Wanneer een KWPN stamboek bij onbekende vader?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Wanneer een KWPN stamboek bij onbekende vader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 20:16

Hallo,

ik verzorg een paardje waarvan de moeder een KWPN van Ferro is. De vader van mijn verzorgpaard is onbekend.
Nou vraag ik mij dus af, aangezien het KWPN een type is, wat zijn de regels m.b.t. het inschrijven van een paard zoals deze als de vader onbekend is? Ik neem namelijk aan dat zij zelf niet ingeschreven zal kunnen worden, maar wat van haar nageslacht als ze gedekt zou worden door een KWPN-ner, dan is mams sowieso 1/2 KWPN en paps natuurlijk volledig.... Maar kan het veulen dan wel ingeschreven worden?

Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen.
Groetjes Tessa

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Wanneer een KWPN stamboek bij onbekende vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:29

ik geloof dat je haar kan laten inschrijven als B-register merrie. Als je dan met haar een veulen wil fokken en je gebruikt een KWPN goedgekeurde hengst, krijg je een gewoon veulenboek papier. Of wel een gewoon KWPN stamboek papier.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 20:30

Ahh, thanks!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:51

Zeker niet, het veulen krijgt ook een B papier. De generatie erop krijgt pas weer VB papier.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:26

janderegelaa schreef:
Zeker niet, het veulen krijgt ook een B papier. De generatie erop krijgt pas weer VB papier.

Veulens van register B geregistreerde moeders en een goedgekeurde vader, worden in het veulenboek ingeschreven!

Afbeelding

Dus zeker wel.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:45

Quir schreef:
janderegelaa schreef:

Veulens van register B geregistreerde moeders en een goedgekeurde vader, worden in het veulenboek ingeschreven!

Afbeelding

Dus zeker wel.

Je vergeet de extra eis die onderaan de tabel staat bij 2).

Citaat:
Van in register B geregistreerde moeders dient de vader te zijn goedgekeurd, erkend of geregistreerd in het veulenboek van het KWPN of te zijn goedgekeurd bij een erkend
stamboek om het product voor registratie in veulenboek/register A in aanmerking te laten komen.

In dit geval is de vader van de moeder onbekend en komt het veulen dus alsnog in register B terecht, ook bij dekking met een goedgekeurde KWPN-hengst.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:46

Quir schreef:
janderegelaa schreef:

Afbeelding

Dus zeker wel.

Artikel 8.2 van het stamboekreglement:Indien de moeder van het te registreren paard is geregistreerd in register B dan dient de vader van de moeder te zijn goedgekeurd, erkend of geregistreerd in het VB van het KWPN, anders volgt registratie in register B.

Zeker niet dus ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:47

Iemand was me al voor :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:41

Ziolette schreef:
Je vergeet de extra eis die onderaan de tabel staat bij 2).

Citaat:
Van in register B geregistreerde moeders dient de vader te zijn goedgekeurd, erkend of geregistreerd in het veulenboek van het KWPN of te zijn goedgekeurd bij een erkend
stamboek om het product voor registratie in veulenboek/register A in aanmerking te laten komen.

In dit geval is de vader van de moeder onbekend en komt het veulen dus alsnog in register B terecht, ook bij dekking met een goedgekeurde KWPN-hengst.

Dan is dat verkeerd begrepen, want ik dacht dat de vader van het veulen het was.
My excuses.