gangenpaard???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jose67

gangenpaard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 21:43

na de verkoop van mijn eigen paard ( die ik zoek) heb ik een verzorg paard.
Ik heb het idee dat het een gangen paard is, omdat hij de toltgang beheerst, volgens een ander is het een ex draver.
de eigenaresse weet het zelf ook niet omdat hij ( de ziel heet Bertje :j ) van een handelaar komt en we dus niets weten over zijn achtergrond.
Wie kan mij vertellen wat duidelijke tekenen/trekken van een gangenpaard is, en of ik rijtechnisch ergens rekening mee moet houden,
ik rijd hem dressuurmatig omdat ik geen idee heb of hij kan springen eigenlijk.
eerst maandag naar de orteopaat vanwege zijn rug.

anyw1

Re: gangenpaard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:58

Hoi, hoezo zeg je 'dat hij de töltgang beheerst'?
Tölt hij daadwerkelijk, met een duidelijke viertakt ('takketakketakke')?
Als dat zo is, dan is het waarschijnlijk een paard met extra gang. Van dravers is wel bekend dat ze soms een tölt hebben, dan is het een töltende draver. Maar ik zou het moeten zien om het goed te kunnen beoordelen. Kun je niet een filmpje maken?
Als hij een extra gang heeft zul je de gangen rijtechnisch uit elkaar moeten houden met je zit en hulpen.
Maar nogmaals; ik zou het eerst moeten zien. Ben benieuwd!

jose67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:04

Ik moet eerlijk zeggen dat dit allemaal nieuw is voor mij hoor, qua die extra gang.
Hij doet het in stap en ook in draf, hij zet dan zijn rechter voorbeen tegelijk met zijn rechter achterbeen naar voren zeg maar. Ik moet wel zeggen dat het heerlijk zit, net een schommelstoel.
sorry dat het misschien wat knullig over komt hoor.
een filmje maken zit er nog niet in, want hij is momenteel in zijn blesure modus, oftewel niet onder het zadel, hij schopt met zijn binnen achterbeen telkens opzij in draf, maandag gaan we naar de oseopaat.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:07

Dat klinkt meer als telgang.

sterre49

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:09

Heb je anders een foto? ;)

jose67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:16

ik zal ff zoeken voor je, staan op mijn mobiel, dus eerst ff uploaden. ik ben al zo'n dombo in dat soort zaken.
ik ga me best doen,
Laatst bijgewerkt door jose67 op 27-05-11 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

sterre49

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:18

haha doe maar rustig aan :D , zie ze vanzelf wel verschijnen :P

jose67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:25

stuur je ff een PB

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:52

pb die foto's ook maar naar mij als je wilt, ik ben wel nieuwsgierig. zoals je het nu beschrijft klinkt het meer als schweinepass, dat wil zeggen een langzame telgang zonder zweefmoment.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:11

anyw1 schreef:
zoals je het nu beschrijft klinkt het meer als schweinepass, dat wil zeggen een langzame telgang zonder zweefmoment.

En dat kan weer allerlei oorzaken hebben. Als het inderdaad een draver is kan die oorzaak natuurlijke aanleg voor een laterale gang zijn, maar het zou ook zomaar kunnen komen omdat ie volledig vast zit in de bovenlijn (hals/rug/kruis). En dat kan dan weer een medische oorzaak hebben (dus prima idee om er een ostheopaat naar te laten kijken), maar hij kan ook door verkeerd gereden te zijn langzaam maar zeker steeds vaster zijn komen te zitten.

Na uitsluiting van een medische oorzaak, is het dan alleen maar goed om hem dressuurmatig te rijden. Lekker gymmen om de boel weer los te maken. Maar wel voorzichtig aan beginnen en pas een volgende stap in de opbouw nemen als degene waarmee je bezig bent hem geen moeite meer kost. Even vooropgesteld dat ie überhaupt nog te repareren is. En trek daar eerst maar eens een jaar voor uit, als het binnen die termijn al te doen is.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:33

Omdat je ook naar ervaring en rijtechnische dingen vraagt:

Ik rijd een paard met lichte laterale aanleg. Dit heeft ervoor gezorgd dat in den beginne hij soms dingen door elkaar haalde; een paard wat even niet weet hoe en waar hij zijn benen moet laten.

