Bestgaand (fjordenkeuring) (rolde)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

Bestgaand (fjordenkeuring) (rolde)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 20:02

Hallo Bokkers,

Ik heb een vraagje,

Wie heeft er al wel eens meegedaan een een bestgaand wedstrijd onder het zadel?
Ik zit er over na te denken om in september mee te doen, aangezien dit wordt georganiseerd op de fjordenkeuring.
Ik zelf heb nog nooit wedstrijden gereden en ben nu echt bezig om de basis te bevestigen.
Ik heb gehoord dat je mee kunt doen in de wedstrijdgroep en de recreantengroep, denk dat mijn voorkeur dan ook uitgaat naar de recreantengroep :+
wie kan mij wat meer info geven over alles, hoe het in zijn werk gaat etc?

Bedankt!

Ineke_Britt

Re: Bestgaand (fjordenkeuring) (rolde)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:03

Heey
Keuze in wedstrijdgroep of recreantengroep heb je niet, dat ligt aan de predikaten van het paard.

Je kan je aan het begin van de dag melden om mee te doen aan het bestgaand.
En dan word er gekeken of er in meerdere groepen word gereden, of dat iedereen tegelijk in de ring past.

Tijdens het rijden moet je gewoon zo netjes mogelijk rijden.
Volgens mij was recreatie stap, draf, galop en fatsoenlijke stelling.
Ik zat in de wedstrijdgroep dus kan iets gemist hebben.
Zorg dus dat je gangen de tact hebben die ze horen te hebben en dat de stelling links en rechts op orde is.
Je paard kan beter niet aan de teugel lopen, dan te diep. Daar houden ze van het stamboek niet van.
Zelfs een beetje te diep word goed afgestraft.

Uhm dekjes, bontjes e.d. zijn niet toegestaan, verder zitten aan het bit ook nog eisen.
Zweep en sporen zit ook nog een verhaal bij. Als je alles 'standaard' hebt is er niets aan de hand.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:34

Kan dit niet beter bij Fjorden staan.

Per keuring verschilt de insteek.

Heb paar jaar terug in Lisse meegedaan, zou daar bij de zonder priedikaten moeten starten met mijn Z fjord,
omdat die geen predikaten had (lees fjordsport diploma L) _O-
Dat predikaat haalde ik overigens die dag, dus mocht ik toch bij de mensen met minstens L fjordsport.

Vond dat lichtelijk belachelijk, omdat het niet eerlijk is in mijn ogen dan een Z fjord tussen de
mensen die geen predikaten hebben en niet starten.
Wat moesten we doen, slangevoltes, wijken, stap, draf, galop, middendraf etc.
De groep die bij zonder predikaten reed hoefde niet te wijken etc.
Vind op zich die verdeling wel heel mooi gedaan, maar uiteraard beetje mal, als je wel KNHS start.

Jaar later in ehhh, Vrouwenpolder, weer meegedaan, daar hadden ze geen 2 groepen, gewoon iedereen
bijelkaar in gemikt.
Daar hoefden we alleen maar eindeloos rondjes te rijden op het grasveld in stap, draf en galop.
Uiteindelijk ook nog de andere kant op.

En vorig jaar in Dordrecht (slechts heel weinig aanmeldingen, dus soms gaat het niet door!)
Deed iemand anders mee op mijn fjord (zij had nog nooit Sjol van dichtbij gezien en reed ook geen
wedstrijden en heeft geen predikaten)
Daar moesten ze ook gewoon in de rondte rijden stap, draf, galop, draf halsstrekken.
(vond het knap, ze werd 2e (van de 3, maar zomaar op vreemd terein op paard gaan zitten wat je niet kent
en er zo mee wegrijden, vind ik knap! Toppie Kris!!)

Ligt dus beetje aan de jury wat ze moeten doen en of er 1 of meerdere groepen zijn, ligt allicht ook aan
het aantal deelnemers.

Zeker wel leuk om een keer mee te doen, dus gewoon inschrijven en doen!
Ligt vervolgens aan de aanwezige jury die het moet beoordelen wat hij je laat doen.

