2 eitjes bevrucht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseM

2 eitjes bevrucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 22:48

Vandaag op de scan was te zien dat mijn merrie 2 bevruchte eitjes heeft.
En het word haar (en mijn) eerste veulen.

Ik heb echt geen idee hoe of wat?

Kan iemand mij meer vertellen?

Anoniem

Re: 2 eitjes bevrucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:50

dat word dus een tweeling :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:52

En dat is niet verstandig! Mijn advies.
Ga naar de veearts, vraag of hij er 1 weg kan proberen te knijpen/spuiten. Ze hebben er verschillende namen voor.
Je hebt dan kans, dat er 1 vruchtje blijft zitten, maar ook, dat beiden weggaan. Als beiden weggaan, dan kun je de merrie opnieuw laten dekken.
Maar 2 zou ik niet laten zitten. Te veel risico..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:53

Zaten de vruchtjes tegen elkaar aan of zaten ze echt los van elkaar? In de eerste geval is het een kwestie van opnieuw scannen met 30 dagen dracht. Kans is aanwezig dat er dan 1 is afgestorven en dat er 1 doorgroeit. Is dat niet zo, dan is 1 vrucht verpulveren onmogelijk en moet ze hengstig gespoten worden om de dracht te be-eindigen. Als ze los van elkaar zijn is het ook opnieuw scannen om te kijken of ze er allebei er nog zitten, indien zo, kun je kiezen voor afknijpen van 1 vrucht of ook hengstig spuiten.
Allebei laten zitten is mijn inziens geen optie.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:55

Ik hoop dat het goed komt denies
ik heb ook wellis gelezen dat er vanzelf 1 weggaat of dat er gewoon 2 leuke veulens geboren worden :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:00

shilady schreef:
ik heb ook wellis gelezen dat er vanzelf 1 weggaat of dat er gewoon 2 leuke veulens geboren worden :D

Gewoon is dat niet ;) Het gebeurt zeker wel eens, maar de keren dat het fout gaat (beide veulens doodgeboren met 9 maanden, beide veulens dood na voldragen dracht of in de weken na de bevalling of nog erger, de merrie verliezen ook) zijn veel vaker geweest.

Dus gewoon zo laten is echt niet aan te raden. In het minste geval verlies je 1 veulen, in een erger geval beide veulens en in het ergste geval de veulens en je merrie.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:01

shilady schreef:

Ja maar dat komt zo weinig voor...
Meestal zijn de veulens dan heel klein... Maar er gebeuren ook vaak minder fijne dingen...
Dus ik zou zeggen...
Zorgen dat er geen 2 blijven zitten.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:05

Inderdaad als het kan 1 laten weghalen of beiden.. Erg vervelend en verdrietig, maar anders is er een vrij grote kans om de merrie of de veulens te verliezen..

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:06

Ik snap niet dat jouw dierenarts die um gescand heeft, je meteen niet het advies gegeven heeft om er 1 weg te halen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:10

Ja dat snap ik eigenlijk ook niet. Hoe eerder hoe beter voor de merrie.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:16

inderdaad 1 vruchtje laten afknijpen,een tweeling gaat veel vaker fout dan goed,ik zou daar mijn merrie en de veulens niet voor willen riskeren

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:17

Ik heb het bij mijn merrie gehad; gedekt op 2 eitjes, maar op de 18 dagen scan was het er gelukkig nog maar eentje! Nu zaten er weer 2 en wordt ze al op 16 dagen gescanned (andere da), want dan zitten ze nog niet ingenesteld en kunnen ze er gemakkelijker eentje wegknijpen. Ik hoop eigenlijk dat de natuur het zelf opgelost heeft en dat er bij de volgende scan maar eentje zit.
Een tweeling lijkt zo schattig, maar meestal gaat het fout. Bij een kennis had een van de veulens met 9 maanden (wisten toen nog niet dat het een tweeling was) door de baarmoederwand heen getrapt. Die had geen veulens en geen merrie meer!

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 23:36

covergirl schreef:
Ik snap niet dat jouw dierenarts die um gescand heeft, je meteen niet het advies gegeven heeft om er 1 weg te halen.

Ze staat nog bij de hengst en de fokker was erbij vandaag ik niet.
Hij zei dat ik haar volgende week weer moet laten scannen.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:44

Laat haar volgende week terug scannen. Het kan goed dat er zelf een eitje is afgestorven.