Een paard wat zich vastzet in de rug en een beetje angst heeft om te draven en heel erg onzeker is. Soms ging het aandraven gepaart met bokken, wegvliegen en zo verder.
Na het uitsluiten van de medische oorzaak heeft mijn instructrice het beoordeelt en heb ik het probleem op het draversforum voorgelegd. Beide fronten kwam inderdaad naar voren dat hij waarschijnlijk dingen door elkaar aan het halen was.
Zulke dingen kosten tijd en veel gedult, na een goede twee maanden zonder enige teugelhulp te rijden en hem zijn eigen balans te laten zoeken, zichzelf de ruimte en tijd gunnen uit te vinden waar zijn benen moesten, heb ik een heel fijn rijpaard.
Hij heeft nu een draf die niet onderdoet voor welk ander paard dan ook, loopt heel fijn ontspannen en we kunnen samen heerlijk werken.

Ben erg benieuwd welke keuze je gaat maken, heel veel succes!

jose67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 18:57

Ik ben zo'n dullige oen, ik probeer alles om een foto van hem te plaatsen, maar ;( op de een of andere manier lukt me dat steeds niet????

wat doe ik fout?? ik heb wel een foto, maar die is steeds te groot en kan hem in tinypct niet kleiner krijgen zucht..........
ben al 2 dagen bezig, grrrrrrr

en iedereen reageert zo lief :(:) en ik maak er een potje van.

via de gewone mail kan ik wel foto's sturen, maar via een PB lukt me dat vervolgens ook weer niet.

sorry sorry maar de aanhouder wint.......

sterre49

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:56

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa daar is Bertje :D

Afbeelding

Hij staat er wel heel charmant op hihi....
Als ik hem zo zie denk ik dat het een draver is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:55

Ja, zou best een draver kunnen zijn :) Heb ook een tijdje een telgangende draver gereden, ontzettend geinig paardje was dat. Jammer dat ik toen nog zo weinig benul van het gangengebeuren én van paarden had :P

Even een vraagje: wil je dat paard als "dressuurpaard" rijden of als "gangenpaard"? Even tussen aanhalingstekens, mijn vraag is eigenlijk gewoon: wil je de eventueel extra gang wel of niet (leren) rijden?

jose67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 16:07

hoi allemaal,

ik kom net terug van een eneverende sessie bij de Osteopaat met Bertje.
Gelukkig werd mijn angst niet waarheid, en mag en kan ik hem weer rijden.
Zij had ook het idee meteen dat het een draver zou zijn, maar............ ( zal Bertje wel weer niet zijn) bij een normale draver is de linker hand sterk ontwikkeld, omdat ze altijd linksom lopen, maar hij had juist de rechterhand beter ontwikkeld. :?
Gelukkig was er met zijn rug, en gewrichten niets aan de hand. Wel zag ze problemen bij de nieren en lever, vermoedelijk van (te) veel medicijnen.
Ze dacht dat hij in het verleden een behoorlijk lelijk ongeluk heeft gehad, gezien bepaalde houding van hem en spier reactie.
Hij heeft accupunctuur gehad en op de gevoelige plekken ultrasone therapie. Ging hij doodleuk bij staan slapen. :Z
Wat training betreft moet ik met helemaal opnieuw beginnen als het ware een jong paard, dus lange rechte stukken, grote wendingen, lange hals. Dus weer op eigen benen leren lopen.
Gaat alles met elkaar zeker een 3/4 jaar tot een jaar duren voordat hij weer helemaal op en top is.
Maar dat heb ik er wel voor over.
En tegen die tijd kijken we wel wat we er allemaal mee kunnen, eerst maar eens bij het begin beginnen, en later komt de rest, maar ik wil zeker zijn laterale gang erin houden.

