ik wil graag weten hoe jullie verstrikt zijn geraakt in het fjorden virus? Wat vinden jullie zo leuk aan hun en wat hebben jullie zoal al met hun meegemaakt?
Als je eenmaal besmet bent, kom je er in elk geval nooit meer vanaf!! Toen ik een jaar of 16 was wilde de mensen van de kinderboerderij waar ik altijd hielp, weer een paard/pony kopen. Er had 10 jaar daarvoor ook een Fjord gestaan, maar uiteindelijk verkocht o.i.d. Omdat ik toen al jaren paard reed en de beheerder van de boerderij het leuk vond als ik daar kwam rijden, mocht ik kiezen.. Een Fjord of een Haflinger.. Ik had met allebei de rassen niet heel veel ervaring (op de manege waar ik toen reed stonden wel Fjorden) maar ik heb toch voor een Fjord gekozen. Puur omdat ik die opstaande manen wel erg leuk vond en toevallig de voerleverancier van de boerderij een beetje in Fjorden handelde.. Eisen van de kinderboerderij waren: stikbraaf en een merrie. Stikbraaf spreekt voor zich op een kinderboerderij en met een merrie konden ze natuurlijk nog een keer een veulentje fokken.. Ja...... En toen ben ik besmet!!!! Fjord was inderdaad stik en stik braaf!! Je kon d'r vóór de deur van de wc los neerzetten, ho zeggen, en als je van de wc afkwam stond ze er nog steeds!! Toen mocht ik op zoek naar een henstenhouder in de buurt, zodat ze gedekt kon worden.. Het "veulentje" staat daar ook nog steeds, alleen is ze inmiddels 13 Maar ik ben in het wereldje blijven hangen, de hengstenhouder had een dochter en die bleek bij mij op school te zitten.. Veel samen gereden, zij kreeg een vriend en die is nu ook al jaren hengstenhouder.. Ik zit er dus nog middenin!! Heerlijke paarden, willen graag wat voor je doen, ontzettend braaf, kunnen alles; dressuur, aangespannen, springen, urenlange buitenritten!! (uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar dat heb je bij elk ras!) Voor mij niks anders!!
LieZ_Horses
Geplaatst: 02-06-11 21:00
Nooit eerder op een rasechte Fjord gereden tot ik in april 2010 een geweldige Fjord aangeboden kreeg om te rijden! Moet zeggen, ben helemaal weg van hem! Het karakter, werklustig etc.
Voor mijn opleiding had ik wekelijks les. Ik zat op een tuiger en dat was geen succes, ik moest maar op die fjord. Wat een schatje was het, elke week zat ik op dat fjordje. Na een tijdje kreeg ik verzorgfjordjes voor een paar keer per week. uiteindelijk kwam ik bij iemand om z'n fjord in te rijden, ben blijven hangen en heb het veulen van die merrie gekocht. Ik vind dat ze een heerlijk rustig karakter hebben, daar geniet ik het meest van. Ze gaan voor je door het vuur, Britt gaat dan ook nooit meer weg.
JustMe8484
Geplaatst: 02-06-11 22:35
Zowel mijn opa als mijn oom hebben altijd fjorden gehad en deden/ doen beide veel voor het stamboek. Toen ik een jaar of 12 tot 16 denk ik was, mocht ik weleens helpen met hun paarden op de keuring. Eerst erachter lopen en later zelf een paard voorbrengen. Doordat ik al van kleins af aan veel tussen de fjorden was ben ik ook besmet met het fjorden virus. Van kleins af aan wist ik al dat als ik ooit een eigen paard zou hebbe, dat dat dan een fjord moest worden. Ik heb daar eigenlijk nooit over nagedacht, het is gewoon zo... Daarbij denk ik dat een fjord past bij mijn eisen lijstje: lief, niet te groot, sterk genoeg voor een volwassene, geschikt voor lange buitenritten, braaf, maar geen dooie diender. Mijn meisje is nu 3 maandjes bij me en hoewel we nog niet rijden ben ik zo blij met haar en weet ik dat ik er goed aan heb gedaan om voor een fjord in het algemeen en dit paard in het bijzonder te gaan!
Sjolvir
Geplaatst: 02-06-11 22:41
Vriendin had fjorden, ik zocht verzorgpaard. Sjol kwam.. ging nooit meer..
