Deken shetlander? ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Deken shetlander? ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 18:02

Ik wil misschien een deken voor mijn shet, zit te twijfelen wat voor, een regendeken of een zweetdeken. en heeft er iemand ervaring met www.shetlandershop.nl met de dekens daarvan. of met de dekens van Epplejeck shetlander maat?

Groetjes Jin

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:03

Waar wil je een deken voor kopen als ik vragen mag? Iedere deken heeft natuurlijk zijn eigen reden om te gebruiken. Een fleezedeken is om na het werk sneller van het zweet af te komen. Een regendeken houd gewoon de regen tegen.
Als je twijfelt welke van die 2 je moet hebben denk ik niet dat je een deken nodig hebt?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:05

De keuze van het deken hangt af van, voor wat je het wilt gebreuken. En de maat hangt van de grote van je shet af.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 18:26

IggyPop schreef:
Waar wil je een deken voor kopen als ik vragen mag? Iedere deken heeft natuurlijk zijn eigen reden om te gebruiken. Een fleezedeken is om na het werk sneller van het zweet af te komen. Een regendeken houd gewoon de regen tegen.
Als je twijfelt welke van die 2 je moet hebben denk ik niet dat je een deken nodig hebt?

ten eerste: ik vraag gewoon om raad niet over een mening erover.
ten tweede: ik wil het voor de regen als hij nat is dat hij zweetdeken op kan of regendeken zodat hij niet nat wordt. nadelen voordelen?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:29

Nadelen bij een regendeken wordt je paard kwetsbaarder als ie toch een nat wordt + swinter ongeschoren met regendeken geeft een verhoogde kans op luis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:30

EJ heeft voor mijn Shet de maat niet. (EJ heeft vanaf maat 135,mijn pony heeft 110)
Ik heb zelf bij Nika hele fijne dekens kunnen kopen (http://www.nika-paardendekens.nl)
Een regendeken is zoals aan de naam al zegt,puur tegen de regen.
Werk jij zoveel (en zo hard) met je shet dat het nodig is hem/haar in de winter te scheren?
Dan zou ik voor een regen- en winterdeken gaan.
Is dat niet zo,dan is voor na het werk een fleecedekentje genoeg om hem/haar af te laten koelen.
Als het dan regent en je pony is niet afgekoeld kun je hem/haar beter even met een fleecedeken binnen laten staan.

Indien je shet nog erg jong is zal ik hem zeker geen regendeken om doen,jonge pony's hebben dat over het algemeen (uitzonderingen daar gelaten) niet nodig,het is juist belangrijk dat ze in de kou en regen (met schuilstal natuurlijk) kunnen staan,aan de hand daarvan groeit ook de vacht en bouwt je pony een afweer op.

Hoe groot is je Shet?
Aan de hand van de grootte kun je de maat bepalen.
Je antwoord op Iggypop had ook wel wat vriendelijker gekund :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-11 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:32

Als er niks met een shet gedaan wordt heeft hij geen dekens nodig. Een regendeken kan handig zijn voor het rijden dat hij niet vies is als je wilt gaan zadelen. Ze zeggen altijd dat je geen ongevoerde moet gebruiken omdat de haren niet overeind kunnen gaan staan als ze het koud hebben en ze kunnen het dan dus juist koud krijgen. Zelf heb ik voor mijn shetten enkel een zweetdekentje. Handig na het mennen of rijden in de winter, zodat ze wat sneller opdrogen. Verder gebruik ik nog geen dekens. Dus als je wilt kiezen zou ik voor de zweetdeken gaan.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:32

Nadeel van een regendeken is dat wanneer het koud is en je hebt een 0 grams deken de pony zijn haren niet omhoog kan zetten en het dus ondanks je goede bedoelingen het koud kan hebben.
Zweetdekentje hebben mijn ponys alleen op wanneer ik ze heb gewassen, even wachten tot ze droog zijn en weer in de wei zonder deken.
http://www.de-bles.nl heeft veel leuke shetlanddekentjes.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 18:32

nou ik werk er niet zo hard mee dat hij geschoren moet worden. ik dacht idd ook aan een zweetdeken. kan hij die 's nachts ophouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:33

Jin159 schreef:
nou ik werk er niet zo hard mee dat hij geschoren moet worden. ik dacht idd ook aan een zweetdeken. kan hij die 's nachts ophouden?

