Osteopathie en dracht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Osteopathie en dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 10:41

Wat zijn (naar jullie ervaringen) de risico's en mogelijkheden van osteopathie bij een drachtige merrie?
Zijn er osteopaten die weigeren om drachtige merries te behandelen?
Of wordt er geen probleem van gemaakt?
Welke zijn de risico's en hoe groot zijn die?
En zijn er mensen met positieve of juist negatieve ervaringen?
Etc...
Ik hoor het graag! ;)

Ik heb namelijk een merrie met een oude blessure, die het noodzakelijk maakt dat ze regelmatig behandeld wordt.
Meestal met een tijdspanne van zo'n 6 maanden heeft ze zichzelf weer zo in de knoop gelopen dat ik er iemand moet bijhalen.
Ik heb ook een hele goeie osteopaat, die steeds schitterend werk verricht met mijn paard.
Mijn merrie is nu 1 maand drachtig en om goed te zijn, zou ze eigenlijk binnenkort opnieuw behandeld moeten worden.
Maar mijn osteo gaf aan, dit niet te zien zitten. Zeker niet de eerste 4 maanden. En daarna eventueel op mijn verantwoordelijkheid.
Maar liever begon ze daar dus niet aan. (Ze stond er ook niet achter dat ik de merrie liet dekken oa. om deze reden.)
Nu heb ik daar uiteraard begrip en respect voor. (En ben ook niet van plan om van osteo te wisselen ofzo ;) )
Maar ik ben nu wel benieuwd naar de ervaringen van andere mensen.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:57

De osteo die onze paarden behandelt, behandelt drachtige merries niet voor 3 maanden dracht en niet na 8 maanden dracht. Ze heeft bij ons 1x een drachtige merrie behandelt en die heeft gewoon een gezond veulen gekregen.

InekeH87

Re: Osteopathie en dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:27

Hier behandeld de osteo liever ook geen drachtige merries, alleen als het echt nodig is en dan op risico van de eigenaar. Hij behandeld merries die net hebben geveulend pas een maand na de geboorte, daarvoor vind hij het nog niet verstandig.

Even een off topic vraagje waarom heb je de merrie toch laten denken als mensen aangaven dat het om gezondheidsredenen niet verstandig zou zijn voor de merrie?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:28

Mijn osteopaat behandeld ook geen drachtige merries :n
Ze zegt dat het de geboorte op zou kunnen wekken en dat wil je natuurlijk niet.

Ze doet het zelfs niet op risico van de eigenaar, drachtig = niet behandelen ;)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:31

Mijn osteo wilde mijn paard ook niet behandelen tijdens de dracht. Of ze het echt nooit doet, weet ik niet. Bij mijn paard kon het wel wachten, dus het was niet zo'n probleem.

Gewoon even vragen en overleggen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:31

Vraag het even na bij de osteopaat zelf, dan heb je een duidelijk antwoord en kan zij inschatten wel of niet behandelen

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 12:52

Ik heb bij mijn osteopaat uiteraard al geïnfomeerd wat de mogelijkheden zijn.
En zij gaf aan wat ik in de openingspost schreef.
Dat ze het dus eigenlijk niet wilde doen, zeker niet de eerste 4 maanden.
En daarna op mijn risico maar liever eigenlijk gewoon helemaal niet. En ze ging daarover nog wat dingen navragen.

Het paard zou dus nog 10 maanden verder moeten. En het probleem is in die mate dat ze er kreupel door gaat lopen. :\
Ze heeft door een blessure in haar jeugd een chronisch probleem in een achterbeen. En wanneer ze niet genoeg getraind wordt met aandacht voor dit probleem of teveel moet stil staan, gaat ze dit teveel compenseren in haar beweging. Waardoor ze hogerop zichzelf 'vastloopt'. Heup, schouder, bekken, schoft en hals... dus meestal behoorlijk uitgebreid.
Momenteel is ze eigenlijk al niet meer 100% zuiver.
Ik kan haar moeilijk nog een jaar zo verder laten lopen...

Zouden er alternatieven zijn voor osteopathie die wel gebruikt kunnen worden voor een drachtige merrie?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 12:59

InekeH87 schreef:
Even een off topic vraagje waarom heb je de merrie toch laten denken als mensen aangaven dat het om gezondheidsredenen niet verstandig zou zijn voor de merrie?

De meningen daarover waren verdeeld.
Ik heb daar uiteraard lang over nagedacht of ik het wel/niet aandurfde.
En de mening van de osteo/fysio van mijn paard vond ik inderdaad een groot punt van twijfel.
Dit is dus ook geen 'verrassing'.
Maar ik sta nog steeds achter mijn beslissing om haar te laten dekken ;)

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:39

Mijn merrie is oook gewoon behandeld.. overleg wel even in welke mate er behandeld gaat worden