Hoeveel (natuurlijke) dekkingen zijn gemiddeld nodig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Hoeveel (natuurlijke) dekkingen zijn gemiddeld nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 10:10

Hoi,

Zal het even kort uitleggen.
Mn vriend en ik hebben een Haflinger. Ze is 17 jaar. Ze heeft nog nooit een veulen gehad en wordt uitstekend met de cyclus hengstig. Hengstigheid vertoont ze alleen maar in de aanwezigheid van hengsten (dus niet bij mijn ruin). Ze laat zich keurig gewillig dekken.
Ze heeft in maart 4 weken bij een painthengst gestaan. Deze jonge dekhengst heeft al 5 veulens gemaakt.
Stella is natuurlijk misschien iets minder vruchtbaar als een jonge merrie, maar ze heeft nog geen veulens gehad wat weer positief kan draaien. Haar baarmoeder is prima in orde, en ook de eitjes rijpen keurig :j
De eerste keer is ze niet goed gedekt. We merkte op dat de Haflingerstaart behoorlijk in de weg heeft gezeten. De 2e dekking was precies op de 3 dagen van de hengstigheid. Een prima tijdstip dus. Vandaag met de 18 dagen scan blijft ze niet drachtig te zijn, maar heeft een folikel van 3,7 cm. Betekend dat ze binnen 2 à 5 dagen gaat ovuleren. We willen dus nu een 3e herdekking morgenavond en zaterdag en dan maandag scannen om te kijken of alles prima is verlopen met de ovulatie.

Nu mijn vraag, hoe lang heeft het bij jullie geduurd voordat de merrie succesvol `vol` zat? En dan natuurlijk op de natuurlijke manier, zonder hengstig spuiten of KI.

Moet ik het hierna opgeven als het weer niet lukt? Ik heb inmiddels een bonte hengst gekocht, dus volgend jaar kan ik onbeperkt een jonge hengst laten dekken.........maar ja, dan is ze alweer een jaarje ouder.

LadyMadonna

Re: Hoeveel (natuurlijke) dekkingen zijn gemiddeld nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:56

1 cyclus, om de andere dag gedekt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:06

Hier is het ook meestal 1 cyclus en dan om de dag 3 a 4 keer dekken.
Ik heb nu 1x gehad dat de merrie van de 2e ronde drachtig was, maar dat is nog altijd netjes.

Kwestie van schouwen totdat de hengst wil springen en dan om de dag blijven schouwen/dekken totdat de merrie afslaat.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:49

Afgelopen 4 jaar alles(9 dekkingen) in 1 cyclus drachtig, en dan om de dag gedekt worden.
5 jaar terug in de 2e cyclus, 6 jaar terug in de 1e cyclus en 7 jaar terug ook 1 in de 2e cyclus.

Voor dit jaar weet ik het nog niet. 1e merrie ben ik aan het wachten tot ze op de 18 dagen zit, 2e merrie heeft nog niet afgeslagen en word dus nog gedekt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:17

Hoe lang staat je merrie hengstig? Als ze gedekt is ruim voor de eisprong dan is het logisch dat ze niet drachtig is. Laatste 2 dagen hengstigheid moet je hebben, 3de dag is te vroeg als de merrie een dag of 6 hengstig staat.
Mijn merrie wordt meestal geïnsemineerd, maar de keren dat ze natuurlijk gedekt is was ze ook de eerste cyclus drachtig. Leeftijd van je merrie speelt wel mee, juist een merrie die wel meerdere veulens heeft gehad zal op hogere leeftijd makkelijker drachtig worden.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:08

De mijne werd moeilijk drachtig. Zelf bij natuurlijke dekking. pas na 2 jaar werd ze drachtig maar wel van een gekeurde hengst!

lees ik dat goed dat je hengst gekocht heb en dan die merrie constant laten dekken door die hengst? Dan heb je wel veel veulens zonder papieren.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:40

Bij een gezonde merrie, met een gezonde ovulatie, en een gezonde hengst ... hebt je maar een cyclus met 1 of hooguit 2 dekkingen nodig.

Als de merrie's staart ingewikkeld is dan kan het niet in de weg komen.
Als de hengst gaat springen, en ik neem aan dat hij toch in de hand natuurlijk dekt, dan kan de begeleider de staart uit de weg houden.

