merrie niet vruchtbaar ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

merrie niet vruchtbaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 18:38

ik ben sinds een maandje bezig met mijn merrie drachtig te krijgen.
Nu is het volgende :

Tevens heb ik mijn merrie voor het eerst sinds 5 jaar hengstig gezien op 6 april.

Op 6 mei is er een echo gemaakt en zat ze in de ovulatie.
Sinds 2 weken doen we om de aantal dagen een echo en vorige week woensdag werd er een eitje gevonden van 3,1 cm.
Vrijdag kwam de dierenarts weer en was het eitje 3,3 cm, het groeide dus nauwlijks.
Zondag kwam de Da weer voor een echo en was het eitje ineens gekrompen.

Nu werd ik gewaarschuwd dat als het eitje opeens krimp het heel goed kan zijn dat mijn merrie niet/nauwlijks vruchtbaar is.
En of ik echt graag een veulentje wil aangezien de hoge kosten eraan en misschien niet eens een veulentje.

Nu vraag ik mij af, klopt het dat als het eitje , plus hengstigheid niet door wil zetten de merrie onvruchtbaar is ?
De dierenarts en ik wilde de merrie namelijk hengstig spuiten maar als dit eigenlijk geen zin heeft is dit natuurlijk nutteloos.

Rivendell

Re: merrie niet vruchtbaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:51

Je bent pas een maand bezig. Dat is echt niet alarmerend. Veel merries komen moeizaam op gang in het voorjaar. Kijk het even aan en indien mogelijk, laat haar naruurlijk dekken. Hengstig spuiten ben ik geen fan van. Ik zou eerder Regumate gebruiken. Dat ondersteund de hormonen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:15

Melanie hoezo ben je geen fan van hengstig spuiten? Ik heb daar juist hele goede ervaringen mee. Ik heb hier een merrie die als ze hengstig toont juist niet hengstig is en als ze niet hengstig toont juist wel ovuleerd. Die laat ik hengstig spuiten en op een punt dat het mij ook uitkomt qua data en planning met afveulenen. Tot nu toe is ze iedere keer in 1 keer drachtig geraakt en heb ik ook nog geen problemen gehad met tweelingdracht etc. Mijn vorige merrie liet ik ook hengstig spuiten omdat die niet hengstig toonde. Ook die werd iedere keer in 1 keer drachtig en de dracht verliep probleemloos.
Ik ben juist minder voorstander van regumate omdat je dan veel langduriger met hormonen aan het prutsen bent dan die éne spuit voor het hengstig spuiten. Regumate is namelijk niet een hormoonondersteunend middel, het is een hormoon dat je toe dient.

Citaat:
Altrenogest (allyl-trenbolone) (regumate) wordt bij het paard gebruikt voor de volgende indicaties:
- Het synchroniseren of induceren van bronst.
- De behandeling van merries met multifolliculaire ovaria.
- Preventie van vroege abortus of embryonale sterfte. Voor de werkzaamheid van altrenogest voor deze indicatie liggen tot op heden onvoldoende bewijzen voor.

Farmacodynamie
Progesteron wordt in het lichaam gesynthetiseerd ter hoogte van het corpus luteum, de testes, de bijnieren en de placenta. Progestagenen voorkomen de vrijstelling van GnRH waardoor ovulaties worden verhinderd, stimuleren de endometriumproliferatie en remmen uteruscontracties.

Farmacokinetiek
Na orale toediening zal het natuurlijke progesteron een belangrijk first pass effect ondergaan ter hoogte van de lever. De biologische beschikbaarheid van de synthetische stoffen is meestal beter. De toediening kan ook parenteraal of intravaginaal gebeuren. Eenmaal in de bloedbaan binden deze stoffen zich aan verschillende plasma-eiwitten zoals het transcortine en albumine. Het belang van deze eiwitbinding en de aard en het belang van een bepaald transporteiwit wordt bepaald door de diersoort.

