Lastige hengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:51

Hier valt ze me denk ik aan in de rug!!!! Doei, doei Moet je haar maar vals zien gluren naar de camera....
Afbeelding

Volgens mij hebben wij aardig wat Jazzen op stal staan en er is nog niemand verongelukt OK dan!, het zijn allemaal knuffelbeesten Lovers , die ontzettend fijn te rijden zijn. (ozo Clown ). En laat anderen maar lekker denken en moeilijk doen, als je met zo'n houding en gevoel op een paard stapt verongeluk je nog met de meest brave manegehit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:57

Pipo, ik dacht niet zozeer aan Bonfire de ruin, maar wel aan Cocktail de hengst, die kon soms ook zomaar ineens besluiten dat een bloembakje levensgevaarlijk was.

Sprintje, welke Jazz is dit? Renate?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:02

Lovely schreef:
Pipo, ik dacht niet zozeer aan Bonfire de ruin, maar wel aan Cocktail de hengst, die kon soms ook zomaar ineens besluiten dat een bloembakje levensgevaarlijk was.

Sprintje, welke Jazz is dit? Renate?


Bonnie was een voorbeeldje, misschien is dit wel een leuk onderwerp ter discussie op rijtechnisch.

Inderdaad is dit Renate...............................( zucht die namen ook altijd)

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:04

Pipo"]
[quote="Lovely schreef:
Pipo, ik dacht niet zozeer aan Bonfire de ruin, maar wel aan Cocktail de hengst, die kon soms ook zomaar ineens besluiten dat een bloembakje levensgevaarlijk was.

Sprintje, welke Jazz is dit? Renate?


Bonnie was een voorbeeldje, misschien is dit wel een leuk onderwerp ter discussie op rijtechnisch.

Inderdaad is dit Renate...............................( zucht die namen ook altijd)
[/quote]

Renate de levens gevaarlijke wel te verstaan hè, voor je het weet knuffelt ze je dood!

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:08

perlee schreef:

Ik was diegene die Uniform en Junior noemde en ik heb niets negatiefs overze geschreven sterker nog ik heb een vreselijk gave nakomeling van Junior.


De hengsten werden later in reacties nog een keer genoemd en dat was niet echt positief. Ik bedoelde dus ook niet jouw reactie. Ik heb je al vaker gehoord (gelezen) over je Junior en ik weet dat je er blij mee bent! Lachen

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:18

EmEm"]
[quote="perlee schreef:

Ik was diegene die Uniform en Junior noemde en ik heb niets negatiefs overze geschreven sterker nog ik heb een vreselijk gave nakomeling van Junior.


De hengsten werden later in reacties nog een keer genoemd en dat was niet echt positief. Ik bedoelde dus ook niet jouw reactie. Ik heb je al vaker gehoord (gelezen) over je Junior en ik weet dat je er blij mee bent! Lachen
[/quote]

Oh okee dan was het even een misverstandje mijner zijds sorry
En ja ik ben vreselijk blij met mijn ezeltje

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:26

Moeilijke hengsten...tja, de meningen zijn er over verdeeld. Mij is altijd verteld dat Pion moeilijke karakters vererft. Ik ken een meisje die een afstammeling van Pion heeft gehad, binnen een jaar heeft ze het beestje verkocht omdat ie echt heel erg vals was. Zij steekt het op de hengst, maar volgens mij lag het inderdaad meer aan haar.

Ik zag nog iets over een Elcaro: ik ken 2 Elcaro merrie's, en ik vind het wereld beestjes! Zo lief en zachtaardig. Dat geldt ook voor een merrie van Jazz. Ze is inderdaad wel wat schrikachtig, maar dat mag: ze ik ook nog maar 3, en verstand komt met de jaren....toch?

Een hengst waar ik ook hele slechte verhalen over gehoord heb: Sire de Venneu (is vast niet juist geschreven). Volgens mij een BWP'er, dus misschien mag ie wel niet meedoen in dit rijtje. Ik vind het zelf in ieder geval geen mooie hengst, maar zijn nakomelingen schijnen verschrikkelijke karakters te hebben. Echt paarden die er alles aan doen om je er af te krijgen. Kent iemand deze hengstn of heeft iemand ervaring met nakomelingen van hem? Ben er namelijk wel eens benieuwd naar!

