[TI] ervaringen horen en info inwinne voor we een tinkie kopen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nona99

ervaringen horen en info inwinne voor we een tinkie kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 20:15

Hoy bokkers en tinkerlovers,

ik kom hier om jullie meningen / ervaringen te horen ivm jullie tinkers.

Dit omdat onze zoektocht naar een 2de paardje van start gegaan is.
Ik ben eigenlijk gevallen voor de charmante tinkers...

Maar toch wil ik eerst goed weten wat hun typische karaktertrekken zijn, ook ivm kract en uithoudingsvermogen ben ik er nog niet helemaal uit...

Ik zal even proberen voor te stellen wat ons toekomstige paardje hier zoal mag verwachten, en welk werk hij hier zal doen.

Onze merrie staat op pensionstalling, met weidegang momenteel 24/24. In de winter gaan ze overdag op de weides of in de paddock (als de weide echt een modderbad is). hier komt onze nieuwe aanwinst ook gestald.

Wij willen het paard eigenlijk vooral recreatief gaan rijden.
Veel wandelingen maken, van een kleine 2 uur. (4 maal per week)
De andere dagen een halfuurtje in de bak werken.

Maar soms gaan we ook op georganiseerde wandeling.
Dit zijn tochten georganiseerd door een western club.
Deze duren toch wel tussen de 4 à 5 uur.
Nu is mijn vraag of een tinker hier wel voor geschikt is. qua uithoudingsvermogen, en is dit haalbaar met hun zwaardere lichaamsbouw?

En nog een laatste vraagje.
Kennen jullie adressen van betrouwbare fokkers?
geld speelt niet de hoofdrol, wel de betrouwbaarheid van de fokker, en de gezondheid van de aangeboden dieren.

Voor jullie tinkerdeskundigen kunnen het rare vragen zijn, maar dit zijn de dingen die toch al even door mijn hoofd spoken.

Alvast bedankt voor het lezen.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:53

Tinkers zijn dieseltjes... Althans, sommigen... Die moeten wel warm lopen en op gang komen, maar ik ben er van overtuigd dat ze zulke tochten echt wel kunnen volbrengen.
Heb hier een tinker in pension die al een paar jaar mee gedaan heeft met de rit van Eersel/Postel en dat ging super goed. Wel met training van te voren, maar volgens mij moeten alle paarden getraind worden.

Welke stokmaat zoek je? Heb een leuke, lieve vlotte merrie te koop, die buitenrijden wel leuker vind als in de bak. Maar ze kan het allebei! Ze is nog niet lang onder het zadel, maar momenteel wordt ze 3x in de week bereden of in de bak of buiten.

Succes iig!

_janet_

Re: ervaringen horen en info inwinne voor we een tinkie kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:35

Ik denk ook zeker dat ze het vol kunnen houden, met de juiste training en conditie.
Wat Lies al zegt het zijn dieseltjes.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:35

wij doen ongeveer hetzelfde met onze tinks als jij zou willen doen (alleen dan meestal geen 4x per week wandeling en daarnaast zeker niet alle dagen in de bak, maar doel meer op training en tochten)
en dat is geen enkel probleem!

Sir_Camelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:17

Hallo,

Wij rijden onze paarden enkele dagen in de week. met de juiste balans in training,voeding en conditieopbouw moet het geen enkel probleem zijn. Wij maken ook aangespannen tochten en dan rijden er ook nog paarden onder de man mee. Neem in ieder geval de tijd om een vriend(in) voor het leven te vinden.

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:21

Heb zelf niet zo heel veel ervaring met tinkers, maar ben op vakantie geweest naar zweden. Daar was het berg op, berg af de hele dag & de tinker die daar mee liep had er ook absoluut geen moeite mee.

DieselVince

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:35

hoi Nona,
Onze Tinker is ook een gaander, hij zit beter in zijn vel als er met hem gewerkt wordt. Op een wintersedag lopen wij veel, gaat hij in de stapmolen en longeren wij hem. Maar in deze tijd loopt hij minimaal 2 x per week voor de kar ( ritten varieren van 1,5 tot 3 uur) en gaat hij met mij 1 x pw. mee op een buitenrit, bos , duinen, strand dat is ook een tocht van 2,5 tot 3 uur en 1 x per week rijdt hij een uurtje dresuurmatig in de binnenbak.
Sinds kort step ik met hem, maar dat zijn nog korte stukjes omdat het vooral voor mij fysiek pittig is ....
En verder staat hij blakend in de weide...met een hele dikke gras buik...
Kortom.....werkwillend, energierijk, voor alles IN.. en absoluut een vriend voor het leven... Succes met je zoektocht...

tinkervrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:44

kijk uit met mok!!!! ik heb een half jaar mijn roos gekocht heerlijke merrie
maar zo onder de mok echt heel erg ... smeer en spuit elke dag gaat niet weg ...
dus dat rijden kunnen ze echt wel bos is mijn roos haar leven en springen hahah
maar let op mok .. denk er niet te licht over groetjes en veel kijk rij plezier ..

mc cloud is een tinker stal

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:36

offtopic: Mok komt vaak van binnen uit.
Dus verandering van voer, minder rijk, kan een heleboel uitmaken.
Smeren alleen red je het vaak niet mee.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:01

Mits je een fatsoenlijke opbouw doet in je training, zal het zeker goed komen met die lange ritten. Ik maak regelmatig ritten van een uur of 3 A(of langer) met een stevig tempo en dat houdt hij prima vol.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:34

de tinker die ik rij kan ook lange ritten van 3 uur aan, dus ik weet wel bijna zeker dat 4/5 uur met de juiste training en dergelijke zeker haalbaar moet zijn.

de tinker die ik rij vind vooral het buitenrijden heeerlijk, hij wordt dan echt heel enthousiast (maar niet vervelend)

hij is wel wat kijkerig buiten, maar schrikt niet erg. gaat er nietvandoor, maar gaat stilstaan, rustig kijken, en loopt weer verder. ik heb gehoord dat tinkereigen is, maar dat weet ik niet zeker :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:43

Het spreekt hopelijk voor zich dat je de training goed moet opbouwen (zoals Dune al zegt). Maar zulke lange ritten moet een gezonde tink echt wel aankunnen. Mijn tinker gaat bijna ieder weekend met mij op een bosrit van toch zeker 4 uur soms 5. En dan met draf en galop erbij. Met stappen zijn we eens 7 uur weggeweest en mevrouw had de volgende dag al nergens meer last van. Dus dat moet zeker goed kunnen komen! :)

Ik heb mijn merrie hier vandaan:
http://www.finlay-irishcobs.webs.com

Zeker heel betrouwbaar, heb er zelf een pracht van een paardje gekocht ;)

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:42

Een merrie die ik rijd heeft al meerdere keren Eersel-Postel gereden, dan zit je dus heel de dag op het paard en dat kan ze makkelijk aan. Met de juiste training moet dit dus een eitje zijn ;)