Oke, heb dus gezocht naar dat centrale manen-topic. Maar kan het niet vinden. Is dat er nu of niet?
Dan maar hier mijn vraag. Mijn tinker heeft dr manen in t midden afgeschuurd. Het voorste gedeelte is een dubbele manenkam en het laatste stuk bij de schoft is zo goed als enkel. Nu het weer aan t bijgroeien is, vraag ik me dus af, welke kant die manen op moeten. Wat vinden jullie mooier en handiger: een enkele of een dubbele manenkam? Kan ik dit (door vlechten of zo) een kant op sturen en kan ik t ook weer "veranderen" als ik t niet mooi/handig vind.
ik denk dat je daar weinig invloed op kunt krijgen, mijn haflinger had een zo goed als enkele manenkam en zo van een op ander moment zijn de mane ook naar de andere kant gaan vallen. vind zelf aan een kan ook erg mooi maar heb dit geprobeerd en dat hielp niet. dus nu maar met een dubbele manenkam door het leven. hoe zo eigenzinnige manen.
ik denk dat je dit met veel werk wel kan manipuleren, heb ik met een vorige (lease)pony ook gedaan. ik deed altijd manen natmaken, naar één kant kammen en hengstenvlecht. Het kost best wel wat werk en tijd, maar de aanhouder wint
als je ze bij in de vlecht kan vlechten is het volgens mij niet zo'n probleem.
Angeliekje
Geplaatst: 07-06-11 11:01
Mijn tinker heeft een enkele manenkam. Van jongs af aan in vlechten gedaan 1 kant op, en nu hangen ze ook naar 1 kant. Ze heeft dan ook niet echt een megadikke bos, dat zal schelen denk ik.
In principe vallen de manen vanzelf wel de kant op die ze willen als het aangroeid en langer wordt.
En als je ze per se in een dubbele manenkam of een enkele wil hebben dat is aan jezelf. Met vlechten kun je ze wel een beetje in een richting dwingen (tenzij het héle korte manen zijn). Zelf hou ik niet zo van manen aan 2 kanten en vlecht ik de manen dus bewust aan 1 kant in. Daarmee valt het nu ook gewoon naar die ene kant. En hij heeft wel echt een gigantisch dikke bos en als hij zijn manen los heeft dan wapperen ze ook wel naar de andere kant, maar dan zie je ook echt dat het aan de verkeerde kant zit omdat zijn manen bij de aanzet zo bol staan zeg maar.
Kortom: lekker vlechten naar de kant die je zelf wil.
mijn tinker heeft van origine een dubbele manenkam. afgelopen najaar waren zijn manen door een weidegenootje nogal geruineerd en heb ik ze eigenlijk de hele winter in vlechten gehouden naar 1 kant. Af en toe los laten hangen en ze bleven keurig naar 1 kant hangen. Nu in het voorjaar de manen weer een paar keer gewassen zijn en voornamelijk los hangen, vallen ze toch weer in hun oude positie terug, dus naar twee kanten. Maar ze zijn ook weer lekker aangegroeid dus het staat hem wel goed. Je kunt het dus wel zo maken dat het naar 1 kant hangt, maar dan vaak lang in de vlechten houden
Mijn haflinger heeft ook redelijk lange manen en dat heb ik wisselend. Soms heb ik het aan twee kanten en nu weer aan 1 kant. daar gaat het de kant opstaan hoe je het zelf vlecht. Ik vind het aan 1 kant wel het mooiste staan.
Oryani
Geplaatst: 07-06-11 13:15
Ik laat de manen bij de haffies vallen zoals ze vallen... Omdat ik gemerkt heb dat ik er echt weinig aan kan doen! Er zijn er met enkele en met dubbele manen... En soms verandert dat! (Hengst van in de twintig die van dubbele naar enkele manen gaat.) Maar als ik ze naar één kant ga leggen, schudden ze ze meestal toch weer 'op hun plek'. Ik zou dus zeggen, lekker natuurlijk laten groeien, en als je zin hebt kan je natuurlijk altijd naar een bepaalde kant vlechten!
Vind een dubbele manenkam wel stoer staan en die had ze eerst ook, dus geef t die richting. Maar is dat ook handig met rijden of maakt dat geen verschil. Niet dat ik al aan rijden toe ben, maar dan weet ik dat alvast.
je kan er weinig aan veranderen voor mijn gevoel. Onder het rijden vlecht ik altijd het stuk waar mijn handen zitten anders kom ik er mee in de klit (dit heb ik bij enkel en dubbel)
Diaz heeft best korte manen nog, en een flinke bos. Nu valt het nog naar 2 kanten, en is het te dik voor naar 1 kant. Al is het nu al een stuk langer!
piene
Geplaatst: 09-06-11 22:48
Melchior had eerst ook een dubbele manenrij, maar dat vond ik niet zo mooi, het leek net een waanzinnige shetlander ik heb ze eerst rechts gehad een paar jaar en ze bleven ook los netjes een kant op liggen en nu heb ik ze naar links gekamt en eerst weer ingevlochten gehad en nu blijven ze daar weer netjes hangen.
ik wissel het met m'n shetje ook regelmatig af(soms de ene kant op en dan weer de andere kant op) op die manier komt er weer lekker wat lucht en regen op en borstelt het weer makkelijk, het is bij alle bei een dikke bos manen en het lijkt me beter ivm de talg en de eventuele beestjes.
die van mij heeft ook een dubbele manenkamvind het erg gaaf staan en laat het zo zou ook niet weten of je het kan beinvloeden. vlecht wel naar 1 kant maar als ik het los laat en hij schud dan hangt het aan 2 kanten. vind het wel prima zo
Die van mij heeft ook een dubbele manenkam, ooit eens geprobeerd om te vlechten naar 1 kant maar dan kreeg ik, zelfs met kleine vlechten, zulke dikke strengen. Heb het toen even laten zitten en later er uitgehaald, het bleef toen wel even naar 1 kant hangen maar dat was echt afschuwelijk lelijk omdat het zo'n dikke bos was.