[H] Hengst voor mijn Paddox x Flemmingh

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dolano

[H] Hengst voor mijn Paddox x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:17

Voor mijn 5 jarige merrie ben ik op zoek naar een leuke hengst.
Bizette is een werkwillige merrie die alles snel oppakt.
Wel is het een heethoofd en is ze snel van slag.

Belangrijke punten voor de hengst zijn:
- Koel en rustig karakter
- Hij moet genoeg maat door geven( merrie is nu 1.67 en dit is voor mij net iets te klein)
- Vier goede gangen
- Sterke achterhand

Zelf was ik erg enthousiast over Westpoint. Maar aangezien ik nog niet zo bekend ben met de hengsten en de fokkerij wil ik graag jullie mening!

De afstamming van de merrie is hier te vinden:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=355161

Afbeelding

Afbeelding

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:25

google eens op hans hoorn, hij heeft nl een heel groot aanbod van goede hengsten!
misschien Nummero Uno!

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:28

Nummero Uno geeft over t algemeen geen rustige paarden :+

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:29

renate5 schreef:
Nummero Uno geeft over t algemeen geen rustige paarden :+

Nee??
Mijn merrie heeft ook een veulentje van Nummero Uno gekregen en die is heel rustig en zelfs een beetje brutaal met 3 prachtgangen!!

Hanneke_Inka

Re: [H] Hengst voor mijn Paddox x Flemmingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:33

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:35

Zou een beetje zonde zijn om hier een springhengst op te zetten niet?
En aangezien TS Westpoint aangeeft, denk ik ook niet dat ze in de richting van Numero Uno gaat zoeken...

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:37

Janine1990 schreef:
Zou een beetje zonde zijn om hier een springhengst op te zetten niet?
En aangezien TS Westpoint aangeeft, denk ik ook niet dat ze in de richting van Numero Uno gaat zoeken...

ja kan wel kloppen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:43

Ben je nog niet naar de keuring geweest met de merrie? Dat is misschien handig om meer te weten te komen over min- en pluspunten van de merrie en om een predikaat te behalen, ook voor eventuele verkoop van het veulen.
En je fokdoel? Je kan hier een dressuurhengst op zetten maar als je het zelf ook voor springen zou willen gebruiken dan is een allround hengst op zo'n afstamming ook zeker een optie.

En Westpoint, met Jazz bloed zal je ook niet snel een makkelijker karakter (lees:minder heet) krijgen. Met Numero Uno ook niet.

Dolano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 18:46

[***] schreef:
Ben je nog niet naar de keuring geweest met de merrie? Dat is misschien handig om meer te weten te komen over min- en pluspunten van de merrie en om een predikaat te behalen, ook voor eventuele verkoop van het veulen.
En je fokdoel? Je kan hier een dressuurhengst op zetten maar als je het zelf ook voor springen zou willen gebruiken dan is een allround hengst op zo'n afstamming ook zeker een optie.

En Westpoint, met Jazz bloed zal je ook niet snel een makkelijker karakter (lees:minder heet) krijgen. Met Numero Uno ook niet.

Ik ben zelf nooit met haar naar de keuring geweest. Ben hier ook niet echt bekend mee.
Ik zat zelf inderdaad te denken aan een dressuurhengst! Wat je zegt over Jazz bloed is wel waar, had er zelf nog niet zo bij stil gestaan.
Er mag zeker wel wat bloed in zitten het hoeft niet meteen een bomproef paard te zijn.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:52

Ben erg gecharmeerd van Westpoint zelf, maar zijn nafok vind ik met name qua type (zowel qua 'schoonheid' als hoe de paarden in elkaar zitten) niet meevallen, van wat ik tot nu toe gezien heb...
Misschien is Cupido (Daddy Cool x Jazz x Ulft) een optie? Hengst beweegt makkelijk, veel souplesse, hoogbenig, mooi type en een rassige hengst. http://cms.kwpn.nl/mediafile/0002/8773/cupido.pdf
Ik twijfel of hij extra maat gaat toevoegen.

Wat eigenlijk mijn eerste optie was voor deze merrie: Armani (United x Jazz x Ulft). Maar dan zit je met dubbel Flemmingh bloed (en nog een keer Ulft, net als bij Cupido).
Maar dat is een paard uit een onwijs mooie lijn en fokt zeker maat (1.76m) en formaat. http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonne ... 0000013659

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:01

Cupido gaat zeker niet vergroten. En ook niet meer maat/volume geven.
Je zou bij eens Piet kuypers kunnen kijken. Daar staan meerdere hengsten die wel aan je beschrijving voldoen.

