Vraag over Bezichtiging Friese hengsten.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Vraag over Bezichtiging Friese hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 23:15

Vroeg me af, als een hengst naar de tweede bezichting door is. Is het dan 'zeker' dat deze hengst ook ooit aangespannen is geweest?
Anders gevraagd: Is het een voorwaarde om aan de bezichtiging mee te kunnen doen dat de hengst voor de koets kan lopen?
Of is het alleen aan de hand dan wel onder het zadel. En pas later (of helemaal nooit) wordt gevraagd om ze ingespannen te tonen?

friesiszwart

Re: Vraag over Bezichtiging Friese hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:30

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:29

zover ik weet wordt bij de 2e bezichtiging alles bekeken bij een hengst zowel aan de hand als onder het zadel en aangespannen

maar kan ook zijn dat ik het verkeerd heb hoor :)

Is hij voor langere tijd weg? ( 7 weken ?)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 03:28

FriesRoosje schreef:
zover ik weet wordt bij de 2e bezichtiging alles bekeken bij een hengst zowel aan de hand als onder het zadel en aangespannen

Dacht het zelf ook, maar weet het nog niet 100% zeker. De site van de KFPS bevat zoveel informatie.. (het bekende bomen en bos) Ben nu af en toe wat PDF´s aan het downloaden zodat ik de zoekfunctie daarop los kan laten.

FriesRoosje schreef:
Is hij voor langere tijd weg? ( 7 weken ?)

Het staat vaak bij verkoop advertenties (1ste, 2de, 3de bezichtingshengst) dus was benieuwd wat het verschil in 'performance' was. Of een 2de bezichtingshengst ook automatisch aangespannen kan lopen.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:56

ik dacht dat dat nog niet per se hoefde, maar voor de zekerheid kan je beter op http://www.kfps.nl checken.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:49

Nee, dat ligt aan de eerdere trainingen. Heeft niks met de bezichtigingen te maken! Bij mij op stal staan twee eerste bezichtigings hengsten en die waren niet eens ingereden toen ze aangeboden werden! Bezichtiging is puur de keuring! Als ze door zijn gaan ze pas voor de testen en moet je ze als eigenaar ingereden aanbieden. Als je ze niet ingereden naar drachten brengt hebben ze een klein achterstandje, maar de goedkeuring tot dekhengst gaat toch meer op uiterlijk, karakter en werkwilligheid. Het rijden dat ze doen in drachten is puur om te kijken hoe ze meewerken in de arbeid.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 01:30

anjaenrene schreef:
Nee, dat ligt aan de eerdere trainingen. Heeft niks met de bezichtigingen te maken!

Het paard waar ik in eerste instantie de vraag voor stelde ging na de 2de bezichtiging niet naar de derde toe. Dus ergens zullen ze of onder het zadel of aangespannen voorgebracht moeten worden. Maar of dat nou de tweede of derde is?! Kon je volgens mij voor de 2de bezichtiging niet kiezen of je onder het zadel of aangespannen doet?

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:49

Ik zal op stal eens vragen aan degene met de hengsten hoe het zit. Hij weet dat vast. Als hij er is weet ik het morgen precies.

FamkeKolinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:03

Rivano schreef:
anjaenrene schreef:
Nee, dat ligt aan de eerdere trainingen. Heeft niks met de bezichtigingen te maken!

Het paard waar ik in eerste instantie de vraag voor stelde ging na de 2de bezichtiging niet naar de derde toe. Dus ergens zullen ze of onder het zadel of aangespannen voorgebracht moeten worden. Maar of dat nou de tweede of derde is?! Kon je volgens mij voor de 2de bezichtiging niet kiezen of je onder het zadel of aangespannen doet?

Nee hoor ze hoeven helemaal niet aangespannen of onder het zadel getoond te worden. We hebben het hier over het algemeen over hengsten die 2,5 jaar oud zijn. Als ze naar de 1e bezichtiging gaan.

Het is puur keuren op beweging. Eerste bezichtiging is het straatje en los in de kooi. Dan wordt naast exterieur, de stap en draf ook de galop bekeken. De 1e bezichtiging is meestal begin december. Hengsten die door mogen die gaan naar de 2e bezichtiging in Leeuwarden (januari). Tijdens de HK (hengstenkeuring). Dan worden ze alleen getoond aan de hand in stap en draf. Hengsten die door mogen naar de 3e bezichtiging worden dezelfde dag of de dag erna (afgelopen jaar was donderdag de 2e bezichtiging en vrijdag de 3 bezichtiging) weer opnieuw gekeurd op stap en draf. Bij de 3e bezichtiging kan de hengst aangewezen worden voor het verrichtingsonderzoek.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:01

Vraag beantwoord dus!
Dank je Famkekolinde! Ben mijn stalgenoot vandaag niet tegen gekomen maar ik hoef hem dus al niet meer te vragen!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 00:39

Als ik de PDF 'fokprogramma.pdf' van de stamboek site download dan staat daar geschreven:

2.3.1.1 Hengstenkeuring/Centraal onderzoek
De hengstenkeuring kent een drietal bezichtigingen. Na de derde bezichtiging worden de hengsten
aangewezen voor het Centraal onderzoek. Gedurende het gehele traject worden de hengsten getoetst
aan ondergrenzen van selectie. Na het laatste onderdeel, het Centraal onderzoek, wordt op basis van
het totaalbeeld van alle, tijdens het gehele traject beoordeelde criteria een oordeel geveld over het wel
of niet inschrijven van een hengst in het stamboekregister. De regelgeving aangaande de
hengstenselectie is weergegeven in het reglement hengstenselectie.
De verschillende onderdelen van de hengstenselectie zijn in figuur 1, schematisch weergegeven.

BEZICHTIGING
Eerste bezichtiging
Presentatie: straat, Kooi, Aangespannen/zadelproef (hierdoor werd ik in verwarring gebracht of het nou wel of niet hoefde)
Criteria: exterieur/beweging

RO/SO
Tweede bezichtiging
Presentatie: kooi

Derde bezichtiging
Presentatie: aan de hand

Centraal onderzoek
Presentatie: Onder het zadel/Aangespannen
Criteria: Basisgangen/ geschiktheid als rij-, men- en tuigpaard/karakter

Conclusie
Criteria: Afstamming, exterieur, sportaanleg

Nakomelingenonderzoek

Uit een andere PDF van de site:
(Uit het regelement Hengstenkeuring (EINDELIJK gevonden...)

Voor hengsten die in het kalenderjaar van de eerste bezichtiging 4 jaar oud zijn geworden, maakt een presentatie onder het zadel of aangespannen deel uit van de eerste bezichtiging.

Het antwoord of een hengst die naar de tweede bezichtiging is geweest ook aangespannen 'kan' lopen is JA/NEE. :+
Aangezien het een keuze van de eigenaar is om de hengst OF aangespannen OF onder het zadel te laten zien.
En als de hengst jonger is dan 4 jaar, dan hoeft het paard niet onder het zadel/aangespannen getoond te worden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:40

Verreweg de meeste hengsten gaan als ze 2 of 3 zijn in november naar de eerste bezichtiging, dus ook verreweg de meesten zijn dan nog niet aangespannen of onder het zadel.