Merrie eerste keer dekken, tips gevraagt!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Merrie eerste keer dekken, tips gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 10:30

We zitten eraan te denken om onze merrie te laten dekken zodat ze volgend jaar een veulentje zou hebben.
Maar omdat het haar eerste keer wordt, en we niet veel af weten van dekken enzo, weten we niet goed waar te beginnen.
Wie kan mij veel vertellen over hoe het allemaal gaat? (waar/hoe insemineren, wanneer, ...)
De merrie is nu 11 (volbloedje) is ze niet te oud om te laten dekken? (nog nooit een veulen gehad).
We gaan een hengst zoeken van rond de 1.60m, omdat ze zelf ook heel fijn en niet zo groot is. (ong 1.55-1.60)
Nu wil ik graag een boont veulentje, maar als we haar laten dekken van een bonte hengst, is er dan grote kans dat het veulen bont wordt? of helemaal niet?
En mijn oude ruin staat samen met de merrie op de wei, en het is de bedoeling dat ze samen blijven (kunnen niet uit elkaar gehaald worden). Dus vroeg ik mij af of dit problemen zou geven bij de geboorte of als het veulen er zou zijn...
Wie kan mij helpen met al mijn vragen??

Esmeevtb

Re: Merrie eerste keer dekken, tips gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:57

wij hebben een 12 jarige merrie staan die nog nooit een veulen heeft gehad die we dit jaar ook voor het eerst laten dekken. we kregen te horen dat als ze gezond en sterk is je je er niet druk over hoeft te maken met leeftijd.

nu hebben wij een bonte merrie en willen wij niets liever dan een bont veulentje, dus hebben wij gekozen voor een homozygote bonte hengst. dit betekend dat je altijd een bont veulen krijgt.
Colorance is de hengst waar wij voor gaan, die is 1.65.. misschien ook wat voor jullie?

over het insemineren: als je een beetje 'grotere' dierenarst hebt voor je paard kan hij vaak wel insemineren, dit gebeurd dan of bij hem, thuis of je brengt je merrie voor een paar dagen naar de hengstenhouder (maar als je merrie en die ruin niet uit elkaar kunnen denk ik niet dat dat voor jou een optie is.)

verder kan ik je er niet zo mee helpen, gelukkig zijn er best goeie boeken te vinden, en een heleboel mensen die er erg veel van weten.

Succes!