[TI] Welke hengsten passen bij Luna en Kyra?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Welke hengsten passen bij Luna en Kyra?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 23:05

Inmiddels zijn beide dames alweer 2 jaar, dus inmiddels beiden vruchtbaar (en beiden onlangs overduidelijk hengstig geweest :+ )
Concrete fokplannen zijn er niet, met geen van beiden. Ik vind het gewoon interessant om te weten wat anderen een mooie combi zouden vinden. Ik heb zelf voor beide ook wel hengsten waarvan ik zeg, die zou ik wel leuk vinden, maar dat hou ik nog even voor mezelf, kunnen jullie mooi objectief zijn.

Om te beginnen mij eigen merrie, Luna.
Luna is zwartbont met 2 helderblauwe ogen. Ze meet nu ongeveer 1.43m, maar is dan ook pas 25,5 maand oud.
Haar verwachte stokmaat op dit moment is 1.51m (lengte kogel-elleboog keer twee). Ze is nog nooit op de keuring geweest, en haar ouders zijn onbekend (ik heb een foto van haar moeder = grai/cob, zwartbont (50/50), ongeveer 1.50). Ik ben van plan haar te laten opnemen in de DNA-bank en een kleurentest te doen, maar nu vind ik dat even niet van belang. Haar beweging vind ik zelf erg leuk, mooi ruim en krachtig, ze loopt heel licht zeg maar. Qua karakter zit er nogal wat in, ze is behoorlijk gevoelig en slim, soms niet echt een handige combinatie. Ze is best snel van haar stuk en behoorlijk alert, maar als iemand haar dan zekerheid geeft is het ook goed. Echter leert ze ook snel, dus als iemand twijfelt hoe een situatie aan te pakken wil ze daar nog wel eens behoorlijk misbruik van maken. Qua bouw ben ik helemaal weg van haar wat kortere voorkomen (of de andere Tinkers die ik beter ken zijn gewoon lang...), en haar ronde achterhand. Ook haar behang vind ik erg leuk, haar staart is even dik als die van Kyra en "mijn" ruin bij elkaar (dat is geen overdrijving), haar manen zijn al lekker dik en lang, en ook sok ontbreekt het niet aan (is nog aan het aangroeien, opgeschoren bij vorige eigenaar). Dit zijn dan ook de dingen, samen met haar beweging en aanhankelijkheid, die ik zou willen behouden. De blauwe ogen vind ik ook erg gaaf, maar dit is erg persoonlijk en ook een bijzaak voor eventuele hengstkeuze. Echter vind ik die pit bij haar leuk en zie ik er uitdaging in haar goed te gaan begrijpen, in elke situatie, maar een is wel genoeg, en voor eventuele verkoop is een iets makkelijker, misschien Tinker-typischer, wel prettig, dat samen met dat ze iets meer kleur zou mogen hebben zijn de twee dingen die ik graag verbetert zou zien.

Afbeelding

Totaal zij: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NSZYSUE7.jpg

Hoofd: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AQ6D3JWL.jpg

Hoofd: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RLE4ZBQB.jpg

Totaal voor: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4YRBHHQD.jpg

De andere dame is Kyra. Kyra is niet van mij, maar een verzorgpaardje (met optie tot koop voor de toekomst).
Haar vader is Garish vd Vrijheidshoeve, haar moeder is Lady. Lady is helaas overleden vorig jaar, ik heb daarvoor ruim een half jaar de eer gehad haar te mogen verzorgen. Lady was mijn droompaardje, en ik had ook graag een veulentje gefokt uit mijn droommerrie met droomhengst *klik*. Helaas heeft het niet zo mogen zijn, maar Kyra is ook erg mooi gelukt. Qua bouw en karakter lijkt ze erg op mams. Helaas heeft ze de laatste maanden behoorlijk veel lengte gekregen, wat ik persoonlijk best wel jammer vind. En de puntkont van mams is ook meegekomen. Maar verder is ze correct gebouwd en zit er voldoende behang op. Haar beweging ben ik erg tevreden mee, die wil ik dan ook behouden *klik*. Haar karakter kan ik eigenlijk ook niet zoveel aan verbeteren. Maar misschien komt dat ook door de enorme klik die ik met haar heb. Van buiten hoor ik nog wel eens dat ze wat te pittig is in bepaalde situaties, maar voor de rest onwijs lief, komt graag even een knuffel halen (was als veulen overigens wel anders). Ze is erg werkwillig en pakt dingen makkelijk op, enige aanmerking is dat ze soms wat drammerig is, maar dat kan ook jeugdig ongeduld zijn, ik denk dat dat voor een groot gedeelte opvoeding is. Ze schrikt nergens van en verkeersmak maken heb ik niet hoeven doen, wat dat betreft is ze dus een stukje makkelijker dan Luna. Kyra meet momenteel 1.47 met 24 maanden, beide ouders zijn 1.50, ik gok haar eindmaat rond de 1.55, maar "gemeten" heb ik dit nog niet. Verbeterpuntje bij Kyra zou voor mij vooral haar bouw zijn, dat mag een stukje ronder en compacter, zonder dat behang, zwaarte en beweging verloren gaan. Al denk ik dat ik in de toekomst een combi met een mooie grotere vanner ook wel aan zou durven.