Wij hebben 2 jaar geleden met Zjengis Khan gedekt op een Flemmingh merrie. En mijn hengst is nu 2 en erg groot, veel body. Heel sterk van achter en een aparte draf. En een ontzettend braaf en koel karakter.

Dolano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 17:30

smeetjoew schreef:
Ben erg gecharmeerd van Westpoint zelf, maar zijn nafok vind ik met name qua type (zowel qua 'schoonheid' als hoe de paarden in elkaar zitten) niet meevallen, van wat ik tot nu toe gezien heb...
Misschien is Cupido (Daddy Cool x Jazz x Ulft) een optie? Hengst beweegt makkelijk, veel souplesse, hoogbenig, mooi type en een rassige hengst. http://cms.kwpn.nl/mediafile/0002/8773/cupido.pdf
Ik twijfel of hij extra maat gaat toevoegen.

Wat eigenlijk mijn eerste optie was voor deze merrie: Armani (United x Jazz x Ulft). Maar dan zit je met dubbel Flemmingh bloed (en nog een keer Ulft, net als bij Cupido).
Maar dat is een paard uit een onwijs mooie lijn en fokt zeker maat (1.76m) en formaat. http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonne ... 0000013659

Armani is absoluut een prachtige hengst, helemaal mijn type.
Maar dan zit ik inderdaad weer met Flemmingh en Ulft die overgens vaak terug komen in de dressuur hengsten.
Kan het kwaad als er 1 dubbel is?
Ulft komt trouwens al 2 keer terug!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:51

Heb heftigere inteelt gezien bij paarden. Bovendien zit Ulft bij jouw merrie al verder weg en dat is bij Armani ook het geval. Dus denk niet dat het kwaad kan.
Inderdaad, bij bijna iedere hengst zit er wel Ulft in. Dus je ontkomt er bijna niet aan. Aangezien het verder weg zit, lijkt het mij geen obstakel.
Flemmingh bovendien ook niet.

Kijk, op paardenfokken is er een hele leuke tool. Je kunt virtueel dekken, dan kun je zien hoe het papier eruit komt te zien. Ik kan geen linkje plakken, maar als je naar database > fokkerij-tools > virtueel dekken gaat dan kun je het papier zien dmv het invullen van merrie en hengst.
In de eerste drie generaties heb je dan geen inteelt. Dat begint pas bij de vierde generatie. Dus het zit best een eindje weg. Kijk, super gezond is het niet, maar het lijkt me ook geen kwaad te kunnen.

Denk dat Armani heel mooi bij jouw merrie zou passen gezien de verbeterpunten die je aangeeft. En helemaal mooi als de hengst zelf je ook aanspreekt!

Dolano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 18:02

Ik zag laatst nog wat van de hengst Oscar. Is iemand bekend met deze hengst en zou dat een match zijn?
Ik ben toch bang dat bij bijvoorbeeld Armani er teveel inteelt in komt.

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:54

Oscar is qua karakter heel werkwillig en cool, dat geeft hij ook door aan zijn nakomelingen.

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:48

Bij ons op stal is met een Lancelot merrie 3x met Westpoint gefokt. Zijn alledrie grote veulens geworden maar de moeder is ook geen kleintje (1.75). Ook waren de eerste 2 iets grof t.o.v. de laatste. De moeder mag dan ook iets chiquer zijn, daar zou ik wel rekening mee houden.. Wel kunnen ze alledrie heel goed lopen :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:05

Wat bedoel je precies met 4 goede gangen? Ik hoop altijd op 3 goede gangen :+ :Y)

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:39

United geeft wel rustge paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:53

Maar United is Krack en Krack is van Flemmingh,dus dan zit je daar weer mee.Hij zou wel maat en 3 goede gangen mee geven,en een goed achterbeen gebruik maar niet zozeer een sterke achterhand.

Heeft Paddox niet gezorgd voor een sterke achterhand? want de meeste nakomelingen die ik daarvan gezien heb hadden wel echt een sterk motortje achterin zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:56

En de enige hengsten die ik ken,die 4 gangen doorgeven zijn ijslanders en sommige dravers..maar die bedoel je vast niet.

Inieder geval past een gelderse hengst wel in je plaatje,bijvoorbeeld Alexandro P.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:24

NatasjavE schreef:
Wat bedoel je precies met 4 goede gangen? Ik hoop altijd op 3 goede gangen :+ :Y)

Stap, draf, linkergalop, rechtergalop :)

Ik vind Alexandro ook geen gekke keuze!

Koel karakter, maat geloof ik ook wel, en Paddox en Flemmingh hebben beiden Gelders bloed in zich, wat dan ook mooi aansluit.

Beetje 'rondbokken' en je ziet heel wat foto's van hem en nakomelingen.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:38

Tango? Maat, karakter, en prestatie!