Contra-indicaties
Progestagenen worden meestal niet aangewend tijdens de dracht, al kan hun toediening een voortijdige partus verhinderen. Een verkeerdelijke toediening tijdens de dracht zou kunnen leiden tot cryptorchidie of andere afwijkingen die kunnen optreden tijdens de geslachtsdifferentiatie, afwijkende geboortegewichten, uitstel of totale inhibitie van de partus. Het gebruik van injecteerbare progestagenen of van progestagenen met een langere werkingsduur dient dan ook vermeden te worden tijdens de dracht.

Bijwerkingen
Progestagenen die in het algemeen aan dosissen worden gegeven die boven de fysiologische grens liggen, veroorzaken bijwerkingen die te wijten zijn aan hun effect op het metabolisme, de bijnierschors, de pancreas en de uterus. Naargelang de molecule en de diersoort kunnen ze aanleiding geven tot gewichtstoename, glucose-intolerantie en diabetes mellitus en hypercortisolisme (Cushing). Daarom wordt hun gebruik tijdens bepaalde fysiologische of pathologische toestanden zoals diabetes mellitus, hormoonafhankelijke tumoren en infecties van het voortplantingsstelsel, afgeraden. Daar deze stoffen bij kleine huisdieren predisponerend zijn voor het ontstaan van uteriene infecties en tumorale processen, voornamelijk van de melkklieren, moet het langdurig en herhaaldelijk gebruik van deze stoffen bij deze dieren om de oestrus te verhinderen met de nodige voorzichtigheid gebeuren (zie Folia Veterinaria 2007 nr. 1). Bij het mannelijk dier leidt het herhaaldelijk gebruik van progestagenen aan hoge dosissen tot vruchtbaarheidsstoornissen en een gewijzigd voortplantingsgedrag. Continue toediening leidt in bepaalde gevallen tot gynaecomastie, mammatumoren en stimulatie van de melksecretie.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:27

Er is geen reden om te denken dat je merrie niet vruchtbaar is. Niet elk paard wordt regelmatig hengstig, en zeker niet elk paard toont het duidelijk wanneer ze hengstig is.
Het kan best zijn dat ze om de 3 weken hengstig wordt, maar dat jij daar nooit iets van merkt.

Dat eitje dat weer kleiner werd heeft waarschijnlijk niets met de hengstigheid te maken, veel merries maken ook tussendoor eitjes aan, die dan ook niet ovuleren.
De eenvoudigste oplossing is inderdaad hengstig spuiten, dan zou ze na gemiddeld 5 dagen hengstig moeten worden. Gebeurt dit niet, dan kan je 12 dagen regumate geven ( onderdrukt de hengstigheidshormonen, om het eenvoudig te zeggen ) en daarna meteen een spuit om hengstig te worden. Dit werkt ( zo goed als ) altijd. Vruchtbaarheid na inspuiten is hetzelfde als na natuurlijk hengstig worden, alleen heb je iets meer kans op tweelingdracht. Maar daar weet je dierenarts vast raad mee.

Succes!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:48

InekeH87 schreef:
Melanie hoezo ben je geen fan van hengstig spuiten?

De kans op tweeling dracht is veel groter bij hengstig spuiten. Ik vind het allemaal zo onnatuurlijk. Ik ben dan wel bevooroordeeld, omdat bij mij de hengst gewoon bij de merries loopt. Heb er nog nooit 1 gehad die niet drachtig werd.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:34

