Merrie van Ferro (opa)wie of wat zou haar vader kunnen zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Merrie van Ferro (opa)wie of wat zou haar vader kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 20:11

Hallo,

ik verzorg een paard (merrie) die Ferro als opa heeft. Ik heb me tot op heden niet echt verdiept in haar stamboom (daar paps ook onbekend is) maar het verbaasd me dat Diego zoveel overeenkomsten lijkt te hebben met haar opa.
Ik heb helaas niet echt de meest geschikte foto's beschikbaar omdat ze pas sinds een maand onder het zadel is en daarvoor ook op een trainingsstal heeft gestaan. Maar hier toch al een paar fototjes voor het idee:

Afbeelding
Aint she a pretty?

http://usera.imagecave.com/Neveah/CIMG0672(1).JPG

Afbeelding

Afbeelding

Op al deze foto's is ze 2 jaar oud, dus onvolgroeid en onbereden, dus aardig onbespierd voor haar doen.

Nou vraag ik me dus af, als jullie Diego zo zien... Wie kan de paps zijn? En is de paps uberhaupt wel een KWPN-ner?
Ik heb het me altijd al afgevraagd...

Als diego vrij loop en aan het showen raakt zie je echt dat ze bijzonder mooie vloeiende zwevende gangen heeft (voornamelijk draf, gallop is wat slordig), ze is ook dol op springen en dit gaat haar ook goed af (vrijspringen natuurlijk).

Verder qua temperament is ze een pittige dame, ze laat niet met zich sollen en als je haar 1 vinger geeft pakt ze je hele hand, het is dan ook geen makkelijk beestje om te hanteren. Ze is wel enorm werkwillig en zolang je haar dagelijks met veel afwisseling bezig houdt en enorm concequent bent (je moet haar geen vingerbreedte geven) is het een heerlijk paard.
Het is te zeggen dat ze intelligent is, ze leert snel, is bijna nergens bang voor en showt ook met liefde (sommige mensen zien haar daardoor ook aan voor een hengst, waar ze zich af en toe ook wel naar kan gedragen inderdaad).

Nou, ik hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen want ik ben toch echt nieuwsgierig wie haar paps mogelijk zou kunnen zijn (al weet ik alleen al het ras, dan zal ik al erg blij zijn!)

Thanks!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:13

Wat bedoel jij met opa is Ferro? Is de moeder van dit paard dan een Ferro merrie?
En is de moeder bont? Want als de moeder een effen kleur heeft, is de vader sowieso bont en dat maakt je selectie vaders al een stuk kleiner. Het is sowieso een KWPN/NRPS oid, lijkt me niet dat daar tinker in zit. :P

En issie 3 jaar? Daar KWPNers die een naam hebben met een D, dit jaar drie jaar oud zijn. Dus dat zou tevens kunnen duiden op een KWPN goedgekeurde/erkende vader. Maargoed, dat hoeft niet perse.

Als ik een wilde gok mag doen: Ed king hill. Niet kwpn ggk, maar wel nrps dacht ik. Ed king hill is ook bruinbont. Samber is ook een hele bekende, kwpn ggk, bonte hengst, maar die is zwartbont.

Xyris

Re: Merrie van Ferro (opa)wie of wat zou haar vader kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 20:18

De moeder is een vos heb ik begrepen, en ja, de moeder van Diego is een Ferro merrie.
Verder, diego is nu 3, bijna 4 jaar (of net aan 4, ik kan me vergissen) Diego is gewoon een naam die de eigenaresse jaren geleden al verzonnen heeft voor als ze ooit een eigen paard zou hebben :p

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:20

O, oke. Nou, dan is het sowieso een bonte vader.
En ik neem aan, gezien het feit dat dit paard bruinbont is, een bruinbonte vader.

