt dat ook voor de gewone recreatietypes (zonder showrecord van betekenis), maar met een beetje rondkijken is er best voor een leuke prijs aan te komen.

Röntgonologisch keuren heeft zeker de voorkeur, want er komen wel wat beenproblemen voor, net als wat andere genetische afwijkingen waar je als leek niet in verzeild wilt raken (HYPP, HERDA, GBED).

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:59

@OneDesire: Ik ken er persoonlijk maar één, een goede vriend, boer en fokker van het ras heeft deze verkocht aan mensen die het paard hebben omgeschoold. Ze zijn zeer te spreken over de prestaties. Verder veschijnen er veel artikels over FM's in de westernsport in de FM, het rassentijdschrift. Hier een site met een paar interessante foto's van 'echte westernfreibergers'.

http://www.beepworld.de/members28/jurab ... shoehe.htm

Hier een site met een paar oudere foto's (zie ook het duidelijk verschil in typen paard) van Freibergers in diverse disciplinen waaronder western:
http://www.originalfreiberger.ch/fotos_d.html

Als er nog meer vragen zijn hoor ik het graag! :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:21

Misschien is dit recente topic leuk om door te nemen: [WN-AM] Quarter kopen? Of toch een ander ras?

Edit: zelf heb ik een Quarter en ik rij western, mocht je daar meer info over willen. Een vergelijking met een Freiberger kan ik helaas niet voor je maken.