[TI] toiletteren jullie je tinker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

toiletteren jullie je tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 11:35

ik was benieuwd of jullie je tinker toiletteren bij oren en kaak

ik laat alles lekker zitten
pluimpjes uit oren en haren onder de kaak.

vindt het gewoon onzin maar je hoort wel eens van mensen he zal je hem eens netjes maken :D
hebben jullie er wel eens opmerkingen over?

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:41

Ik toiletteer alleen de wedstrijdpaarden.
De oren worden geknipt en de baarden scheren we eraf en houden we daarna bij met de schaar. Ook haal ik de tastharen op de neus weg op de plek van de bitten en sperriem. Vooral bij S&T hoofdstellen is het fijn als er geen lange haren tussen de bitten en de ketting gaan zitten.
Ik toiletteer, omdat ik de paarden uitbreng in de sport en het daar vanaf een bepaald niveau toch wel van je verwacht wordt en omdat anders de haren overal tussen gaan zitten en het er voor het paard niet fijner op wordt.

Als je niet heel vaak rijdt dan zou ik alles lekker laten zitten! ;)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 13:14

ik rij nu nog niet vaak maar mijn bedoeling is voor later maar praat ik over 3 jaar verder hoor ;) nu nog lang niet aan de orde ;)
lange afstanden te gaan rijden en dan gemiddeld 70 km per week.
maar probeer het bitloos te doen (s hack van marylot) en dan natuurlijk met losse teugel kwa gebruik
ik zou als ze er last van gaat krijgen de baard haren wat weg kunnen halen maar liever niet

Schimpje

Re: toiletteren jullie je tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:19

Ik knip alleen de plukjes die uit de oren steken, en de baard trim ik een beetje bij. Deze gaat anders tussen de neusriem zitten, en hij zweet nogal veel dus dan blijft het erg lang nat en krijgt hij rauwe plekken, ondanks dat je het dan afsponst.

Op wedstrijden enzo nog nooit commentaar gehad, wil er ook niet te veel aan doen, hoort natuurlijk niet echt bij het ras, opgeschoren oortjes.. :P

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:12

Tom wordt hier altijd voor de wedstrijden bijgeschoren, baardje en oren de tastharen knip ik deels weg. Als hij niet op wedstrijd zou gaan zou ik het denk ik ook doen, vindt het er verzorgd uitzien.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:25

Toen ik de tink van mijn moeder nog starte op wedstrijd voor het ongeluk ging hij ook altijd getoileteerd mee

Oren geschoren dus de pluis die uitstak weg
Baard eraf geschoren manen getrokken (wat meeste tinker eigenaren niet aan staat maar goed mijn paard ;) )
Staart netjes kort dus rond de kogel
Sokjes netjes dat je de hoefrand net niet zag binnen kanten iets korter ivm aftrappen
Tast haren ook geschoren (deels)

En in de winter helemaal geschoren met een mooie onzichtbare overgang richting de sokken

Nu we geen wedstrijden meer rijden ivm ongeluk in 2009 staat hij er altijd nog netjes getoileteerd en geschoren bij

Blendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:43

Schimpje schreef:
Ik knip alleen de plukjes die uit de oren steken

:j Hier ook alleen de plukjes uit de oren.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:15

Ik knip altijd de baard weg en de plukjes uit de oren, ik vind het namelijk geen gezicht... :o

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:18

het enige wat ik doe is voorkomen dat er vieze klontjes in zijn oren hangen (die zou ik ook uit wassen)
sokken netjes op lengte knippen zodat ze wat voller uit staan (halve cm boven de grond)
staart tot aan de grond
en verder kan je het kopstuk naar voren vlechten om het daar strak te houden zonder dat je hoeft te knippen

verder moet ik heel eerlijk zeggen dat het mij gestolen kan worden ik hoe of wat ze willen dat er aan mijn paard geschoren en of geknipt word
ik zou dat stug met een oog verblindend witte haarbal op de wedstrijd komen
we zou ik evt een hengstenvlecht in de manen doen om de hals er mooier uit te laten komen

