[H] welke dressuurhengst voor Parco x Animo merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XMaaiike

[H] welke dressuurhengst voor Parco x Animo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 18:05

toch besloten om dit jaar een veulen te gaan fokken met deze merrie, willen toch voor dressuurhengst gaan.
afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=56565

merrie is van karakter erg nuchter/rustig en vrij koppig, zijn opzoek naar hengst die veel "bloed" doorgeeft.
qua bouw mag ze wel wat groter (merrie is 1.65), en meer wat meer front en meer bergopwaarts.
merrie heeft van zichzelf fijne galop, draf en stap nogal de verbeter punten.
willen liever niet voor direct de duurste hengst gaan.
zelf echt een leek op gebied qua fokken, dus graag onderbouwen waarom welke hengst zou kunnen.
uiteraard gaan we niet zelf zomaar een keuze maken, maar ben wel benieuwd wat bokt zegt.

Afbeelding

Wilawander

Re: [H] welke dressuurhengst voor Parco x Animo merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:33

Waarom zou je daar een dressuurhengst op willen zetten?

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 18:35

had de vraag wel verwacht maar omdat we kunnen kiezen om er niks mee te doen of mee te gaan fokken, aangezien veulen niet voor verkoop is en er toch niet mee gesprongen gaat worden, gaan gewoon de gok wagen en er dressuurhengst bij doen ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:41

Zou het dan niet verstandiger zijn te kiezen voor een goed bewegende springhengst? Zo houdt je een waardevoller papier mocht je ooit eens moeten verkopen,

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:13

Goede allrounder is in dit geval een stuk beter hoor. Je weet maar nooit dat je moet verkopen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:57

off topic

oh stoer jij hebt een Parco merrie :P
Mijn ventje komt van de hengt warco (onbekende hengst) maar de vader is daarvan Parco :)
Dit is de eerste Parco die ik eens tegen kom!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:13

XMaaiike schreef:
had de vraag wel verwacht maar omdat we kunnen kiezen om er niks mee te doen of mee te gaan fokken, aangezien veulen niet voor verkoop is en er toch niet mee gesprongen gaat worden, gaan gewoon de gok wagen en er dressuurhengst bij doen ;)

Hoezo 'niks mee te doen'?

En elk veulen is voor de verkoop, daar moet je op z'n minst van uit gaan...

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:21

als toch gewoon onze keuze is om er een dressuurhengst bij te doen :)
een springhengst is echt niet uigesloten maar willen toch voor de beweging gaan niet voor "het papier" ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:25

Er zijn anders zat springhengsten waarvan de dressuurhengsten qua beweging nog wat kunnen leren hoor. Een dressuurhengst hierop zeggen wil niet automatisch zeggen dat het veulen dan wel 'beweging' heeft..

Ik zou er niet snel voor kiezen :n

Wou je dit jaar nog gaan fokken, is wel wat laat in het seizoen hoor.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:41

Er word nu nog volop geinsimineerd sammie. Ik zie steeds meer mensen die het tot en met half juli nog proberen. Vind het ook laat. Maar mensen willen steeds meer hun merries een aantal jaar achter elkaar laten dekken. En dan kom je vanzelf een keer in juni.juli uit.

Maar Ontopic. Er zijn indd springhengsten die ook mooie en goede bewegers geven. Numero uno, en zijn nakomelingen zijn vaak goede bewegers en erg mooi!

Maar omdat je zegt een dressuurhengst te willen. Zou ik dan wel gaan voor een commerciele hengst. Ben bang dat als je voor iets minder bekends gaat, dat je dan later met de verkoop wel eens problemen zou krijgen. Parco is niet heel bekend bij veel mensen. En niemand denkt bij Animo aan een dressuurpaard.

Nadeel is dat je voor een commerciele hengst vaak wel veel betaald.
Ik zou eens in de A jaargang van de hengsten kijken. Genoeg nakomelingen om te bezichtigen en ze zijn zich nu ook aan het bewijzen. Ampere, Amazing Star, Andretti, Apache. Misschien kun je die eens opzoeken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:30

Maar die mensen zijn al bezig, die moeten niet eerst een cyclus afwachten (die misschien pas over 3 weken is) :) ts moet 't natuurlijk zelf weten, maar echt ideaal vind ik t niet echt.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:13

Argentinuszonen is een goede optie! Anders Contendor zonen! Ze geven zowel spring als dressuurpaarden. Argentinus vind je wel in bloed van veel dressuurhengsten.

http://dressuurkimtaelman.be/blog/?p=405

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:15

Moet je mij eens 1 interessante Argentinus-zoon zeggen voor dressuur!
Als die er was, wees gerust, ik had er al mee gefokt!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:49

s0173957 schreef:
Moet je mij eens 1 interessante Argentinus-zoon zeggen voor dressuur!
Als die er was, wees gerust, ik had er al mee gefokt!

met Argentinus zelf fokken dan?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:42

Beestje is dood en DV is wrs abnormala duur...