Heeft zij bij de DA gestaan bij de scans? En heeft hij ze opgevolgt ivm hoelang haar ovulatie duurt? Of is zij 1x gescand en is er 'gegokt' wanneer het eitje zou springen?
99% van alle merries zijn 5 -6 dagen hengstig dus dekken op 3 dagen is veelste vroeg. Bij een ietwat oudere merrie die nooit een veulen heeft gehad zou ik toch vanaf dag 4, zoals fjordnina al zei, de hengst schouwen en als zij niet blijft staan, om de 12 uur blijven schouwen tot zij bereidt is en de hengst wilt dekken. En dan 12 uur later nog eens laten dekken tot ze de hengst afslaat (hengstigheid gedaan).

Sperma blijft nog 48 uur 'leven' in de baarmoeder dus hebt je vrij goed kans dat ze dan vol is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:43

Mijn Fries wordt makkelijk drachtig, meestal in één cyclus en dan om de andere dag dekken.

Ik heb ook eens een merrie gehad, die zich maar één keer liet dekken en daarna afsloeg, die was ook drachtig.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 21:38

Ze wordt nu opgevolgd. Vandaag een folikel van 3,7 cm. Ze zei dekking donderdag en zaterdag en dan maandag terug scannen. Ze kijkt of ze netjes een ovulatie heeft gehad en ze had het over afvloeien? Geen idee.

Ik weet alleen bij mezelf als mens zijnde dat het 2x in 1 keer raak was, maar ook bij mensen komt het vaak zat voor dat ze veel langer bezig zijn om een kindje te verwekken :j

Staart zal ik inwikkelen. De eigenaresse van de dekhengst stopt de penis in de merrie en houdt inderdaad de staart opzij. De dekking vorige keer was goed gelukt.

Als deze keer niet lukt bedoel ik dat ik inmiddels al zelf een bont hengsten veulen heb gekocht en het desnoods volgend jaar opnieuw kan proberen door een eigen hengst. Ik weet niet hoeveel herdekkingen ik blijf krijgen! Wat is gebruikelijk?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:42

Binnen een seizoen mag je meestal gewoon iedere hengstigheid dekken, meestal tot eind augustus ofzo. Ben je niet bang dat de leeftijd van je merrie hier het probleem veroorzaakt? Ze is al flink op leeftijd voor een eerste veulen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:15

Onze nu 17-jarige merrie is vorig jaar op 16-jarige leeftijd gedekt, 1 cyclus. Na scan leek het al van de eerste dag gelukt te zijn.
Deze merrie is enkele jaren daarvoor reeds een keer drachtig geweest, helaas veulen verworpen op 8mnd.
We hebben nu een gezond veulen aan haar voet staan en de merrie blijft verder gust.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 15:18

Yessy, we hebben de mening gevraagd van onze vaste dierenarts. Stella is in goede conditie. Ze heeft een mooie solide bouw. Haar baarmoeder is keurig schoon, alles ziet er van binnen goed uit. Zij verwacht geen problemen. Het enige dilemma is de verminderde mogelijkheid op vruchtbaarheid.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:26

Wat bedoeld je met 'verminderde mogelijkheid op vruchtbaarheid'?
Want het dekseizoen is eigenlijk pas begonnen en buiten die mensen die commercieel dekken en vroege veulens willen hebben voor prijskampen enz, zijn mei en juni ideale maanden om een veulen te krijgen (uit dekkingen in juni en juli).
Als je bedoeld ivm de leeftijd van je merrie ... dan ja misschien zal het zelfs volgend jaar nog moeilijker zijn omdat ze idd weer een jaartje ouder is.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:31

Meestal 1 cyclus bij ons. Dat merrie al op leeftijd is en nog nooit een veulen heeft gehad speelt erg mee vaak.
Springen de eitjes op het juiste moment? Anders zou je ze er af kunnen spuiten.
Hengstigspuiten bij een merrie in cyclus zou ik nooit doen. De staart is in principe geen excuus als de hengst goed kan dekken, regeld die dat ook wel ;)
Dus nog maar een keer proberen denk ik zo ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:35

Hier een 13 jarige maiden-merrie pas na 2 cycli drachtig.
Terwijl de hengst normaal ook alles drachtig heeft in 1 cyclus.
Ik vermoed dat bij mijn paard de leeftijd ook al meespeelde. 13 is al op het randje van ideaal ivm een eerste veulen.
Als ze niet drachtig geweest zou zijn bij die 2de cyclus, had men wel hormonen willen gebruiken om het lot een handje te helpen.
Gelukkig is dat niet nodig gebleken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:41

Peterina schreef:
Want het dekseizoen is eigenlijk pas begonnen en buiten die mensen die commercieel dekken en vroege veulens willen hebben voor prijskampen enz, zijn mei en juni ideale maanden om een veulen te krijgen (uit dekkingen in juni en juli).

