Merrie wordt niet drachtig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Merrie wordt niet drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 00:39

Mijn merrie is eergisteren weer niet drachtig gescand.
Dit is de tweede poging die we hebben gedaan.

De merrie is in goede conditie (wordt dagelijks gereden)
Wordt regelmatig hengstig (netjes om de drie weken) en ongeveer 5 dagen hengstig.
Er zit elke keer een mooi,groot ei. De dierenarts heeft de baarmoeder nagekeken en er zijn geen afwijkingen.
Voor de zekerheid is ze de vorige keer gespoeld. (combinatie van iets met antibiotica ofzo)
De merrie is nu 15 jaar oud, en heeft altijd een goede cyclus gehad.

Echter 5 jaar geleden werd ze ook moeilijk drachtig. Toen was ze ook pas na de 4e keer drachtig.
Waarom pakt het niet zo goed meer? De leeftijd? 15 is nog niet extreem oud dus dat moet nog zat kunnen denk ik dan.
Ze is wel gauw stresserig. Maar dit probeer ik al te voorkomen door haar niet op het hengstenstation te laten staan. Op een andere plek heeft ze veel stress. Met het laatste veulen was ze ook ziek elke keer.

We zijn er tot voor kort achter gekomen dat ze waarschijnlijk allergisch is op de verdunner.
De laatste keer is ze met onverdund sperma geïnsemineerd. Het eitje was de volgende dag ook weg.
Ik denk zelf dat ze moeite heeft om het vruchtje vast te houden. Want ze is niet drachtig gescand.

Nu denk ik eraan om haar pavo Fertile te geven. Ik heb op dit product gezocht en het geeft goede resultaten.
Iemand die hier ervaringen heeft? Of met andere "natuurlijke" producten? Ik geef liever niet iets van hormoonspul.
Of iemand die deze situatie herkend en andere tips kan geven. Ik hoor het graag.

Ik wil gewoon zeker weten dat ik al het mogelijke heb geprobeerd om haar drachtig te krijgen. Straks zie ik iets over het hoofd.

eilander

Re: Merrie wordt niet drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 07:55

Soms wil het gewoon een jaar niet.
Onze merrie van 18 heeft 14 veulens gehad en is 1 jaar gust geweest omdat het ook niet wou zonder aanwijsbare reden.
De jaren erna steeds in 1x

Succes.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:01

Ik heb hier ook een merrie die niet drachtig wil worden. Volgens de da is er niets mis, maar we hebben het nu twee jaar geprobeerd en het lukt niet, ze laat zich ook moeilijk dekken overigens. Ik heb me er bij neergeleged dat het er niet van gaat komen.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 10-06-11 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:05

twee keer proberen is nog niet veel hoor! Gewoon even volhouden. weet je toevallig iets over de spermakwaliteit?

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:07

Twee keer is idd niet veel. Ben wel eens een seizoen aan het klooien geweest, en niet drachtig. En nu in 1x drachtig (wel van andere hengst).

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:14

Ik zou eens kijken in het alternatieve circuit, hebben we ook ooit gehad met merrie die ook niet pakte, kregen een 'zalfje' moesten dat op plek op buik smeren (inimien plekje wij moesten nog lachen van dat helpt nooit) sindsdien elk jaar drachtig geweest, toeval of niet ze doet het nu iig weer ;).
Als je intresse hebt ik ken nog wel iemand die mss kan helpen daarmee stuur dan maar pb

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 10:25

Celano: Er staat op hengsten.kwpn.nl dat de kwaliteit voldoende is. Daarnaast hoor ik van anderen dat bij die hun merrie in een keer drachtig was bij die hengst. Ons andere paard (ook dezelfde hengst) laten dekken was ook in een keer drachtig.
Ik weet wel dat 2x nog niet zo vaak is. Maar ik wil gewoon geen dingen over het hoofd zien. Daarnaast weet ik bijna 100% zeker dat het probleem bij de merrie zit, en niet bij de hengst. Aangezien ze 5 jaar geleden ook al lastig drachtig werd.