Waarom? Tja, kijk naar dit filmpje, zo was Sjol ook (dit is haar dochter), daar kan je geen nee tegen zeggen. (Sjol komt uit hele ondeugende levenslustige vrolijke familie http://www.youtube.com/v/dDHKdjXlXAY en dan zijn er mensen die zeggen dat fjorden saai en sloom zijn )
Zoals in elk ras zijn er die bij je passen en die niet bij je passen, ik kwam super passende tegen en dus werd het een fjord. (maar ik beken meteen niet rasvast te zijn, gezien mijn aankoop van vorig jaar en ik weet nog wel meer rassen waar ik er graag 1 van zou willen hebben .) Maar mijn veulentje blijft dan weer wel, want dat is niet alleen een fjord, dat is ook nog een Sjollie.
Gho, dat weet ik eigenlijk niet. Ik vond ze altijd zo mooi en ze zagen er zo onverstoorbaar uit. Nu heb k er een en merk ik dat ze wel heel sterk zijn en eigenwijs :p Maar hij is superlief en braaf!! Ik voel me 100 procent op m'n gemak. Als zijn vertrouwen voor mij nog een beetje beter wordt gaat ie voor mij ook door het vuur denk ik
dat is denk ik wel een sterke fjorden eigenschap. Hoewel ze wel een eigen mening hebben zullen ze, wanneer je hun respect en vertrouwen hebt gewonnen, altijd voor je door het vuur gaan...
Hun karakter. Ik begon op een fjorden manege te rijden, nu heb ik dr zelf 1
jannegien
Geplaatst: 03-06-11 09:01
Waar is het begonnen, tja onbewust denk ik op een schoolreisje (toen ik 4 of 5 was) waar ik op een fjord mocht rijden (lees zitten en paard liep zijn rondje wel ) en even de leidsels van het paard voor de huifkar mocht vast houden. Daarna kwamen we op vlieland aan en stonden er fjorden voor de wagens waar je tassen op konden, deze kwamen ze dan langs het vakantiehuisje brengen. Vond ik prachtig!
Maar het echte virus is pas begonnen een jaar of 8-10 geleden. Mijn buurmeisje had een fjorden ruin gekocht. Deze mocht ik rijden tijdens haar vakantie. Nou dat was helemaal geweldig! Daarna ben ik op dezelfde stal bij een verzorg fjord terecht gekomen, eigenaresse had iemand nodig om Raya bij te rijden. Dat heb ik denk ik ongeveer 7 jaar gedaan. Sinds een half jaar/ jaar ben ik daar mee gestopt i.v.m. school drukte en andere mogelijkheden.
Met Raya heb ik van alles mee gemaakt, van haar eigenwijze streken wat een periode zo erg was dat ik bijna niet meer alleen van het erf af kwam. Maar ook het uitzoeken van een hengst voor een veulentje van Raya, het laten inslapen van het veulentje omdat hij geen bot in zijn achterbenen had. Alle eczeemperikelen van Raay.... En niet te vergeten mijn eerste strandrit, waar we heerlijk genoten hebben van het water. Maar ook alle bosritjes die we samen hebben gemaakt.
Via mijn zus ben ik in de tussentijd bij Bart van den Berg terecht gekomen. Waar ze Anton reed, die heb ik toen ook een aantal keren mogen rijden. Later kreeg ik aangeboden om de Elitemerrie Pauliena van bart te rijden. En sindsdien ben ik niet meer weg gegaan, ben nu nog 3 tot 4x in de week te vinden in Wanneperveen. Waar de paarden die ik rij nog wel eens wisselen maar ik mij helemaal in mijn verslaving kan storten.
Wat vind ik zo geweldig aan Fjorden?: Het karakter, ze zijn eigenwijs, eerlijk en grote grapjassen. Elke fjord is anders, maar ze zijn allemaal op hun eigen manier verschrikkelijk eigenzinnig.