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:51

Britty, Ik denk dat je Sir de Verneuil bedoeld en inderdaad staat de hengst onder ruiters bekend dat hij lastig is en dat ook blijkbaar door vererft. Alleen heb ik dit van horen zeggen. Ook Major de La Cour geeft geen gemakkelijke karakters maar ik moet zeggen dat ik er eentje ken die heel erg lief is en eigenlijk zeer makkelijk moet zijn om te rijden want hij wordt amper gereden en ik heb hem nog nooit zien bokken of steigeren en het beest komt echt niet vaak uit zijn stal ook nog.

Suzanne F.

Berichten: 49410
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:05

Het is maar net waar je goede of slechte ervaringen mee hebt. Ik persoonlijk heb nog geen echte leuke Jazzen gezien die mij aanspraken, ik heb er geen goede ervaringen mee. Dat betekent niet dat alle Jazzen lastig zijn maar degenen die ik gekend heb, vond ik niet leuk. Ik ken zelfs een veulentje at op 1 dag oud iedereen de stal uitsloeg met de oortjes plat in de nek en dat had ie niet van zijn mama!!

Maar ik heb met bijv. Balzflug wel goede ervaringen terwijl ik weet dat er echt moeilijke paarden van zijn maar ik vind ze tot nu toe erg fijn.

Dat er zelfs van Gribaldi nakomleingen bestempeld worden als lastig.... dat zegt meer over de ruiter als over het paard.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:21

Ja, dat verhaal van Sir de Verneuil ken ik ook. Heb de hengst echter nog nooit in het echt gezien. Wel nakomelingen zien springen. Maar zo kan ik nog wel wat Franse bloedjes opnoemen waar je niet zo blij van wordt.
Mijn paardjes zijn SF gefokt aan vaders kant met een paar 'oude' draken in hun bloedlijn. Zoals Quito de Baussy, Jazz (niet de Cocktail uiteraard, afstamming van Ukase. Aan moeders kant een aantal niet te minne Hannoveranen zoals SudanXX, Dukat, Kurier, Lugano van La Roche.
Maar springen dat ze kunnen en lopen als een trein! Ik moet zeggen dat ik het voordeel heb om twee volle broers op stal te hebben en die zijn qua karakter TOTAAL verschillend. De ene ziet overal spoken en pakt het werk minder snel op. Heeft wel een mega super meewerkend karakter waar ik helemaal blij van wordt. Je moet alleen je tijd ervoor nemen. De andere is een regelrechte draak met tijden. Hij kan echt het onderste uit je naar boven halen. Zal ook constant proberen dingen te verzinnen en hij weet precies hoe hij mij gek kan krijgen. Dat noem ik pas intelligent Knipoog
Met dit paard heb ik heel veel moeite gehad om met zijn heetheid en karakter om te gaan en het heeft me een dik jaar gekost om hem op rijtechnisch gebied onder controle te krijgen. Dat ligt uiteraard ook voor een groot deel aan het feit dat ik toen zelf nog niet zo ver was om met dergelijke paarden om te gaan. We zijn echt meer naar mekaar toegegroeid en deze band wil ik nooit meer kwijt.
Mijn instructrice heeft ook een Jazz op stal staan en hij is wel lastig maar wel eerlijk. Je moet gewoon al een staaltje kunnen rijden om hem rond te sturen, dat is vaak het verschil. Als paarden met karakter terecht komen bij mensen met wat minder gevoel en rijtechnische kennis dan kan dat een problematische combinatie worden. Ik durf eerlijk toe te geven dat ik zonder goede instructie al lang gek was geworden en dan was het ook echt een keer goed mis gegaan.
Velen verklaren mij overigens NU al voor gek dat ik mijn, ook niet al te slome Knipoog, Belisar merrie heb laten dekken door Jet Set D.
Het veulen is nog niet eens geboren en mijn hoefsmid krijgt nu al knikkende knieen om het beestje te bekappen??? Laten we eerst maar eens even kijken wat opvoeding zoal kan doen. En ik ben ook van plan om Jazz een keer te gebruiken... ohohoh... je reinste zelfmoord!
Mijn ervaring: karakter kan je voor een groot deel zelf beinvloeden!