Wat vinden ze belangrijk, constant beeld, rust in de aanleuning, buiging in het lijf als je een bocht door rijdt,
stelling. Paard mooi tactmatig laten lopen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:26

als ziline al ster of modelmerrie is, dan hoor je bij de wedstrijd groep, omdat je paard zich al bewezen heeft. Dat was idd tonen van stap draf galop en wijken.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 16:50

Bedankt voor alle info,

O nou dan gaat het hem vast niet worden, dat wijken etc gaat niet lukken aangezien we nog bezig zijn de basis te bevestigen.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:13

Heeft Ziline al een abop proef gedaan?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:16

karev schreef:
als ziline al ster of modelmerrie is, dan hoor je bij de wedstrijd groep, omdat je paard zich al bewezen heeft. Dat was idd tonen van stap draf galop en wijken.

In Lisse was dat niet het kriterium.
Sjol was allang model.. moest toch bij de andere groep.
Was dat we die dag L gefjordsport haald hadden.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:26

WD-V -> FJ

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 06:16

Ziline heeft 1 keer de zadelproef gelopen alleen heeft toen een B gehaald, dus moet eigelijks nog een keer.
Ze was vorig jaar volgens mij aspirant ster.

Zal ik echt niet in de reacreantengroep mogen? Komt we zijn nog puur bezig met de basis en zowel ruiter als paard hebben nog nooit een wedstrijd gereden

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:34

Dat was In Rolde wel zo Do, heel apart. daar werden de minimaal modelpaarden dus in een andere groep gereden, en de niet predikaatpaarden ook. Ik hikte daar ook tegen aan. Karev heeft wel een b en is model, maar ik allesbehalve wedstrijdruiter. Ik ben recreant

Anders eveneen mailtje naar het stamboek Cecil

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:27

Ik ben Kris die op Sjol had gereden in Dordrecht..superleuk om eens te doen!

Ik heb met mijn eigen fjord vorig jaar in Hardenberg meegereden voor de ervaring.. Stelling, wat is dat? Galop..uuhm, konden we niet (inmiddels wel maar toen was hij net onder het zadel en bakte er niks van..) Wijken heb ik niet eens gezien..in Dordrecht ook niet..

Kortom, Beer was een hark en ik was vet zenuwachtig en toch was het leuk. Ik reed niet voor de 'prijs' maar voor de ervaring en dat kun jij ook doen, gezellig! Inmiddels rijden we endurancewedstrijden en dat is veel meer ons ding, zal denk ik nooooit een dressuurwedstrijd gaan rijden. :)

Ben je al wel lid van het stamboek en staat je fjord op jouw naam enzo? Zodat je kunt meedoen aan de keuring?

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:07

In Hardenberg wordt er onderscheid gemaakt op zadelproef resultaten. Er was een recreantengroep (alles met een B zadelproef, lager of geen)
En een groep met A en AA zadelproef paarden.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:31

Haha ik snap er zooo geen bal van soms..ik zat in de recreantengroep, das duidelijk! ;)

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:59

@ Kristel: weet het ook alleen toevallig omdat ik zowel met Pauliena (AA zadelproef) en Dieter (net 2 maand ohz) mee heb gedaan.
En we een keer bijna mot hebben gehad om het feit dat Annabel graag met Bink mee wou doen met de A en AA paarden (omdat het normaliter bij de recreanten een zooitje ongeregeld was) maar dat mocht niet. Wel stom eigenlijk want ze plaatste haarzelf tussen betere paarden als je het dan zo bekijkt. Maar ja mocht allemaal niet dus moest ze zich tussen meerdere gevaarlijke combinaties door manoeuvreren.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:06

Bedankt voor alle info, merk dus dat het overal erg verschild :P
Ik wil alleen meedoen als ik de recreantengroep mag anders wordt het niets :+
Heb stamboek al mail gestuurd. krijg ik terug: je mag geen dekje onder het zadel en nader informatie kun je de dag zelf krijgen, wat is dat nou voor antwoord :P

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:17

Tja, zo gaat dat. Ze zijn vaak niet lang van stof, haha. Nou moet ik er ook wel bij zetten dat ze ook niet alles kunnen weten, de regiobesturen origaniseren over het algemeen het bestgaand en bepalen zelf hoe ze dat willen. Als je meer wilt weten kun je je het beste wenden tot iemand van het bestuur van regio Noord. Dichtst bij jou in de buurt woont Barth Halmingh (voorzitter regio Noord) maar je zou ook kunnen informeren bij bijv. Grietsje de Vries of Ronald Janssen.

_Aimee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:40

Ik heb vorig jaar ook meegedaan in rolde mn paard was wel al l dressuur fjordsport en ik niet, heb dan ook met de recreanten meegedaan ;)