ik heb nog niet zolang het fjordenvirus. Ik reed de laatste tijd op de manege op een fjord. Picasso, wat een herlijk dier was dat. Er liep nog een fjord op de manege en ook dat vondt ik een heel leuk dier. De leukste van de manege. Toen wij ineens een stuk weiland konden kopen. Begon het zoeken naar een paard. Mijn man kwam Binky tegen en zegt, je bent altijd zo gek op die picasso, waarom geen fjord.....tja, dat ze leuk waren wist ik al. Nu heb ik 2 van die heerlijke fjorden in ons weiland staan
ikk vind Fjordjes echt super leuk, als ze maar niet zo sterk zijn, want dat bben ik namelijk niet
rehtse
Geplaatst: 03-06-11 12:52
Jeemie mijn eerste ontmoeting met een fjord.... Heel ver graven. Ik was denk ik een jaar of 3/4 en ik moest en zou altijd naar de fjordjes gaan kijken kleine dramkous dat ik was Pappa en mamma hadden het goedgekeurd, eenmaal bij de fjorden betoverd door hun uitstraling. En vervolgends hadden ze geen kind meer aan me en werd ik verlegen (nogsteeds bij sommige hengsten). Alles werd een feit toen mn eerste fjord rond mijn 8e levendsjaar verscheen . En dat schattige fjordje en ik zijn nu 15 jaar verder en zij is nu drachtig van manus voor belevenis deel2(miniH). Maargoed in al die 15 jaar hebben we super veel gave en leuke dingen meegemaakt, en heb ik mijn visie van de fjord wel leren kennen. Vrienden en maatjes door dik en dun en ohw wat zullen ze voor je vlammen en werken! Het zijn echte diezels die ookal lopen ze op hun tandvlees ze nog voor je zullen gaan! Al zullen ze pijn hebben gewoon doorlopen en je er niet afgooien ofwatdan ook. Want vorig jaar mei stond daar weer een merrie op de stoep. Fjord nummer2. Plus nu een kleine ''H' onderweg dus dat is 3. Want als je eenmaal echt besmet bent met het virus dan heb je heel gouw een hele stal vol''
Mijn Fjordenvirus is begonnen toen ik een klein meisje was van een jaar of 3, 4 (ben nu 49) met de Fjord van de melkboer en die van de draaiorgels "De Arabier" en "Martinistad" die bij ons in Groningen rondreden. Daar kon ik niet voorbij komen zonder te aaien. Hier zie je mij als klein meisje bij Nelly van de melkboer die iedere dag bij ons in de straat kwam venten.
Draaiorgel "De Arabier". Weliswaar niet met een Fjord op dat moment er voor maar met Bobby, het paard dat later is opgenomen in het rusthuis in Soest. Op hem heb ik als klein meisje wel eens mogen zitten zo voor het draaiorgel. http://i260.photobucket.com/albums/ii32 ... rabier.jpg
Op Vlieland ben ik ook heel vaak geweest en heb daar hetzelfde meegemaakt als Janna hierboven beschrijft. Ook als je dan inmiddels een jaar of 28 bent is het nog steeds leuk om met een Fjord op de foto te gaan. http://i260.photobucket.com/albums/ii32 ... eropVl.jpg
Op mijn 40ste kreeg ik dan eindelijk mijn eerste eigen paard, uiteraard een Fjord. Dit was Rianne. Helaas maar 2 jaar van haar kunnen genieten maar die 2 jaar zijn onuitwisbaar.
En dan nu inmiddels in het bezit van 7 Fjorden. Meline en haar kinderen Celony, Djambo, Ferro, Gino en Hindra. En nog daarbij de merrie Fendora. Dit virus gaat nooit meer over.
Ik vind ze ontzettend mooi, ze zijn lekker klein en kunnen eigenlijk alles.
Toen ik nog klein was en op de manege reed was er altijd 1 super lieve grote fjord; Lars. Daar was ik helemaal verliefd op en vanaf toen wist ik; later neem ik een fjord!
Nu ben ik helemaal weg van mijn eigen merrie en zou ook graag nog een fjord erbij kopen Als Kyra ooit komt te overlijden komt er ook zeker een fjord voor terug.
mijn eerste rijles was op een fjord, Mister. was gelijk helemaal gek van t beestje was toen 9. daarna mocht ik altijd op Jessy, nog een fjord. heb dus op een fjord leren rijden hier in de buurt is een soort van zorgboerderij, waarvan een onderdeel een manege. hier werk ik nu zo'n 6 jaar en er staan 8 fjorden (oa 1 gra) en 1 tinker. nou ben ik helemaal gek van die tinker, maar de fjorden mogen er ook wel zijn ik vind vooral die gra's zo mooi! ik wil dan ook heel graag een gra