KLOPHENGST en nu???? helphelp!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juulhof

KLOPHENGST en nu???? helphelp!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:21

ik heb en supersupersuper liefleukgrappig GROOT paard (v Cartanox G Ramio z)
waar ik ontzettend trots op ben en hij mijn allergrootste vriend! <3
nou heb ik dus een probleempje....
hij was erg veel aan het dekken op de merries in zijn wei,
wat ik natuurlijk best normaal is als der een super hengstige merrie voor je neus komt te staan.
maar wat blijkt dus dat hij er echt helemaal ''klaar'' voor was en raak heeft gezeten!
hebben we voor de zekerheid bloed af laten nemen,
wat blijkt jahoor der zit nog wat :o
nu is dus mijn vraag, hengst laten of niet!??
zijn gedrag is super en met rijden merk je ook niks!
dus dat is het niet met de weiden zijn er ook genoeg oplossingen!
helphelp heb geen iedee wat ik nu moet doen!! :n
tipstipstips!! :o

greeetzz :D

Johnnydepony

Re: KLOPHENGST en nu???? helphelp!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:29

Nu heb ik geen idee of klophengst bij de KNHS aangemerkt wordt als "hengst", maar lijkt me vreemd om hem als ruin aan te merken. Als zijn gedrag er niet naar is zou niemand hethoeven opmerken.

Echter jij mag een hengst pas uitbrengen bij de paarden als jij zelf L2 dress, L springen of M SGW geklasseerd bent. (bij de paarden)

Ik had hem laten castreren. Hij is nog relatief jong en als dat dekken echt zijn nieuwe hobby wordt ben je der nog aardig druk mee.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:35

Oei, moeilijk...
Ik heb ook een klophengst gehad en dat was zéker geen pretje.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:38

Oei, toch geen ongewenste veulentjes nu ook he? Als ik jou was zou ik hem laten castreren. Dan kun je hem lekker bij de andere paarden laten lopen en voordelen om hem hengst te laten zijn er niet echt (tenzij je hem als dekhengst wilt aanbieden).

Juulhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:38

ikheb nergens last van hij doet alleen dekken als de merrie echt aandringt en verder ook niet hij is pas 5.
ik denk ook niet dat het erg goed voor zijn rug is ofwel!
aangezien die 2 wervels verzakt had en de bekken scheef hat staan (gaat 100%over!)
tipstips!!

Juulhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:39

hij is gecastreerd!!
maar blijkbaar niet goed dan hoe kan dat ??

Juulhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:41

ongewenste veulens.....
dat weten we nog niet we gaan de merrie waar die op heeft gezeten wel laten controleren maar de eigenaresse heeft naar mij toe aangegeven dat ze het eigenlijk wel heel erg leuk zou vinden als haar merrie zwanger werdt van mijn paar hihi :o
dus als het zoo zou zijn dan springt ze een gat in de lucht maar!
toch ben ik aant nadenken over verdere castratie dan!
?????help

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:41

Ik zie in de onderschrift staan dat je wedstrijden gaat rijden??
Heb je al L2 gereden? Anders mag je niet eens met hem rijden..

Zoviso is het niet goed om ruinen bij merries te zetten die dekken. Kunnen ze rare ontstekingen van krijgen..
En is die merrie die hij gedekt heeft nu ook drachtig?

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:41

Wat hebben ze in zijn bloed gemeten dan? Testosteron?
Van alleen dekken als een merrie aandringt kan die merrie juist drachtig worden, als hij nog sperma maakt.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:42

Rare vraag,eigenlijk beantwoord je hem zelf al....je laat het waarschijnlijk zo....
Een operatie is heel duur en het kan niet anders als operatief in een kliniek......
Dus met de mogelijkheden die je hebt.....kun je het zo laten,maar in de logica laat je hem beter helpen..

Juulhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:44

weet ik !
ik heb nog meerdere paarden en nee nog geen l2 gereden maar zoals ik al zij dat we hem verder doen castereren

Juulhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:44

vivana schreef:
Rare vraag,eigenlijk beantwoord je hem zelf al....je laat het waarschijnlijk zo....
Een operatie is heel duur en het kan niet anders als operatief in een kliniek......
Dus met de mogelijkheden die je hebt.....kun je het zo laten,maar in de logica laat je hem beter helpen..

en bedankt!
is toch heel normaal hoor!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:46

Bij een klophengst is er 1 balletje niet goed ingedaald. Dat kan bij een gewone castratie niet weggehaald worden. Normaal weet de DA die hem gecastreerd heeft dit wel (en dus een evt. vorige eigenaar ook). Een klophengst is normaal gezien niet vruchtbaar dus geen risico op ongewenste veulentjes. Maar het is toch niet fijn als hij je hengstige merries in de wei dekt want dat brengt altijd een blessurerisico met zich mee. Je kan hem laten opereren maar dat is kostbaar en heeft een zeker risico. Anderzijds als zijn gedrag prettig is, en je kunt hem van de hengstige merries weghouden hoeft het klophengst zijn geen probleem te zijn.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:47

JVDH_ schreef:
vivana schreef:

en bedankt!
is toch heel normaal hoor!