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:24

Zwelgje schreef:
Velen verklaren mij overigens NU al voor gek dat ik mijn, ook niet al te slome Knipoog, Belisar merrie heb laten dekken door Jet Set D. Het veulen is nog niet eens geboren en mijn hoefsmid krijgt nu al knikkende knieen om het beestje te bekappen??? !


Dit vind ik echt geweldig komisch!!! Misschien de hoefsmid nog een beetje opnaaien door te zeggen dat het veulen nu al agressief is vanuit moeders buik? Haha!

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:26

Nu kan ik mij van Balzflug moeilijk voorstellen dat hij lastige paarden geeft. Ondanks dat hijzelf heel erg nerveus was geeft hij het niet door. Hij staat in België toch niet bekend als leverancier van lastige paarden. Bij mijn instructeur staan er 2 Balzfluggen en hij zegt wel dat de schimmel Balzflug geen makkelijk karakter heeft t.o.v. van zijn halfbroer die hij gebruikt nu als manegepaard maar dat vroeger zijn wedstrijdpaard was. Er zijn leerlingen die niet graag met dat paard rijden waarom weet ik niet maar voor mij is het een goed paard (wel is het 2 jaar geleden dat ik er nog mee gereden heb). Denk erover om met hem op de manegewedstrijd te rijden in de hoogste proef voor de lol (L2 VDR, ik denk dat dit ongeveer Z1 niveau is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:39

Toch merk je op handelsstallen waar paarden komen die weer "ff op het rechte pad" gezet moeten worden, je regelmatig dezelfde hengsten tegen komt.
Dit komt dan denk ik erg overeen met wat al gezegd werd, dat een paard lastig gemaakt word.
Alleen blijkt het voor sommige mensen wel heel ruig te zijn om een bepaals soort papier/paard te hebben, maar kunnen helemaal niet met dat type karakter overweg.
Maar dat zien ze niet in.
En ik ben er wel zeker van dat bij veel paarden je net wat meer basis moet hebben.
Alleen de hengst krijgt dan de naam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:43

Zwelgje schreef:
Velen verklaren mij overigens NU al voor gek dat ik mijn, ook niet al te slome Knipoog, Belisar merrie heb laten dekken door Jet Set D. Het veulen is nog niet eens geboren en mijn hoefsmid krijgt nu al knikkende knieen om het beestje te bekappen??? !


Ja maar................Jetset D's zijn ook levensgevaarlijk, en daarnaast dol op hoefsmeden Haha!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:11

Mijn smidje krijgt het nog hard te verduren... arme man...

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:18

Hé, wat grappig nou. Knipoog Hier boven worden allemaal vaderdieren genoemd waar ik nakomelingen van heb gereden of die ik zelf ken of heb gekent en ik vond het allemaal ontzettend gave dieren! Allemaal sensibele, intelligente en vaak een beetje bloederige paarden. En daar hou ik nou van Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:06

Daar hou ik ook van, maar niet voor iedereen te rijden.
En dat soort paarden komen dan verpest op stal om op te knappen en de hengst krijgt een slechte naam.
ipv dat mensen eens gaan inzien of ze zulk paard wel kunnen rijden.
Maar ondanks dat kun je dan wel stellen dat deze hengsten moeilijkere paarden geven...in de verkeerde handen.
want een sullig door ervende hengst, geen last van zal hebben.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:33

Ja Runningkawa, jammer genoeg gebeurt het ook dat professionele (bekende) ruiters niet met dergelijke paarden overweg kunnen, vervolgens het betreffende paard als lastig bestempelen WANT het is een ... (vaak gehoort: Jazz). Ze brengen het paard terug naar de eigenaar en rijden vervolgens alleen nog maar paarden van hengsten (of één bepaalde hengst) die erom bekent staat hele makkelijke karakters te vererven.
Toch jammer, het betreffende paard blijkt later vaak schaapmak te zijn. maar van de reputatie komt het paard niet meer af en de hengst ook niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:40

Is er hier iemand die toevallig nog wat paarden kent van Cavalcadour??