Ik weet 1 héél interessante zoon van Argentinus, ggk, geprimeerd, GP dressuur... spijtig genoeg staat hij alleen te dekking voor de merries van de eigenares zelf...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:06

August der Starke? Geweldig dier imo

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:15

Indoctro geeft ook goede allrounders en staat nog ter dekking! Lux geeft sjieke goedebewegende paarden,Lupicor alleen geeft die soms wat lastige karakters door.Contender bloed inderdaad en Voltaire,Nimmerdor,Ramiro bloed.Keuze zat,nu nog even kijken wat er bij je merrie past.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:15

Idd...
Ik heb het nagevraagd of ze sperma verdeelden en dat ik zeer geïnteresseerd was, maar nada...

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:49

Wat denk je van Special Agent Amour ?
http://www.jorissen-dressagesport.com/n ... -vd-Helle/

Hij is deels springgefokt, dus hiermee heb je niet opeens een pure dressuurlijn. Het is een mooie hoogbenige hengst. Zijn eerste nakomelingen worden volgend jaar pas geboren.

Voor de rest ben ik niet zo thuis in dresuurhengsten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:15

Als je een dressuurhengst kiest, heb je nog geen garantie op beweging/dressuurpaard. Je doet dan 2 richtingen x elkaar, dan kan het richting spring slaan of richting dressuur. In mijn ogen kun je beter een springlijn behouden, desnoods hengsten die ook Z+ dressuur hebben gelopen (bv revenge w heeft Z gesprongen en ZZ dressuur, alleen bij die hengst zit je te dicht op het animo-bloed).
Het beste kun je op duitse richting gaan zoeken, gezien duitse hengsten meer gebruikspaarden gefokt worden en duitsers meer selecteren op karakter en een springpaard daar ook moet kunnen dressuren.
Merrie mag inderdaad meer bloed en 'chique-heid' krijgen, maar hierbij moet je erg opletten dat de maat niet minder gaat worden.
Zelf ben ik grote fan van King Kolibri (kolibri x libero), loopt momenteel int. springen bij jos lansink, geweldige beweging (met name draf/galop) en geeft erg chique veulens. Hebben er zelf ook een van :). Zou mooi op deze merrie passen. (http://www.exclusiveequines.com.au/k-z/ ... mation.jpg let wel op op de foto is hij pas 2,5jaar)
Dan heb je Landjonker, deze geeft wel chique veulens maar wel wat 'zwaarder' meer body en meer bot. Is ook een springhengst die nat/int loopt. Landjunge x Caletto 2, is een grote hengst, vererft dit ook.
Kan fijn bewegen, geeft fijne gebruikspaarden. Komt uit een droom moederlijn (Weisse Dame).
Zirroco Blue zou evt ook kunnen, is ook een wat bloederige hengst, en het mr blue bloed zou denk ik mooi passen. (mr. blue x voltaire) is 1.68 en fijn gebouwd, ik weet niet goed wat de nakomelingen doen in de maat om eerlijk te zijn.

Tja en zo zijn er nog een heleboel te noemen.
Als je echt voor een 'dressuurpaard' wilt gaan dan kun je in mijn ogen beter een jong paard/veulen kopen in die richting ipv hierop een dressuurhengst te gaan zetten.
(En in 1 generatie fokken fok je niet ineens meer front, chiquer, langer voorbeen, meer beweging etc, daar gaan jaren en jaren (een leven) fokkerij overheen)

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:45

Johnson of Brettonwoods. Zardando misschien ook een optie
wij hebben ook springgefokte paarden gedekt met dresuurhengsten

wat corlette zegt dat er jaren overheen gaan voor je verandering ziet in front of chique uitstraling e.d is niet waar.
dat kan al gelijk bij het eerste veulen verbeteren, vooral het uiterlijk. een stuk langervoorbeel niet natuurlijk

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:52

Ik zou persoonlijk meer kiezen voor een allround hengst die goed kan bewegen.

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:31

Bij ons op stal hebben we een Lancelot merrie, geheel springgefokt die het erg goed deed in de dressuur en nu dus gedekt wordt met dressuurhengsten. Eerste nakomeling van Sandro hit is elite geworden en verkocht naar Schotland, Dayano nakomeling is naar Engeland verkocht en nu drachtig van Uphill. De volle zus van Lancelot staat daar ook, die is dit jaar gedekt met Westpoint en gaat waarschijnlijk nog voor het sportpredikaat dressuur (springpredikaat heeft ze al) :).
Als je een dressuurhengst er op wil zetten zou ik dat gewoon doen ;)

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:31

Is de vraag Welke dressuur hengst of Moet ik er een dressuurhengst op zetten??

Ik vind zelf de hengsten Ferro of Depardieu wel goed.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 08-07-11 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodige quote verwijderd