[KG] Kleurgradaties bij vos. Hoe werkt het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nyx

[KG] Kleurgradaties bij vos. Hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 10:05

Een vos is vos, maar toch zijn er zo veel schakelingen in. Een vos wordt zweetvos door het flaxen gen, maar ze zijn er ook van licht tot donker, bijna zwart. Waar wordt dit door veroorzaakt? Is een koolvos bijvoorbeeld zo donker door het Sooty gen? En hoe komen sommige vossen zo licht? (lichte haflingers)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:39

De kleurgradaties of zg tinten worden door verschillende factoren beinvloed:

- de andere aanwezige kleur genen en hun invloed op de verspreiding en diepte van de kleur ... flaxen, sabino, rabicano, sooty, pangare/mealy, agouti
- de voeding ... het is bekend dat bepaalde voedings stoffen de intensiteit van de 'tint' kan beinvloeden ... oa luzerne
- enivronment ... zon is een verbleker van vachtkleur, ook bij vossen; paarden die 24/24 uur buiten staan zijn doorgaans lichter van kleur
- gezondheid ... dit is ook een grote bepalen van de 'tint' ... een paard dat onwel of ziek is over een lange period heeft doorgaans een andere 'tint' dan als het kern gezond en gelukkig is.

Deze factoren hebben invloed op alle kleuren niet alleen vos. Zoals je kan zien zijn sommige genetisch bepaald, sommige omgeving en sommige door mensen ... niet eenvoudig om vast te leggen welke bij welke dier het meest invloed heeft.

Nyx

Re: [KG] Kleurgradaties bij vos. Hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:54

Volgens Gower wordt de tint bepaald door Agouti. (idd oa. de andere dingen die je schreef hebben idd ook invloed, maar niet in die mate dat een koffievos en lichte vos wordt) Hij gelooft dat Agouti naast dat ze uitwerking hebben op eumelanine, ze dat ook hebben op phaeomelanine. Dat paarden met AaAa levervos zijn, en bijv met A+ lichte vossen. Hij gebruikt dit schema.

A+_ = lichte vos of cream palomino
Aa_ = roodvos waarvan AaAa de roodste is of gouden palomino
At_ = standaard vos of seizoensgebonden palomino
AaAa = levervos of chocolade palomino

Tevens denkt hij dat AAAA roder is dan AAAa.

Maar hoe oud is deze theorie en is hij inmiddels misschien achterhaald?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:51

Ik denk dat deze theorie nog bewezen moet gaan worden ;)
Een paar jaar geleden werd hier op bokt nog erg sceptisch gereageerd op de theorie van At = donker-/zwartbruin en nu is hij onderzocht en geaccepteerd. Wellicht gaat het met de vossen hetzelfde :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:15

Om te beginnen Gower is een zij, mn Jeanette Gower, en al haar zg onderzoeking is gebaseerd op 'field work' ... zg veld onderzoek, er is geen labo of DNA onderzoek aan de pas gekomen.

Wetenschappelijk zijn 3 type Agouti's gevonden: A+, A en At ... waarbij At = sealbrown (oftewel donkerbruin) zou veroorzaken, A+ = wild-bay (niet te verwarren met wildkleur-bay, Dun), en A de 'gewone' agouti is.

Ik ken een zeer donker koffie vos die aa is en er is een zwart-vos ooit getest die ook aa is ... dus helemaal geen invloed van Agouti op de tint. Wel komen beiden uit lijnen met HEEL VEEL sooty expressie.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:55

ik heb ook een heel donkere vos staan:
Afbeelding
Ze staat hier achter de zwarte merrie en dan is wel duidelijk te zien dat ze geen zwarte is, maar als ik de smokey black (waar je net het staartje van ziet) ernaast zie scheelt dat niet heel veel in kleur (vos wat rood bruiner dan de smokey)
Afbeelding
smokey met daarachter zwart en daarachter met de witte voeten de vos.

Ik denk dat het wellicht interessant kan zijn om haar eens te laten testen :D
Laatst bijgewerkt door lailapri op 02-06-11 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:59

Ik heb ook 'n rare vos.
Hij heeft'n verkleuring op z'n linkerflank (lichtergebied) op z'n rechterflank heeftie dat niet.
ook heeft hij enkele grijze plukken haar om z'n achterhand en Ben d'or spots.
Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:11

jammer dat je foto het niet doet...

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:04

Agouti heeft geen effect op vos, dat heeft dna onderzoek inmiddels wel al 'bewezen' (als in vossen die er negatief op testten).

Persoonlijk ben ik er ook niet van overtuigd dat Sooty de oorzaak is van de verschillende tinten. Wel dat deze de kleur kan aantasten maar enkel door middel van zwarte haren erdoorheen gooien, zwart stekelhaar zeg maar. Ook ben ik ervan overtuigd dat het hier ook om verschillende mutaties gaat zoals bij agouti, denk aan sooty wat zich vanaf bovenaf verspreid, vanaf onderaf, geconcentreerd op manen en/of staart, wat elk jaar donkerder wordt of wat altijd hetzelfde blijft. Dit zijn in ieder geval de verschillende vormen die je ziet.

Maar dit heeft verder geen invloed op de tint van de rode haren, deze blijft hetzelfde maar wordt door de andere haren verzadigd waardoor de algehele kleur anders lijkt. Makkelijker voorbeeld hierbij is zwart roan, door de verspreiding van witte haren op de romp lijkt deze vanaf een afstand grijs maar van dichtbij is het gewoon een mix van wit en zwart. Zo werk sooty dus ook met zwarte haren, vandaar dat ik er niet van overtuigd ben dat dit van invloed is op de echte verschillen in roodtinten.

Behalve duidelijkere invloeden zoals voeding en zonlicht vermoed ik dus dat er nog een andere factor zal meespelen wat invloed heeft op extreme tintverschillen welke nog niet ontdekt is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:37

Ook is al wetenschappelijk ondervonden is dat een 'rood' haar niet egaal dezelfde kleur is over de hele lengte.
Simpel gezegt: als er tijdens het 'maken' van die ene haar de schakelaar aan staat voor een ietwat donkere tint en dan af staat waarbij het weer een 'normale' tint krijgen, enz enz, en bij de volgende haartje de schakelaar volledig aan staat ...... dan ga je niet alleen in de haartjes van het vacht zelf een 'verspreiding' van tint krijgen maar ook over het lichaam een 'verspreiding' van tint krijgen ... de twee factoren samen geven dan een vacht die niet een 'egaal' vos tint heeft maar een vacht waar (bij wijze spreken) de kleur in golven te zien is.