Beetje kort door de bocht, er zijn meer redenen voor 'vroege' veulens...

TS, wij kennen de merrie niet IRL. Ga af op oordeel van de mensen die haar en de situatie kennen, zoals bijvoorbeeld jouw eigen gevoel en je veearts.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 15:48

Ja inderdaad, afgaan op het advies van de dierenarts. Zelf zit ik ontzettend in de twijfel. Je kan je voorstellen dat het een ontzettend gedoe is om elke keer de merrie tot de hengst te brengen. Vanavond moet het dus gaan gebeuren. Ik zit dus wel met een kind van 5 die ik samen met de hengstige merrie niet te voet kan meenemen een half uur lopen en een vriend die met klanten eten is tot laat. Dus ik moet mijn dochter eerst wegbrengen naar een vriendin, naar huis, wandelen, dekken, terug wandelen en dochter halen. En dit allemaal tussen half 6 (ook nog eten) en half 8. Tja, je moet er wel wat voor over hebben ;-)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:56

Kort voor de boeg misschien maar ik ken tientellen fokkers waarvan de meeste 'commerciele' en deze hebben allemaal 'vroeger' veulens (jan! - maart); bij mijn particulier vrienden en kennissen die ook paarden fokken worden de meeste veulens geboren vanaf eind april tot medio juli. Dus ja, er is een duidelijk verschil in hoe commericeel aangelegde 'fokkers' werken en particulier, of hobby-fokkers, en hun redenering voor vroeg veulens is alom bekend!

Is er geen mogelijkheid om de merrie te stallen bij de hengstenboer? Dit zou ook wat stress van haar afnemen en kan zij 'wennen' aan de aanwezigheid van de hengst.
Aangezien het een natuurlijk dek is, kan je niet vragen of de hengst een keer op 'bezoek' komt? Dit zal wel tegen betaling zijn (vervoerskosten) maar het kan weldergelijk een verschil maken in de gemoeds-stelling van je merrie.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:00

Wij fokken voor onszelf en zo met mij meerderen om mij heen, vroeger in het jaar kan ook te maken hebben met de gezondheid van de merrie en mijns inziens voornl. met de leeftijd (en m.n. weerstand) van het veulen om de winter in te gaan (danwel thuis, danwel opfok). Ik vind eind maart tot begin mei een mooie periode om veulens geboren te laten worden.

Merrie bij hengstenhouder vind ik vaak ook makkelijker, scheelt een hoop heen en weer rijden/lopen met de merrie!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 16:30

In de betaling van de dekhengst zat 4 weken stalling. Stella heeft daar ook 4 weken gestaan!! Stella is enorm gewillig en blijft keurig staan. Als de hengst niet 'wil' gaat ze hem plagen door haar kont tegen zijn hoofd aan te 'gooien'. Niks mis met de merrie (op aanzicht) niks mis met de dekhengst (meerdere paintveulens van hem staan er ook!)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:39

:D Volgens mij is ze gewoon het plezier uit aan het rekken! :D

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:45

Peterina schreef:
:D Volgens mij is ze gewoon het plezier uit aan het rekken! :D

Een nymfomane merrie :+

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 21:15

Whahaha, je had ze zojuist moeten zien. Meneer wilde haar allemaal het hof maken, ze werd kwaad en duwde echt letterlijk elke keer haar "je weet wel' in zijn snoet.

Dekking is weer in 1x springen gelukt. Staart ingebonden! Heeeeeeeele goede tip! Thanks!!

Hij had 3 weken niet meer gedekt.

Daarna had zijn nog de tip gekregen om de merrie te laten bewegen zodat het kwakje niet te snel terugloopt. Dekking was in 10 minuutjes gepiept! Nu zaterdagavond zelfde ritueel.

Tja, klinkt allemaal via het boekje, maar nu is het wachten op moeder natuur!!