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:34

Hier ook de baardharen en de pluimpjes uit de oren, en dat is puur dat ik het netter vind staan. Maar bv buddy niet, daar hoord die lange dikke baard bij, evenals zijn mega snor.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:39

Bij mijn merrie gaat de baard er wel af, dat vind ik gewoon irritant die haren tussen de neusriem, en ik vind het ook niet erg mooi staan. Oren knip ik de ergste pluimen eruit, inderdaad zodat er geen vuil in blijft zitten, en de staart knip ik zo dat ze er niet op gaat staan. Manen en sokken doe ik niets aan. De sokken slijten vanzelf op de wei, en de manen vind ik onzin.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:46

Ik scheer of knip zelf niks af aan z'n manen knip ik niet, aan z'n baard niet, aan z'n sokken niet, ....
Heb zoiets van heeft het paard er last van (meestal) niet, dus is het niet nodig. Voor ons zicht is het mischien nodig maar ja wij zijn ook de gene die al de natuur afpakken etc.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:51

Voorste stukje '3e oor' haal ik weg, zodat hoofdstel beter ligt.
Baard afscheren (tsja, ik scheer de mijne altijd, beetje raar als ik dan de baard laat zitten :Y) )
Tastharen laat ik zitten, ze heeft ook eigs niet zulke lange.
Oren vouw ik dubbel en knip dan het haar weg, ze heeft dus verder wel wollige oortjes van binnen, maar wel dat de boel niet zo als teddybeer naar buiten staat.

Sokken doe ik niks aan (zag toen een tinker waarvan de sokken werden bijgeknipt van voren :? vond het erg... lelijk), staart word redelijk lang gehouden, niet te lang natuurlijk. Manen doe ik verder niks aan.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:27

Hier worden ook alleen de oren uitgeknipt en staarten bijgehouden zodat ze niet over de grond slepen :D
Al moet ik eerlijk zeggen dat ze hier allemaal in de vlecht lopen, zowel staart als manen!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:32

Hier gaat de baard eraf, oren bijgeknipt, 3e oor wordt geknipt. Verder wordt er niets mee gedaan qua toiletteren. Ondanks dat ik snap dat het voor sommige mensen/paarden verstandiger is om tastharen te verwijderen, krijg ik dat niet over mijn hart. Alleen de naam al, tastharen :+

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:33

MelanieB schreef:
Sokken doe ik niks aan (zag toen een tinker waarvan de sokken werden bijgeknipt van voren :? vond het erg... lelijk), staart word redelijk lang gehouden, niet te lang natuurlijk. Manen doe ik verder niks aan.

heb ik idd ook al eens gezien dat was ook spuug lelijk

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:39

Mijn tinker is echt niet lelijk met geknipte sokken ik doe het met het scheerapparaat maar dan natuurlijk

Want ze slijten echt niet )gaat regelmatig mee over het harde enz) en groeien als kool elke keer als de smid geweest is hangen ze weer op de grond
Dus ik fatsoeneer het dan

Ik ga even een foto zoeken

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:42

ik ben benieuwd

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:49

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:50

Ik doe helemaal niets knippen of scheren bij beide, als ik merk dat ze er last van hebben zou ik alleen de baard knippen als dit in de weg zou zitten bij het hoofdstel maar verder laat ik ze lekker zoals het hoort!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:53

jullie knippen de baarden allemaal
moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk een aansteker zou pakken (geeft een mooier effect)

(al laat ik bij sil wel alles lekker zitten :D )

@ Gentlegiant op deze foto's is idd weinig te zien
heb je niet een op een harde ondergrond ??

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:44

Ook ik laat alle haren lekker zitten :) Ik vind het wel wat hebben. Vooral in de winter zo'n lekker behaard koppie :P

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:46

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:32

IndiraDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:27

Ik laat alles lekker zitten, maar inderdaad met hoofdstel aandoen is dat wel extra opletten :j Ik vind het eigenlijk best wel schattig die plukjes uit haar oren :=