Kans op tweelingdracht is iets groter bij hengstig spuiten, volgens mij heel minimaal. Mijn dierenarts maakt het iig zelden mee dat er een tweelingdracht is na hengstig spuiten. De meeste mensen laten hun paarden nu met 18 dagen al scannen en een tweelingdracht wordt dus in 99% van de gevallen vroeg genoeg ontdekt om in te grijpen. Heel soms komt het natuurlijk voor dat de embryo's vlak achter elkaar liggen en daarom met scannen gemist worden, maar die kans is heel klein.
Melanie bij jou kan de hengst gewoon bij de merries lopen, maar ik neem aan dat het dan geen KWPN paarden zijn of één van de andere rassen waarbij hoofdzakelijk via KI gedekt wordt. Als ik mijn merrie drachtig wil hebben kan ik niet eens kiezen voor een natuurlijke dekking. Ben ik absoluut niet rouwig om want ik ben groot voorstander van KI. Het is schoner, veiliger en preciezer dan natuurlijk dekken. Ja er zijn altijd merries die met KI slecht drachtig worden, maar dat zijn er slechts enkelen en bij velen wil het wel goed.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:41

Als ze moeizaam tot een eisprong komt, kun je vanaf 3 cm chorulon spuiten. Dit stimuleert en zorgt normaal voor ovulatie binnen 36 uur.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:25

ik heb verder geen advies alleen dat je je nog niet druk hoeft te maken ik heb een merrie pas na 2 jaar drachtig gekregen. als je meerde keren hebt geprobeert kun je je natuurlijk wel gaan afvragen maar denk dat je nu beter even kunt aankijken. overgens kon mijn merrie niet tegen ki die is via natuurlijke dekking 1eenkeer drachtig geworden alleen gescant of ze hengstig moest worden en toen niet weer gescant. na 20 en 30 dagen wel weer gescant natuurlijk :j

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:54

TS hoe oud is je merrie? Wij hebben namelijk met 1 van ons merries ook een probleem... namelijk ze wordt niet hengstig en de ei stokken zijn non-actief :\
Ik heb vandaag een topic op medisch gezet in de hoop dat misschien iemand wat tips kan geven:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1489639

Maar ik ben ook benieuwd naar de feedback in deze topic :j :o

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:16

Lijkt op het verhaal van mijn merrie, die is vorig jaar op een nog kleiner ei geïnsemineerd (2,7cm), wel chorulon gespoten, maar in 1 keer drachtig. Helaas veulen verworpen op 7,5 maand.
Vorige week is ze op dezelfde wijze geïnsemineerd, moet nog een week wachten,maar chorulon spuiten als de baarmoeder hengstig is en er een ei zit is een goede optie.

Mijn merrie kan niet tegen hormonen, regumate en hengstig spuiten hebben er voor gezorgd dat ze een maand of 4 niet hengstig was. Daar begin ik dus niet meer aan.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 18:55

mijn merrie is 13 jaar.
Dit was het laaste jaar dat ik uberhout wilde proberen mijn merrie drachtig te krijgen ( heb de droom al zolang als ik haar heb).
Had ookal een zeer geschikte eigenaar voor het veulentje ongeacht wat voor geslacht het was.
Alles was tot in de puntjes geregeld maar helaas.
Ik ben gaan zoeken en spitten en toch (ondanks dat de fokker is overleden) naar het adres van de fokker gebeld en zijn vrouw bevestigde dat ze een merrie hadden die met geen mogelijkheid drachtig was te krijgen.
Ze wist niet meer exact wat voor merrie het was maar merrie zou nu tussen de 12 en 14 jaar oud moeten zijn.
Daaruit heb ik de conclusie getrokken dat het wel heel toevallig moest zijn als dit niet de mijne is.

Zodoende heb ik besloten om te stoppen, mijn merrie vind het scannen absolute niet fijn.
Ze slaat nooit en begon hierbij te slaan.

Vind het heel jammer maar heb mij erbij neer gelegt en misschien als ik later nogmaals een merrie heb (word dan toch een haflinger of tinker) het nogmaalt te proberen om mijn droom waar te maken.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:01

Hier worden goede resultaten behaald door natuurlijk dekken. En dan natuurlijk als in de zin van dat de merries bij de hengst in de kudde komen te lopen. Vooral bij merries die moeilijk(er) drachtig worden zijn de resultaten goed. Is dat misschien nog een optie?