Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lante schreef:Een fries heeft een hele ronde halsvorm. Het is dan voor je gevoel hierdoor moeilijk om een goeie verbinding te krijgen met je hand (aanleuning). Het probleem zit hem echter niet in de halsvorm, maar vooral in de snelheid en sterkte (draagkracht) van het achterbeen.
Ook een Fries moet leren van achter naar voren te lopen, dus met een actieve, bij voorkeur dragende achterhand. Dat betekend dus veel schakelen en dus als je paard erachter duikt dus toe rijden om de achterhand te activeren (let er wel op dat je paard in ballans blijft hierbij, tact is heel belangrijk). Waar een paard met een minder ronde halsvorm zich lang maakt of eruit drukt, daar krult een fries zich vaak op om onder het werk uit te komen, of (bij sommige andere friezen) ze zetten juist de onderhals erop en gaan rennen. Tempocontrole en hierbij dus werken aan de snelheid en de kracht van het achterbeen is de enige juiste oplossing. Succes!
aerdenhout1 schreef:Begin in elk geval met longeren die hulpteugels weg te doen en het paard alleen aan een longeer lijn te nemen.
Dit paard heeft duidelijk door, dat ze als ze achter de hulp kruipt, dus kin op de borst zeg maar, dat je dan eigenlijk niets meer kan doen qua ruiter.
Dit is een van de moeilijkste problemen om op te lossen, voor elk ander aan leunings probleem bestaat er b.v wel een hulp teugel.
Dit komt puur op het gevoel van de ruiter aan.
Kruipt ze erachter, los en been, tot ze je hand weer durft opzoeken.
Ik gil bij dit soort paarden altijd tegen de ruiters, al ga je achterste voren zitten, paard komt nu eerst!
Die houding komt vanzelf wel weer!
XshaartjeX schreef:Wat me wel opviel aan de foto's met de slof is dat de slif te strak zit. Hij kan niet anders. Ik ben er van overtuigd dat met goede begeleiding en inzet alles zonder hulpmiddelen te verhelpen is. Mocht je toch een hulpmiddel willen gebruiken zou ik eerder voor een elastiek gaan...
zazaza schreef:zo, dat schema.....wordt je niet helemaal gestoord van zoveel longeren? Ik vind 1 keer in de week longeren vaak al een hele opgave......
XshaartjeX schreef:Ik snap dat je daardoor idd gestopt ben. Zag inderdaad dat wanneer ie zn neusje er meer uit wil duwen dat ie nog achtwr de loodlijn gehouden wordt door de slof.. niet ideaal dus.
Heb je wel eens wat met grondwerk gedaan?
Op deze manier sta je dichter bij je paard dan met longeren en help je hem met zijn balans. Ook kan je heel goed aangeven welke houding je van hem verwacht. De balans van mijn paard is er erg door verbeterd! En het is erg leuk om zo close samen bezig te zijn. Goed voor de band met je paard!
XshaartjeX schreef:Ik heb dr een paar lessen in gehad met het doel mijn paard meer in balans te krijgen zodat ze zich niet op gaat kroppen.
Ik kan je wel aanraden een instructrice/instructeur te nemen want je moet maar net weten hoe je moet beginnen. Wij begonnen met haar hoofd halshouding horizontaal te krijgen met het neusje er iets uit en haar deze houding ook aan te laten houden. Eerst in stilstand. Vervolgens in stap ook en dan op een volte rustig ook wat stelling gaan vragen. Dit is het makkelijkste om met een kaptoom te doenhoop dat je er wat aan hebt..
Wat me nu overigens pas opvalt aan de rijfoto's is dat je een beetje naar voren valt. Als ik dat bij mijn paard doe breng ik haar uit balans en gaat ze zich voor opkroppen om dat te compenseren...