Hoe vaak veulen bekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Hoe vaak veulen bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 13:45

Mijn veulen is ruim een maand geleden bekapt bij de fokker. Nu staat ze bij de opfok en de hoefsmid komt over een week. Het is dan dus anderhalve maand geleden dat ze bekapt is en ik denk eigenlijk dat het nog niet nodig is.

Hoe vaak bekap je een veulen normaal gesproken?
Ik ga dan wel uit van een veulen met een normale beenstand.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:29

Mijn veulen werd voor het eerst bekapt met 11 dagen "leeftijd" en dan elke 6 weken en het was dan gewoon "hard" nodig! Je moet het individu bekijken, want dat kan enorm verschillen! M'n tinker kwam hier aan met een half jaar en was nog nooit bekapt geweest ....

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:31

Verschilt heel erg per veulen (per paard eigenlijk). Bij de een groeien de hoeven harder dan bij de ander, daar zijn eigenlijk geen regels voor. Gewoon goed kijken hoe haar voetjes eruit zien, en ik raad je aan, om als de smid er toch is, hem gewoon even je veulen's voetjes op te pakken en wat te veilen ofzo. Het kan maar beter een gewoonte worden, dan heb je er straks als ze groot is geen last mee.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:40

de hoefsmid komt twee keer per maand op de stal. afgesproken is dat hij dan altijd even naar de hoefjes van Wizkid kijkt. Soms is het niet nodig iets te doen, soms wel. Ik heb liever vaker een kleine correctie (hij staat iets naar buiten met een been) dan steeds een grote. Het beentje staat nu bijna recht....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 14:48

Ik heb tegen de eigenaresse van de opfok gezegd dat de hoefsmid zelf maar moet bekijken of het nodig is of niet, maar ik ken die hoefsmid verder niet. Ik heb geen zin dat hij straks dat veulen gaat bekappen alleen om z'n eigen portemonnee te spekken.

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:03

Maar als hij het nu niet een beetje bij gaat vijlen, loopt je veulen straks nog niet gelijk met de anderen. De hoefsmid komt dan pas weer na twee maanden en dat is wel heel laat voor je veulen. Het is veel makkelijker als de hoefsmid in een opfokstal alle paarden tegelijk kan doen. Dit scheelt waarschijnlijk ook voor jou in de kosten.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 21:52

idd goed naar veulen kijken, verschilt nogal. verder kun je het met goede knijptang ook zelf, is heus geen toepaste wiskunde.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 12:35

Jel schreef:
Maar als hij het nu niet een beetje bij gaat vijlen, loopt je veulen straks nog niet gelijk met de anderen. De hoefsmid komt dan pas weer na twee maanden en dat is wel heel laat voor je veulen. Het is veel makkelijker als de hoefsmid in een opfokstal alle paarden tegelijk kan doen. Dit scheelt waarschijnlijk ook voor jou in de kosten.


Er komen sowieso na die tijd nog veulens bij, dus ze lopen voorlopig nog niet gelijk. Ik neem dus aan dat de hoefsmid tussendoor nog wel een keer zal komen.

In de kosten scheelt het volgens mij niks, hij rekent voor iedereen dezelfde prijs volgens mij. (25 euro)

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:05

Dan is het makkelijk, sla deze keer gewoon over!