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:48

Suzanne F. schreef:
Het is maar net waar je goede of slechte ervaringen mee hebt. Ik persoonlijk heb nog geen echte leuke Jazzen gezien die mij aanspraken, ik heb er geen goede ervaringen mee. Dat betekent niet dat alle Jazzen lastig zijn maar degenen die ik gekend heb, vond ik niet leuk. Ik ken zelfs een veulentje at op 1 dag oud iedereen de stal uitsloeg met de oortjes plat in de nek en dat had ie niet van zijn mama!!

Maar ik heb met bijv. Balzflug wel goede ervaringen terwijl ik weet dat er echt moeilijke paarden van zijn maar ik vind ze tot nu toe erg fijn.

Dat er zelfs van Gribaldi nakomleingen bestempeld worden als lastig.... dat zegt meer over de ruiter als over het paard.


Wanneer geef je Jessica weer les? Dan kan je een leuke Jazz zien Haha!:D Die van mij staat daar sinds zondag ook op stal.

EN inderdaad, geen paard is een kopie van zijn vader. Zo'n hengst wordt toch niet voor niets zo populair? (nee heb het niet alleen over Jazz hoor)

Masja

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:05

[quote="KleintjeIk ben het gezever over de afstamming van mijn paardje behoorlijk zat. Ik wou dat ik gewoon nooit verteld had wat voor papier erbij zat. Dan hadden ze ook niet zo op haar gelet. Want alles wat ze nu goed doet dat komt omdat papa goed is. Alles wat ze slecht doet, dat komt omdat papa lastig is. Niets omdat het paard gewoon zelf alles goed oppakt en een goed karakter heeft, niets omdat ik iets goed of verkeerd doe, niets omdat het een keer een bad day heeft... nee alles komt door papa![/quote]

Misschien is dat gezever in je directe omgeving en doel je niet op Internet, maar ik heb hier nog niet vaak negatieve reacties gelezen tov de afstammeling van jouw paard.
In de berichten die ik lees doe je veel moeite om het tegendeel te bewijzen, door te noemen hoe braaf ze is.
Als ik bijvoorbeeld Jazz helemaal niet ken en graag selectief lees zou ik daar al uit op kunnen maken dat hij wat moeilijkere nakomelingen geeft. Terwijl er helemaal niets aan de hand is.

Ik had een Blanc Rivage en vernam na een paar jaar wel eens wat over de werkwilligheid. Dat ze nogal eens de neiging hadden om te steigeren en zich te laten vallen. Niets van gemerkt.
Nog een (pony)voorbeeld:
Voor mijn zusje kochten we een superchique pony voor weinig geld en kon niks. We kwamen er al snel achter waarom hij zo goedkoop was.
(ik praat nu over jaren terug)
Als je aan zijn mond zat kwam hij steil overeind. Mijn zusje was niet bang en reed gewoon door en zat hem niet in zijn bek te trekken. Hij heeft het nooit meer gedaan en mijn zusje een volle kast met oranje linten bezorgd.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:36

Lovely schreef:
Is er hier iemand die toevallig nog wat paarden kent van Cavalcadour??


Ja, ik heb een merrie gereden, en in de vaderlijn zat Cavalcadour.
Maar superbraaf, en een ontzettend leuk beest.

Pantykous

Berichten: 10499
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:54

ik heb nou niemand over silvio gehoord Haha! Heb ik nl een merrie van echt zo'n monster Clown

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:54

Nakomelingen van Lux, Focus en Zeoliet zijn ook niet de makkelijkste.

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:57

Citaat:
ik heb nou niemand over silvio gehoord Heb ik nl een merrie van echt zo'n monster


Ik heb een hengst van Silvio I gereden, heel fijn karakter en een super springpaard!