Dus ja, wellicht Ed king hill.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 20:24

Dan vraag ik me toch heel erg af, hoe heeft zo'n 'ongelukje' dan kunnen gebeuren? Ik mag toch aannemen dat je wel weet wat voor bonte hengst je hebt staan in je stallen als ze zo weinig voor komen? 0_o Uiteindelijk verkoop je een veulen voor een habbekrats terwijl er toch hele goede voorouders in zitten...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:25

Bruinbont hoeft helemaal niet. De vader moet alleen een bruin of een zwart bonte zijn, omdat de moeder waarschijnlijk een vos is en dus geen vos bonte vader kan hebben.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:25

Oh, het was een ongelukje! Nee, dan lijkt Ed king hill me erg onwaarschijnlijk.
Dan is het gewoon de eerste de beste bonte hengst geweest....

Dacht dat het gewoon niet geregistreerd was, lekker dom gedacht van me. :+

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:27

Dan kan het elke bonte hengst next door zijn :Y)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 20:28

Bah, dat antwoord hoopte ik dus net niet op :P

Maar wel een idee van wat voor ras erin zou kunnen zitten?

Dan nog een ander vraagje, stel dat ze gedekt wordt, is de kans dan groot dat er een bont veulen uit komt? (in het geval dat er een bonte of een niet-bonte hengst op gezet wordt)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:30

De kans is 50% dat de merrie bont door geeft. Ze heeft maar 1 bont gen, moeder was namelijk niet bont.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 20:50

Hmm, thanks alot, zou nog eens interessant zijn als de eigenaresse haar gedachten omzet tot daden :p

Al vind ik zelf wel... Fokken is altijd een gok, maar al helemaal als er bont in het spel is... Sommige bonte paarden kunnen zulke verschrikkelijke aftekeningen hebben... :S.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:04

Zou eerlijk gezegd gewoon niet gaan dekken... Je kan er echt niets mee qua verkoop als er een papier aan hangt met een 'gat' erin... Gewoon zonde. En dit dier is 4 jaar dus zou daar eerst maar eens mee gaan rijden. :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 22:06

Geef ik je helemaal gelijk in :p maar als er mee gefokt wordt en er komt een leuk beestje uit dan blijft het beessie of bij de eigenaresse van Diego of het beessie gaat met mij mee. Dus het is meer persoonlijk gebeuren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:00

Xyris schreef:
De moeder is een vos heb ik begrepen, en ja, de moeder van Diego is een Ferro merrie.
Verder, diego is nu 3, bijna 4 jaar (of net aan 4, ik kan me vergissen) Diego is gewoon een naam die de eigenaresse jaren geleden al verzonnen heeft voor als ze ooit een eigen paard zou hebben :p

Als de moeder een vos is kan de opa nooit Ferro zijn want die gaf geen vossen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:05

smeetjoew schreef:
Als ik een wilde gok mag doen: Ed king hill. Niet kwpn ggk, maar wel nrps dacht ik. Ed king hill is ook bruinbont. Samber is ook een hele bekende, kwpn ggk, bonte hengst, maar die is zwartbont.

Gokken is lastig als je sterfdata niet weet ;) EKH is al 7 jaar dood.

Samber was bruinbont en die kan het ook niet zijn want die is in 2009 overleden maar was de laatste jaren onvruchtbaar.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:00

JDR: moeder vd moeder kan toch een vos zijn en daar die kleur van krijgen?
En ok, wist dat niet, mja, zit ook totaal niet in de bonte hengsten. Daar weet jij veel meer van. :D

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 22:28

De informatie die ik heb is een beetje oud, ik zal navragen of ze nou echt vos was (misschien vergis ik me) merrie is van Ferro, staat in Diego haar papieren (ze heeft halve kwpn papieren) ik zal eens kijken wat de naam van mams is, ik denk dat ik zondag meer hoor... En samber zit toch in de Ferro lijn? of vergis ik me nu (dacht dat ergens te lezen) zou een beetje raar zijn als overgrootopa ofzo ook paps is...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:09

smeetjoew schreef:
JDR: moeder vd moeder kan toch een vos zijn en daar die kleur van krijgen?
En ok, wist dat niet, mja, zit ook totaal niet in de bonte hengsten. Daar weet jij veel meer van. :D

Vos is een recessief gen. Dat betekent dat beide ouders drager moeten zijn om een vos veulen te verwekken. Ferro is geen drager dus een nakomeling van hem kan alleen bruin of zwart zijn vanuit zijn vererving.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:22

Weer wat geleerd! Dat wist ik niet.