merrie terug hengstig na 12 dagen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessake

merrie terug hengstig na 12 dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 17:50

Mijn merrie is de 13de de eerste keer geïnsemineerd en dan hebben we het de 15de nog eens opnieuw gedaan, de 17de was ze dan ook terug af.

heb ik vandaag terug de eerste verschijnselen gezien van haar hengstigheid, meer hinniken ze begon ook wat teknipperen en heeft een paar druppels
geplast toen ik haaf aan het afzadelen was.
Dus drachtig zal ze wel niet zijn nu, maar ik dacht altijd dat er 3 weken tussen elke hengstigheid in zaten maar ze is nu al na 12 dagen hengstig is dat wel oke?
gisteren stond ze ook heel erg te zweten op stal zonder reden (op haar schouders, buik en flanken) dus ben gewoon wat ongerust misschien helemaal onterecht want normaal hou ik ook niet zo nou gezet in het oog wanneer ze hengstig wordt enz maar omdat ze de 17de pas hengstigheid af was vind ik het toch vroeg naar 12 dagen of zit ben ik nu helemaal fout en maak ik me zorgen om niks

Rivendell

Re: merrie terug hengstig na 12 dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:27

Heeft ze dit jaar een veulen gehad? Als dit de veulen hengstigheid was, dan kan het op 14 dagen weer komen.
Als ze geen veulen heeft, is haar cyclus misschien onregelmatig. Zou de veearts anders even om raad vragen.

Tessake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 22:01

nee ze heeft dit jaar geen veulen gehad, maar de veearts komt sowieso de donderdag (want dan is het 18 dagen geleden dat ze af was) om te zien of ze zwanger is maarja ze is dus hengstig aan het worden dus zwanger zal ze niet zijn dan

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:55

Een cyclus duurt 21 dagen met de hengstigheid inbegrepen. Ik veronderstel dat ze voor de 13de al enkele dagen hengstig was, vermits ze dan geïnsemineerd was, dus de 10de dan ofzo, misschien zelfs vroeger? Van de 10de tot de 29ste zijn 19 dagen, zit toch erg dicht bij 21 dagen.