liefs José <3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:12

Goed nieuws in elk geval dat je heel rustigaan met 'm aan de slag kunt :) Kan natuurlijk dat rechts meer ontwikkeld is vanwege een compensatie ofzo, of dat hij gewoon een voorkeur heeft voor die kant (en daardoor eventueel minder geschikt als koerser)

Veel plezier met 'm :)

jose67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 16:16

dank je, gaat zeker lukken, het traint een stuk prettiger nu ik weet DAT het ook kan/mag

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:20

jose67 schreef:
Zij had ook het idee meteen dat het een draver zou zijn, maar............ ( zal Bertje wel weer niet zijn) bij een normale draver is de linker hand sterk ontwikkeld, omdat ze altijd linksom lopen, maar hij had juist de rechterhand beter ontwikkeld. :?

Er lopen ook veel dravers rond, die nauwelijks (of zelfs helemaal niet) op de baan hebben gelopen. Een draver hoeft dus helemaal niet links sterker ontwikkeld te zijn.

jose67 schreef:
En tegen die tijd kijken we wel wat we er allemaal mee kunnen, eerst maar eens bij het begin beginnen, en later komt de rest, maar ik wil zeker zijn laterale gang erin houden.

Met veel gymnastiserende training in stap/draf/galop, zullen de meer laterale gangen er uiteindelijk ook beter uitkomen. Het is wel heel fijn om daar wat begeleiding bij te hebben, dus als je die optie hebt zou ik zeker in de buurt naar instructie zoeken. Of af en toe een leuke clinic bezoeken o.i.d. :)
Succes en vooral heel veel plezier!

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:52

jose67 schreef:
.

Heb maar ervaring met één grote draversstal dus geen idee of dat gangbaar is, maar daar gebeurde de conditietraining (het kwikkelen) rechtsom en alleen het snelle werk (eens in de vier dagen en tijdens koers) linksom.

jose67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 20:42

Ik had zelf ook in de gaten dat hij tijdens het rijden op rechts beter in balans was als op links. Ook tijdens het longeren blijft hij op rechts netjes op de volte, maar op links valt hij altijd naar binnen heen, en moet ik hem steeds weer corrigeren en naar buiten sturen. Ook is hij op links minder stabiel, en valt hij sneller terug in zijn laterale gang, en zijn zijn gangen niet stabiel qua tempo. En dat heeft hij op rechts niet.
Maar we hopen dat het ietwat verbeterd is na de 1e sessie bij de Osteopaat.
Morgen weer onder zadel en een eind de natuur in, recht toe recht aan.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:43

heb even meegelezen hier en misschien verstandig om je wat meer te verdiepen in rechtrichten en werken aan de dubbele longe om zowel links al rechts gelijke spieropbouw te krijgen. En kan inderdaad zijn dat hij aanleg heeft in extra gang

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:44

jose67 schreef:
Morgen weer onder zadel en een eind de natuur in, recht toe recht aan.

Mag je gelijk al weer rijden dan? Mijn paard heeft ook een paar osteo-behandelingen gehad, maar hij mocht steeds een dag of vijf niks doen. Ook in mijn omgeving hoor ik dat.

jose67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 21:49

klopt wat je zegt roosje01, hij moet helemaal weer opnieuw recht gericht worden, vandaar ook de lange rechte stukken, en geen kleine voltes of wendingen enzo.
Longeren blijft voorlopig nog even achterwege, hij moet eerst helemaal op eigen benen lopen, we zijn bezig met het opstellen van een trainings schema. in overleg met de osteopaat, mijn instructrice, en mijn persoontje.

jose67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 21:52

nee uiteraard mag ik niet meteen rijden, dat was ook niet helemaal duidelijk omschreven van mij.
we gaan aan de wandel samen, hij met zadel ( is een ander zadel vandaar) en ik naast hem. dus gezellig een eind de boer op, de paden op de lanen in. :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:53

Waarom zou je een zadel op doen als je alleen met hem gaat wandelen? :+

Rechtrichten doe je niet door hem rechtuit te laten lopen... maar juist door hem te buigen.