BWP-stamboek en paspoort aanvragen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Crazy_boon

BWP-stamboek en paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 23:44

Alvast een dikke sorry als dit verkeerd staat!

Ik heb namelijk vanuit mijn werk(Wilde en tamme dieren opvangcentrum) een (Bijna)4 Jarige hengst over geadopteerd.(Back story: Hij kwam met 5 Merries en 2 Jaarling hengsten, uit zware verwaarlozing, naderhand is zijn ex-vrouw langstgeweest, om ons een beetje achtergrond info en namen te geven van de paarden, nu ze liet mij wijs maken dat de 4Jarige hengst, dat ik nu adopteerd heb, €9,000 waard was, nu ik heb haar niet lang genoeg kunnen spreken om zijn afstamming te vragen, dus ik weet ook wel niks zeker, maar heb serieus wel mijn ogen open getrokken toen ze dat bedrag zei.)

Maar nu is mijn vraag, Ik heb geen paspoort voor deze beestje( De eigenaar was tuurlijk niet mee eens dat zijn gezonde(lees: graatmager, getraumatiseerde, met hun knieen tot in de stond) dieren inbeslag werden genomen en wou dus geen papieren/passpoorten afgeven), de chip is wel overgezet op mijn naam, maar hoe kom ik nu echt achter of hij nu ingeschreven is in het BWP stamboek, en hoe vraag ik een nieuwe paspoort aan, ik heb het BWP website raadgepleegd, maar ik vond niks dat mij kon helpen(oftewel heb ik compleet overheen gekeken)

(Zit nu wel in Belgie, maar hopelijk stoort dit niet zo, en kunnen jullie mij verder helpen)

SuSEQ

Re: BWP-stamboek en paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 01:03

Gewoon bellen naar het BWP (016479980, enkel in de voormiddag) en vragen of ze eens willen opzoeken welk paard bij je chipnummer hoort. Dan kun je gelijk de situatie uitleggen en informeren hoe dat nu in zijn werk moet gaan. Een duplicaat aanvragen kan maar in dit geval zijn de papieren niet echt verloren gegaan...

Als die beesten in beslag genomen zijn, mogen die dan meteen verkocht worden? Heeft de eigenaar geprocedeerd over die inbeslagname?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:46

Ten eerste mag het BWP geen informatie over de telefoon geven.
Wat je wel kan doen is hun een mailtje sturen (of nog beter vanuit het opvangcentrum laten sturen) met een vraag voor informatie aan de hand van de chipnummer.

Ik vind het wel raar dat de opvangcentrum hiervoor niet in staat is ? Alle erkende centrums hebben deze recht en normaal ook toegang tot het databank. De aangesloten DA's die de centrums helpen hebben zowiezo wel deze toegang.

Volgens mij kan je ook niet als 'adoptee' een paard aangeven ivm paspoort aanvraag enz ... je moet de wettelijke eigenaar zijn en tot dat zaak afgerond is ivm de rechtelijke gedeelte, kan je niets doen. Eenmaal het paard (en de andere paarden) toegewezen worden naar het centrum dan maak je kans op eigendoms recht.

Vergeet de vermelde prijs maar ... niemand betaal €9,000 voor een verwaarloosde paard ook al heeft hij blauw-bloed door zijn aderen vloeien. Een goed 'gevulde' 4 jarige die goed aangereden is ... ja dan misschien wel.

Even een andere invals hoek: De BWP papieren en paspoort blijven eigendom van het Stamboek ... klinkt raar maar het is een feit ... en als de BWP op de hoogte gebracht worden van de feiten (dieren verwaarlozing) door de opvangcentrum dan hebt je kans dat zij wel wat informatie vrijgeven. Maar tot ze de oude paspoorten terug krijgen zullen ze geen nieuwe (2e) uitgeven ... een paard gehoort maar een paspoort te hebben en die van de hengst is in het bezit van zijn (nog steeds) rechtelijke eigenaar. Dat stukje papier is geld waard ... en ik kan goed inkomen dat de eigenaar die niet zomaar overhandigt!