vraagje over hengsten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kappiegirl

vraagje over hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:24

Hallo Allemaal,

Sinds gister ben in in het bezit van een heel leuk lief hengstje van 27-05-2010 wel een opknappertje maar als ik door dat schapenvachtje heen kijk zie ik een leuke corecte pony en met een hoefsmid erbij zijn zijn hoefjes ook zo weer netjes en zal hij nog vrolijker worden.
Ik heb geprobeerd wat info te krijgen via internet over zijn papier betreft de hengsten die er achter zitten maar het lijkt wel of daar geen intresse naar uit mag gaan want ik kan ook echt alleen zijn vader vinden verder niets. En toch hoor ik van verschillende mensen dat er nee niet verkeerd papiertje bij zit.
Dus ik dacht laat ik eens kijken op bokt of er ook alleen een shetlandertopic is en dat had ik gevonden vandaar dat ik hier beland en een beetje hoop dat iemand 1 of meerdere hengsten kent en mij daar iets meer over kan vertellen. Het mooist zou nog zijn een foto´tje erbij maar met info over de hengst ben ik ook al super blij.

V.Stijn v.d. Achterdijk
vv. Kodna v. Vaders Erve vvv. Beauty v Roosendaal
mv. Nienke v.d. Pony Hoeve vvm. Zeoliet v.d. Pony Hoeve

M. Olilly v. Stal Polderzicht
vm.Sultan v Schuracker vvm. Again v Spuitjesdom
mm Hilde v Stal Polderzicht vmm. Ollie v. d. Eickenwal

Ponytje zelf is vorig jaar niet op de keuring geweest maar als blijkt dat zijn papiertje toch wel een beetje intressant is dan wil ik hem eventueel wel voor stellen op de keuring dit jaar maar hoe, moet ik dan eerst lid worden van het Shetlanderstamboek of kan ik hem inschrijven en is dat niet noodzakelijk om lid te zijn? Ik moet hem natuurlijk ook op mijn naam zetten hij staat nog op de naam van de fokker die heeft hem vorig jaar na afspenen verkocht.

Ik hoop dat iemand mij informatie kan geven en het zou ook super leuk zijn om een foto te zien van een of meerdere van deze pony´s op zijn papier.
Zal als hij vanmiddag wat is opgeknapt en wat uit de klit is een foto van hem plaatsen.
Ben ook benieuwd wat voor een type shetlander in zijn familie zitten hij is heel luxe en staat hoog op zijn beentjes met heel klein fijn koppie en hele ruime draf.

Bedankt voor jullie reactie´s alvast.

Bimmetje

Re: vraagje over hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:49

Hier is zijn vader te vinden.
http://www.hengstenhouderijdibbits.nl/
Zo ook kun je deze mensen mailen over nienke vd ponyhoeve en zeoliet vd ponyhoeve.
Ponyhoeve is hun stalnaam en zijn dus door hun gefokte pony's.
Zij zullen je zeker verder kunnen helpen aan meer informatie.

Olilly van stal polderzicht zal gefokt zijn door hengstenhouderij kramp.
http://www.hengstenhouderijkramp.nl/
Stal Polderzicht is hun stalnaam en zij zullen je waarschijnlijk weer meer kunnen vertellen over de polderzicht pony's in je stamboom.

Om aan keuringen deel te mogen nemen, moet je lid worden van het stamboek.
In sommige fokgebieden moet je ook nog lid worden van de fokvereniging in jouw buurt.
Dit is niet overal, dus zul je even na moeten vragen.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 11:17

Dank je wel ga eens even rustig de site´s bekijken heb al wel gezien dat hij afstamd van de grondlegster van stal Polderzicht Pauwlientje van de Tip ben benieuwd wat ik allemaal nog meer ga tegenkomen, je hebt me in iedergeval een heel eind opweg geholpen.

Maar nog niets gevonden over Kodna v Vaders Erve hoop daar ook nog wat van te vinden daar heb ik er meerdere van gezien met die vader of opa maar nergens iets van hem zelf te vinden dat vind ik wel jammer. Ga gewoon verder met zoeken alle hulp is welkom...

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:38

Kodna v. Vaders Erve is inmiddels al wat jaartjes geleden overleden, dacht eind 2003.
Dus niet zo gek dat daar weinig meer over te vinden is. Hij heeft eigenlijk maar een korte loopbaan gehad als dekhengst.
Kodna is geboren in 1995, goedgekeurd in 1998 en heeft dus slechts 5 jaar als dekhengst mogen dienen.

Foto Kodna:
Afbeelding

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:13

Nog wat extra info:

Kodna v. Vaders Erve
Zwartbont, 87 cm
2e premie

vader: Beauty v. Roosendaal, bruinschimmel, 78 cm, 2e premie, definitief goedgekeurd 2000
moeder: Goldy v.d. Prinsenhof, zwartbont, 82 cm, 3e premie

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 08:21

dank je wel Shetlandfan! En wat een stoere hengst! Het rare is dat onze Djurre dus gewoon bijna geen effe pony´s in de stam heeft die ik tot nu toe bij elkaar heb weten te vinden en dat het de meeste pony´s dus Bont zijn, bruin of roodschimmel of dat ze roan of moorkop zijn. Onze Djurre is helemaal zwart. Als hij hier een beetje gewend is dan ga ik hem wel scheren en misschien komt er onder dat veulen haar wel een ander kleurtje te voor schijn maar daar reken ik eigenlijk niet op.
Hij is wel ook dna getest omdat zijn vader normaal zo goed als altijd bont ver erft en hij heeft volgens mij (moet hem echt nog even goed bestuderen haha) geen witte haren in zijn vacht.
Dus mijn zoektocht gaat weer derder maar ben heel blij met de info en foto van Kodna.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:05

Zijn vader geeft NIET altijd bont. Er zijn meerdere zwarte nakomelingen van Stijn.
Hij geeft daarentegen wel veel bontjes maar heel verbazend is het niet.

Een andere kleurtje zal jou pony helaas nimmernooit worden. Hij is en blijft gewoon zwart.
En als een DNA test bewijs heeft geleverd dat die niet bont is, tja, dan is het toch echt een zwarte. DNA liegt niet.