Ga dan voor een zweetdeken.
Staat je pony 's nachts buiten?

Robin_Rikkie

Re: Deken shetlander? ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 18:34

in de zomer soms als het niet gaat regenen 's nachts. in de winter elke nacht

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:34

Ligt aan het model van je deken. Als er singels aan zitten wel, anders zou ik het niet doen, bij mijn pony is de deken als eens afgeschoven en bleef ze erin hangen. Maar ik zou hem gewoon afdoen 's avonds. Als de deken vol is heeft het toch geen functie meer.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:34

Een zweet deken is meestal bedoeld voor als hij zweet hem op te doen en na een uurtje(s) weer af!
Dus geen deken voor dag een nacht! :)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:35

Ik zou absoluut geen zweetdeken ophouden in de wei. Dat heeft geen enkele nut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:36

Jin159 schreef:
in de zomer soms als het niet gaat regenen 's nachts. in de winter elke nacht

Dan niet om laten.
Als het regent en je pony heeft een zweetdeken op,wordt de deken zeiknat,zwaar en koud.
Dan helpt het niet,maar is het alleen maar koud,je pony kan z'n haren dan niet meer uitzetten om zichzelf zo warm te houden.

Een zweetdeken is er alleen voor om je pony op te laten drogen na het werk,zodat hij/zij niet ziek wordt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-11 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Geen deken. Nog goedkoper ook ;)
Shetlanders hebben echt een prima vacht, hooguit een zweetdekentje voor als hij hard gewerkt heeft.
Als je met dekens gaat sjouwen zonder dat het echt nodig is verpest je de vacht alleen maar. En da's zonde.

Onali

Ik heb een zweetdeken en regendeken ongebruikt liggen in de kast. Voor het geval als hij ooit eens ziek wordt :')
Regendeken is van Paiffe Ruitersport en de zweetdeken heb ik gekocht op een keuring, geen idee welke shop dus.

Jin159 schreef:
IggyPop schreef:

ten eerste: ik vraag gewoon om raad niet over een mening erover.
ten tweede: ik wil het voor de regen als hij nat is dat hij zweetdeken op kan of regendeken zodat hij niet nat wordt. nadelen voordelen?

JIJ weet niet eens welke deken je wilt kopen, aangezien het 2 verschillende dekens (functies) betreft zou je ook het advies van Iggypop serieus kunnen nemen ;)

Ik heb geen ervaring met genoemde webshop :n

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:40

Ik heb verschillende dekentjes voor mijn shet, ik gebruik ze eigenlijk bijna nooit, ligt er maar net aan hoe de situatie is.
Ze heeft een tijdje zomer en winter buiten gestaan, geschoren en wel dus toen stond ze in de winter met een regendeken van bucas, zijn wel duur maar ideaal. Hieronder had ik een staldekentje of een fleecedekentje lag een beetje aan het haar wat weer terug groeide.
Heb ook de all in one gehad van bucas maar die was veel te warm vandaar dat ik dan liever wisselt met andere onderdekentjes.
Nu staat ze op stal swinters en krijgt ze een fleece dekentje nadat ik haar scheer en zo snel mogelijk weer af hahahaha al dat gedoe met die dekens vind ik niks maar anders blijft ze zo nat, pfffff

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:45

Een zweetdeken is inderdaad niet bedoelt om snachts op te laten, net zo als HeleneDas zegt: slechts voor een korte tijd: tot je paard droog is!

Mijn shetlander krijgt wel dekens op, dus ik heb er ervaring mee. Mijn pony is al oud en heeft moeite om zichzelf warm te krijgen, en ook om een wintervacht te krijgen. Ik begin dus zelf rond september (afhankelijk van het weer) met een goed ademende ongevoerde regendeken. Dit bouw ik op naar 100, 200 en indien nodig (afhankelijk van het weer) 300 grams deken. In het voorjaar bouw ik dat weer af. Mijn pony doet het hier erg goed op.

Let wel, ze heeft 21 jaar lang zonder deken, in weer en wind buiten gestaan, en dit is (zonder twijfel) de gezondste manier om een paard te houden, gewoon op de natuurlijke manier.

