haflingerkeuring, premies?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

babydolll

haflingerkeuring, premies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 00:13

ik ben erg benieuwd hoe de premie telling in zijn werk gaat, zie vaak 2A 1C ect voorbij komen.. mijn merrie heeft volgens haar papieren een 77,5 punten premie behaald op de keuring. Ik wil volgend jaar een veulentje met haar fokken als alles goed gaat, vind het erg interesant hoe dat in zijn werking gaat met die premies!
iemand die me daar wat emer over kan vertellen? :D

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:00

De 1 of 2 (of zelfs 3) geeft de premie aan. 1 = 1e premie. De letter geeft de plaats aan, 1A is de eerste met die premie, 1B staat daarachter enz. Zijn de eerste premies vergeven dan beginnen de 2e premies met 2A en dan 2B enz.

Phounix

Re: haflingerkeuring, premies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:33

Elke premie gaat ook tot een bepaald aantal punten, maar hoeveel punten overal bij horen weet ik zo niet.
Dus zeg 1e premie vanaf XX punten. Als je paard minder dan dat aantal punten haalt, krijg je een 2e premie. Dat gaat weer vanaf zoveel punten en zit je paard daaronder, dan krijg je een 3e premie enz. Dan komt de plaatsingsvolgorde zoals Mieperdepiep al aangeeft. De letters gaan dus door totdat alle paarden uit die groep, met die premie geplaatst zijn, dus niet tot aan een bepaalde letter, gewoon naar aantal paarden.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 11:47

Mieperdepiep schreef:
De 1 of 2 (of zelfs 3) geeft de premie aan. 1 = 1e premie. De letter geeft de plaats aan, 1A is de eerste met die premie, 1B staat daarachter enz. Zijn de eerste premies vergeven dan beginnen de 2e premies met 2A en dan 2B enz.

superbedankt! heb via google erachter gekomen dat ze iig een eerste premie heeft, maar een een A of b staat niet in het boekje, kan ik denk ik ook niet meer terugvinden

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:23

Vanaf 75 punten krijgt een haflinger een 1e premie mits die een 8 voor type heeft behaald.
Mocht dat bijv een 6 zijn dan kan een paard met 75 punt alsnog een 2e premie krijgen.
71 tm 74/75 punt 2e premie
3e premie is voor paarden met 70 punten of lager! Onder de 69 punten wordt het paard niet opgenomen in het stamboek.

77,5 punten zijn erg mooi TS

vanaf 78 punten krijgt een merrie of ruin een uitnodiging voor de elite keuring,
Wanneer een paard 79 of hoger aan punten haalt op de elite keuring wordt ie elite.

Om de plaatsing terug te vinden van jou merrie zou je evt het KVTH eens kunnen vragen of zij een overzichtje hebben van jou paard.

edit typfoutje

elvara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:49

77,5 punt is echt goed! Aan de hand van deze punten is het zeker de moeite waard om een veulen bij haar te fokken, en misschien een keer naar de keuring toe te gaan. Op de keuring kun je ze het beste vergelijken met anderen. De plaatsing komt niet in de stamboekpapieren te staan (tenzij een merrie elite wordt, dit is bij stamboekopnamen >78 punten).
Bijv. 1A premie staat voor 1e premie en 1e plaats
1C premie staat voor 1e premie en 3e plaats
2A premie staat voor 2e premie en hierbij 1e plaats van alle 2e premies
etc etc.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 20:36

elvara schreef:
77,5 punt is echt goed! Aan de hand van deze punten is het zeker de moeite waard om een veulen bij haar te fokken, en misschien een keer naar de keuring toe te gaan. Op de keuring kun je ze het beste vergelijken met anderen. De plaatsing komt niet in de stamboekpapieren te staan (tenzij een merrie elite wordt, dit is bij stamboekopnamen >78 punten).
Bijv. 1A premie staat voor 1e premie en 1e plaats
1C premie staat voor 1e premie en 3e plaats
2A premie staat voor 2e premie en hierbij 1e plaats van alle 2e premies
etc etc.

hoihoi,
dankjewel voor jullie uitleg! ik wil graag nog naar de keuring en bestgaand.. eerst maar eens voor het sportpredicaat, ga volgende maand M1 starten dus komt wel goed! mn merrie heeft een sportcoupe.. dat is de reden waarom ik er tegenop kijk.. heb gehoord dat ze dat echt niet waarderen op de keuring!