Wat??het is alleen je vraagt om "advies" maar je laat het liever zo,nou dat is dan prima maar voor je paard zou het beter zijn om hem gewoon te laten helpen..

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:48

Een bal die niet helemaal gezakt is dan? Laat toch nog even je DA naar kijken, die weet wel verder raad, maar ik raad wel aan hem gewoon te ruinen.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:49

Ik zou denken van wel. Hij heeft nog steeds een bal die ook hormonen afscheid. Dus ook nog steeds hengsten gedrag. Een hengst/klophengst blijft altijd onvoorspelbaar, zij kunnen reageren door de hormonen. Altijd oppassen nog.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:49

blue_sky schreef:
Bij een klophengst is er 1 balletje niet goed ingedaald.

Niet helemaal mee eens, wij hebben nl een hengst op stal gehad die bij mijn stalbaas niet geruint was en bij de fokker niet (was toen 3jr en al 2jr in bezit).Hij heeft Nooit (tot zijn 5e jaar en liep m-spr) zich als hengst gedragen ook niet met de merrie waar hij mee samen liep....
Tóch bleek hij echter ballen te hebben....

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:50

een klophengst kan toch wel nog vruchtbaar zijn?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:51

Kan inderdaad ook om beide ballen gaan inderdaad :)

Ik zou hem laten steriliseren, kost wel wat, maar mijn ervaring is dan klophengsten erg onberekenbaar kunnen zijn.

Milly, vaak zijn ze niet vruchtbaar, omdat de temperatuur in de buik te hoog is voor een goede productie.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:51

Hoe lang heb je je paardje al?
Je zou de vorige eigenaar eens op kunnen bellen met dit verhaal. Het is niet netjes dat dit niet verteld is, en je hebt best kans dat dit onder 'verborgen gebreken' valt. Dan zou je misschien zelfs nog kunnen verhalen of delen in de kosten.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:52

idd voor een 'goede' productie, maar ik dacht dat het soms wel eens gebeurde..
anyway, ik zou hem toch wel laten castreren

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:53

Milly_ schreef:
een klophengst kan toch wel nog vruchtbaar zijn?

Natuurlijk zelf een goed gecastreerde kan na een paar dagen nog een merrie bevruchten....(in theorie dan,zolang er levende zaadcellen zijn en het perfecte moment van de merrie) :D

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:53

vivana schreef:
blue_sky schreef:
Bij een klophengst is er 1 balletje niet goed ingedaald.

Niet helemaal mee eens, wij hebben nl een hengst op stal gehad die bij mijn stalbaas niet geruint was en bij de fokker niet (was toen 3jr en al 2jr in bezit).Hij heeft Nooit (tot zijn 5e jaar en liep m-spr) zich als hengst gedragen ook niet met de merrie waar hij mee samen liep....
Tóch bleek hij echter ballen te hebben....

Dat een hengst zich wel of niet als hengst gedraagt, heeft niets te maken met of ie al dan niet ballen heeft. De ene hengst is nou eenmaal de andere niet. Zo zijn er ook ruinen die zich nog steeds als hengst gedragen. Bij een klophengst is er idd 1 bal niet goed ingedaald. En of de klophengst zich al dan niet als hengst gedraagd, is, net als bij 'gewone' hengsten, per dier verschillend.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:00

Equi_libre schreef:
Dat een hengst zich wel of niet als hengst gedraagt, heeft niets te maken met of ie al dan niet ballen heeft. De ene hengst is nou eenmaal de andere niet. Zo zijn er ook ruinen die zich nog steeds als hengst gedragen. Bij een klophengst is er idd 1 bal niet goed ingedaald. En of de klophengst zich al dan niet als hengst gedraagd, is, net als bij 'gewone' hengsten, per dier verschillend.

Deze had 2 ballen maar bleken dus nooit ingedaalt te zijn.....
Ze waren ook echt nooit te vinden :+ :o

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:18

Dat zou je bij de desbetreffende DA moeten navragen...