Een zweetdeken helpt eigenlijk niet tegen een pony die nat is van de regen. De vacht zorgt er namelijk voor dat ze nooit tot op de huid nat worden. Zweet komt vanuit de huid, en de zweetdeken is er voor dat als de vacht niet snel genoeg droogt, je het een beetje kan helpen. In de winter, na zware arbeid dus.

Een regendeken zorgt er voor dat je pony niet nat word van de regen. Let wel, je zal een goede kwaliteit deken moeten kopen, en die zijn vaak iets duurder. Mijn ervaring is dat de goedkopere dekens echt niet goed ademen, zodat je pony alsnog op de huid nat word van condens of zweet. Daar worden ze koud van, en dan heb je in no time een zieke pony, zeker als je een shet hebt, door de dikke vacht.

Ik hoop dat de werking je zo wat duidelijker is, als je meer wilt weten mag je het altijd vragen.

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:40

Shetlander Shop is een hele goede online winkel. Heb heel goede ervaringen met hun... succes! :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:34

FlorisSam schreef:
EJ heeft voor mijn Shet de maat niet. (EJ heeft vanaf maat 135,mijn pony heeft 110)
Ik heb zelf bij Nika hele fijne dekens kunnen kopen (http://www.nika-paardendekens.nl)
Werk jij zoveel (en zo hard) met je shet dat het nodig is hem/haar in de winter te scheren?
Is dat niet zo,dan is voor na het werk een fleecedekentje genoeg om hem/haar af te laten koelen.
Als het dan regent en je pony is niet afgekoeld kun je hem/haar beter even met een fleecedeken binnen laten staan.

Indien je shet nog erg jong is zal ik hem zeker geen regendeken om doen,jonge pony's hebben dat over het algemeen (uitzonderingen daar gelaten) niet nodig,het is juist belangrijk dat ze in de kou en regen (met schuilstal natuurlijk) kunnen staan,aan de hand daarvan groeit ook de vacht en bouwt je pony een afweer op.

Hoe groot is je Shet?

In Heemskerk hebben ze ook kleiner dan dat hoor ;) haar er geregeld dekens van 125 en dan hebben ze vaak alleen nog maar kleinere maatjes dan dat liggen :+ Dus dat ze vanaf 135 gaan klopt niet.

Ik vind BR4ever dekens erg fijn, passen goed en zijn vrij stevig :)

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:04

Mijn shet heeft nu twee jaar lang in de winter een dekentje op gehad (100 grams). In het eerste jaar echt super, hij werd niet meer zo vies (hij is bont), niet super dik in zijn vacht. Tweede jaar was echter geen succes, hij heeft alles lopen te slopen. Zo erg dat ik het dekentje niet meer openkreeg, waardoor ik hem open moest knippen :+ Moet ik er wel bij zeggen dat het dekentje eigenlijk klaar was voor de prullenbak.

Ik vind zelf het echt heerlijk om die van mij onder een deken te zetten. Het scheelt enorm veel poetsen en haren. Haren zelf is niet erg maar voor hun is het minder leuk, die van mij staat dan alleen maar te zweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:08

Evelli schreef:
FlorisSam schreef:

Hoe groot is je Shet?

In Heemskerk hebben ze ook kleiner dan dat hoor ;) haar er geregeld dekens van 125 en dan hebben ze vaak alleen nog maar kleinere maatjes dan dat liggen :+ Dus dat ze vanaf 135 gaan klopt niet.

Ik vind BR4ever dekens erg fijn, passen goed en zijn vrij stevig :)

Op de site is er alleen vanaf 135 van EJ.
(uitgezonderd collecties,van bijv. Amika,maar dat is slechts per seizoen)

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:16

Bij de Ej zijn de shetlanddekens er al vanaf maat 94 .

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:25

FlorisSam schreef:
Op de site is er alleen vanaf 135 van EJ.
(uitgezonderd collecties,van bijv. Amika,maar dat is slechts per seizoen)

Dat zeg ik, in de winkel liggen ze er vanaf maat 94 ;) en geloof me, kom vaker in de winkel van EJ dan op de website :+ want daar staat maar de helft van de aanwezige producten op (die er vaak niet eens zijn)