Moeder van veulen af

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Moeder van veulen af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 14:48

Hallo allemaal,
Aangezien dit allemaal een beetke nieuw is voor mij hoor ik graag wat tips.
Ik heb momenteel een shetlander van 13 met haar 3 maanden oude veulen.
Ze staan samen met nog een 1 jarige paard 24/7 buiten.
Nou wil ik straks de moeder verkopen en dan moet ze uiteindelijk weg van het veulen.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?...er is niet echt een stal aanwezig waar hij in kan.
Moet ik echt een stalletje gaan regelen of is er een goed moment om het te doen?
Ik hoor graag van jullie! :D

Sammie

Re: Moeder van veulen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:00

Wanneer wil je de moeder ong. verkopen?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 15:07

Als het veulen er af kan? Als hij niet meer drinkt en zelfstandig kan zijn.
Ik heb niet echt haast, ben haar nu voor de kar aan het beleren enzo.
Dus ze is super veelzijdig zometeen!
Fok - kinderpony en voor het karretje
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 08-06-11 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:09

Je kan ze beter niet in een keer scheiden. Je kan ze een paar keer per week iedere dag een minuutje scheiden en dat steeds langzaam opbouwen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 15:10

Ja maar dat gaat een beetje moeilijk, want ben bang dat veulen zo over het draad heen springt.
Ze staan in een weiland omringd door meerdere landen, dus kan ook niet ergens om een hoekje gaan staan.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:12

Ik zou m niet meteen in een stal zeten als ie dat nu ook al niet gewend is. Is er geen mogelijkheid om stuk land af te zetten? Dan kan ie zn moeder nog wel zien. Aangezien er maar 1 ander paard is zou ik ervoor kiezen de moeder apart te zetten, zodat het veulen WEL een maatje heeft. Dit langzaam opbouwen. Eerst een aantal keer kort proberen, waar je zelf bij blijft voor je ze helemaal apart zet (waar het nu nog te vroeg voor is)!

edit: ik zie dat je bang bent dat t veulen door het draad gaat. Misschien kan je beginnen met het veulen te laten meelopen aan het halster en als dat goed gaat met het veulen gaan wandelen.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 08-06-11 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 15:13

@jorretje: bedankt, ik kan mams wel eens aan de overkant in een landje zetten.
Stal is er ook niet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:14

F-Am --> KS

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:34

Wij haalden en halen ze bij het afspenen gewoon in 1x uit elkaar. 1x stress en daarna is het klaar.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 15:35

fjordnina schreef:
Wij haalden en halen ze bij het afspenen gewoon in 1x uit elkaar. 1x stress en daarna is het klaar.

Lijkt mij niet handig, als mijn veulen over het draad gaat springen...dan heb je niet alleen stress maar ook verwonding.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:37

MiniBoots schreef:
fjordnina schreef:

Lijkt mij niet handig, als mijn veulen over het draad gaat springen...dan heb je niet alleen stress maar ook verwonding.

Maar die stress heb je toch ook als je het in een paar keer doet? Dan zal het veulen toch ook proberen te ontsnappen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:40

MiniBoots schreef:
fjordnina schreef:

Je hebt het in dit topic over 2 dingen door elkaar heen vlgs mij, namelijk dat je haar aan het beleren bent en af en toe al bij het veulen weghaalt en over het feit dat ze ooit afgespeend moet gaan worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:40

Juist wel in 1x spenen, Als je in fases speent staat de merrie elke keer met een gezwollen uier, dan gaat de druk eraf als het veulen erbij komt, zwelt weer als het veulen eraf gaat, etc. Je krijgt zo dus een circel.
Hier wordt alles altijd in 1x gespeend, werkelijk nog nooit problemen mee gehad

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:42

Ik was even bang dat je het op korte termijn wilde doen. Als 't veulen wat ouder is heeft ie moeders niet zo enorm meer nodig als nu. Als je het veulen houdt waar het nu staat is de beste situatie zorgen dat er voor 't veulen een maatje is. Dus zoek iemand die een veulen over hebt of brengt 't veulen naar iemand die ook een paar veulentjes over hebt. Mama breng je dan gewoon naar waar ze naar toe moet. Zorg voor goede stevige omheining waar ze niet over of door heen kunnen, laat het veulen (sterke voorkeur dé veulens) desnoods een (half) dagje in een stal staan. Een veulen alleen op laten groeien zou ik niet doen. Dus probeer voor een maatje te zorgen, het meest ideale zou gewoon een kudde zijn, dus een groepje van meerdere paarden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:54

Als je bang bent dat hij door/over de draad gaat vraag ik me af hoeveel respect hij voor de draden heeft en hoe stevig/hoog je afrastering is?

Hier ging het met de shetten al 40 jaar zo probleemloos. Nu we fjorden hebben levert het op deze manier ook geen enkel probleem op dus ik vraag me af waarom het bij jou dan zo anders zou verlopen?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 15:57

Beleren gebeurt voor nu alleen in het land.

Wat betreft over het draad:
En als ik wat verder ga met moeder kan ik altijd direct terug, dat kan niet als ze in één keer helemaal weg is.
Is niet mijn land dus aan de omheining kan ik niks aan doen.
En voor mij is het wel nieuw dus hoe het verloopt weet ik niet, ken ook de achtergrond van de moedermerrie niet.

Er staan 3 kuddes omheen, dus paarden zat :D
Alleen allemaal groter dus dat is ook wel een risico om de kleine daar bij te gaan zetten in ene.
Maar dat komt goed want er staat ook een d pony en nog aardig wat jonkies dus misschien kan ze straks daarmee een clubje worden.
Alleen opvoeden is nooit sprake van geweest!
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 08-06-11 16:16, in het totaal 3 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 16:10

stef schreef:
Juist wel in 1x spenen, Als je in fases speent staat de merrie elke keer met een gezwollen uier, dan gaat de druk eraf als het veulen erbij komt, zwelt weer als het veulen eraf gaat, etc. Je krijgt zo dus een circel.
Hier wordt alles altijd in 1x gespeend, werkelijk nog nooit problemen mee gehad

Bedankt voor je tip
En jij ook Sammie!