Afbeelding

Totaal zij: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OZXRBSPH.jpg

Totaal voor: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UTZZSP7U.jpg

Hoofd: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3NJPM8WN.jpg

Hoofd: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TS8XQW7J.jpg

Totaal zij: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SSFJQEDK.jpg

Ik wil even benadrukken dat ik snap dat beide dames nog erg jong zijn. Dit jaar worden ze sowieso niet gedekt, volgend jaar zien we dan wel hoe ik (en de eigenaar van Kyra) ertegen aan kijken. Voor Luna zou ik in overweging willen nemen of het voor haar als paard misschien op enige manier een bijdrage kan leveren aan haar ontwikkeling (waarbij ik nog even in het midden laat of het lichamelijk of geestelijk betreft). Maar op de eerste plaats komt dat ik in dat geval weet wat ik doe, wat het kost en wat het voor de toekomst betekent. Ik hoop ooit Kyra naast Luna in de wei te kunnen zetten met het idee dat ze beiden van mij zijn, en misschien dat de eigenaar graag wel een nakomeling van haar zou willen houden. Een andere reden zou kunnen zijn dat wanneer ik over een jaar geen situatie heb waarbij ik Kyra serieus kan gaan inrijden er wordt besloten haar eerst een keer moeder te laten worden.

Ojaa, hoofd van beide merries vind ik prima. Verder wil ik nog even kwijt, hengsten welke al veel nakomelingen hebben mogen genoemd worden, maar zullen niet snel werkelijk gekozen worden (uitzonderingen daargelaten), daar ik van mening ben de variatie binnen het ras behouden moet blijven.

Ariebren

Re: Welke hengsten passen bij Luna en Kyra?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:18

Nederlandse fok van twee jaar oud groeit echt niet zoveel meer in de hoogte.

Maar de 145 cm gaan ze voorbij, dus geen dames die naar Victorio mogen komen.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:43

Hmm bij Luna zou ik een wat kleinere cob kiezen, als je voor blauwe ogen gaat is shenco leuk toch :P haha, nee ik ga niet eigen hengst promoten. Maar ik denk dat Kyra wel wat luxer gaat worden, wil je juist luxer fokken of wil je juist meer terug naar het cobtype? Je vind Collin toch zo leuk? Denk dat die heel leuk is op Kyra!

Toni vind ik ook n leuke hengst, past misschien wel leuk bij Luna, ik zou er een niet al te zware, toch cob hengst op zetten, Tolkien is ook errug leuk!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 21:57

@Ariebren, Luna is de afgelopen drie maanden 2,5 cm gegroeid, en volgens mij nog niet klaar voorlopig. Kyra is denk ik wel al bijna op haar hoogte, die zal vooral de breedte nog in gaan gok ik. Victorio vind ik prachtig, maar toch echt wat te klein.

Aniek, Shenco en Luna zie ik wel gebeuren hoor, en met Kyra misschien ook wel....
Tolkien had ik ook voor haar in gedachte, en natuurlijk Collin voor Kyra, dat kon niet missen :P

Ik hoop dat Kyra nog uit gaat zwaren, moeders was met dr 2e ook nog zon ielig ding, en stiekem ben ik ook van mening dat die het beter zou doen als ze is ruimer in het voer zou komen te staan.

Ik zou als type echt willen fokken richting de mooie ronde brede cob van rond de 1.52.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:52

Ik zal op luna niet gelijk al te breed doen, qua eerste dekking dan,
als ik aan breed denk denk ik aan n An Rua of O bryan of Hugo boss ofzo even n paar opgenoemde,
zou eerder voor n iets luxere cob gaan, dus als Collin, die wat maat fokt, of misschien Chandler ook n collin zoon,
of als je zo van blauwe oogjes houdt onze kanjer hihi!

Tolkien vind ik ook hemels, prachtdier!! en wat vind je van Ryon O'malley?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 23:03

Die vind ik ook erg gaaf, maar zou ik denk ik eerder met Kyra dan met Luna combineren....

Nee, de eerste keer wil ik niet meer dan 5 cm verschil tussen merrie en hengst, en dan kijk ik verder ook naar de breedte. Ik vind Shenco wel steeds gaver worden! Tossy Go-Go zou ik voor de eerste keer bij Luna ook erg leuk vinden. En dan gelijk mijn grootste droom ook maar gelijk erbij: "eigen" hengst Henk, zijn voorkomen is leuk, maar zijn karakter, daar kan niets of niemand overheen, dat is gewoon een uit duizenden. En als we niet naar de prijs kijken zou ik dan Rob Roy voor Kyra erg mooi vinden.

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:54

Ja moet toch mijn mannetje presenteren vind Toni ook erg leuk voor ze :D

Afbeelding

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:12

Ik vind Tossy Go-Go ook mooi bij hun passen, maar ik denk zijn zoon Dusty Go-Go dat die er ook erg goed bij past :j