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:54

Ik heb dus het zelfde probleem gehad. Ze was gescant met 16 dagen. En heb toen direct de keuze gemaakt om het weg te drukken. Als we een week later waren geweest zo het al een stuk moeilijker zijn. En gelukkig is het ander eitje blijven zitten.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:54

covergirl schreef:

Dat snap ik wel, want als één van de twee vruchtjes weggeknepen wordt, is de kans groot dat de andere ook afsterft. Vaak sterft één van de twee vruchtjes vanzelf nog af.
Dat is veiliger dan eentje wegknijpen. Zitten er op vier weken nog steeds twee, laat er dan alsjeblieft één (of allebei) wegknijpen. Liever geen veulen, dan één, twee of misschien wel drie dode dieren.

(Mijn merrie had vorig jaar op 18 dagen ook twee vruchtjes. Bij de tweede scan was het er gelukkig nog maar één)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:39

Mijn merrie had twee jaar geleden ook twee vruchtjes op 18 dagen, drie of vier dagen later weer gescand en een van de twee weg geknepen. Uiteraard met het risico dat het andere vruchtje ook afsterft (door het vrijgekomen vocht van het andere vruchtje) maar ik wou absoluut geen risico lopen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:43

Mijn merrie was ook dragend gescand van een tweeling. Vorige week maandag is een van de twee vruchtjes weggemasseerd. En gisteren op de scan zat het andere vruchtje er gelukkig nog. Volgende week weer scannen of deze dracht voorspoedig verloopt.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:01

Cynthia82 schreef:
covergirl schreef:

Dat snap ik wel, want als één van de twee vruchtjes weggeknepen wordt, is de kans groot dat de andere ook afsterft. Vaak sterft één van de twee vruchtjes vanzelf nog af.
Dat is veiliger dan eentje wegknijpen. Zitten er op vier weken nog steeds twee, laat er dan alsjeblieft één (of allebei) wegknijpen. Liever geen veulen, dan één, twee of misschien wel drie dode dieren.

(Mijn merrie had vorig jaar op 18 dagen ook twee vruchtjes. Bij de tweede scan was het er gelukkig nog maar één)

Er staat in de openingspost niet op hoeveel dagen de scan was.
Maar met 4 weken er 1 afknijpen geeft veel meer risico dan er op 18 dagen 1 afknijpen.
Maar ben het met je eens dat er vaak genoeg ook vanzelf nog 1 afsterft. Maar daar hoef je geen week voor te wachten. Scannen op 18 dagen, zijn het er 2 op 21 dagen weer scannen. Is de 2e niet gegroeid sterft ie waarschijnlijk af. Groeit ie mee, meteen ingrijpen. Mocht het dan toch misgaan krijg je ook weer eerder een hengstige merrie, dan dat je wacht toch 4 weken, zonde van de tijd.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 21:45

De scan was op 18 dagen!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:49

eefj33 schreef:
dat word dus een tweeling :D

Laat die smiley maar weg, een tweelingdracht is zowel voor de veulens als voor de merrie zeer gevaarlijk.

TS: de meeste tips zijn gegeven, maar het is niet te adviseren een tweelingdracht te laten voldragen, de risico's tijdens de dracht, de bevalling en als dat al goed gaat, na de bevalling zijn te groot voor je merrie.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 09:37

Ik laat het natuurlijk niet zo ver komen!

prinsfasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:20

Weet je zeker dat het 2 eitjes zijn? Mijn veearts had een keer een cyste gezien als eitje.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:23

Het kan ook goed gaan.
Spreek uit ervaring
Mijn ouderen merrie heeft ooit eens een tweeling gekregen en alles ging goed.
Maar zou het geen tweede keer meer doen
Helaas was het te laat om een eitje weg te laten halen
Neem dus wel een juiste beslissing

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:25

Hier op stal ook een 2ling veulen zijn nu allebei 1,5 de kleinste van de twee is altijd een beetje een sulletje geweest en issie nog steeds. Niet mooi gebouwd niet erg sterk en stuk kleiner als zn broertje. Ze geven hem hier wel gewoon een kans en hij staat nu lekker in het land waar hij het super doet.