Lastige hengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 03:13

Ik ken iemand die altijd beweerde dat als er een bepaalde hengst in de familie zat, je een grote kans maakte om te verongelukken. Hij moest de grootste klerelijers fokken die je je kon bedenken. Toen ik paarden ging kijken heb ik ook alles laten staan, wat de betreffende hengst in de familie had. Het zat gewoon zo in mijn hoofd.

Bij mijn huidige paard heb ik even niet opgelet geloof ik, want de betreffende hengst is een overgrootvader. Zou het verhaal toch onbewust in mijn onderbewuste zitten? Ik ben na een jaar namelijk nog steeds niet helemaal aan hem gewend, hoewel het nu wel een stuk beter gaat. Ik ga de naam van de hengst dan ook maar niet noemen Haha!.

Overigens is iedereen vol lof over de 'makheid' van mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 09:51

Het is wel waar dat je sommige paarden gewoon minder makkelijk aan hun veters mag zitten dan sommige andere paarden. En dat heeft lang niet altijd een puur lichamelijke oorzaak. Sommige hengsten zullen dit ook wel doorvererven. Maar ik ken ook hengsten die zelf staatsgevaarlijke draken zijn en die toch heel goed presterende kinderen leveren. Daar gaat het uiteindelijk om bij een dekhengst.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 15:16

Een vriendin heeft een Zeoliet x Animo, ook geen makkelijk beestje..
En ik hoor vaker dat Animo's nogal lastig kunnen zijn, maar persoonlijk heb ik er nooit een gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 15:50

Renovo, heeft nogal aardig wat draken gegeven en was zelf ook niet echt de makkelijkste.
Naar mijn idee komt dat door de inbreng van het Hackneybloed, dit geeft een stuk meer drift cq werklust.
Fantastische concourspaarden maar niet echt voor de doorsnee recreatierijder.

germie

Berichten: 26071
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 19:58

Pipo schreef:
Lastige hengsten..................zucht, dit hoor ik zo vaak als ik weer eens een advertentie heb gezet omdat ik een paar dieren te koop heb. Een Jazz..............ownee die hoef ik niet.
Nu zal ik ook niet zo snel een Jazz kopen, maar dat heeft niets met karakter te maken. Een 4 of 5 jarige Jazz die leuk kan springen zou ik wel zo gaan bekijken, maar naar een 3-jarige groene Jazz gaat m'n voorkeur niet uit, dan zou ik toch wat meer 'springbloed' kiezen. Tong uitsteken Maar dat heeft niets met karakter te maken, maar met de gok op het gebruiksdoel


Palfrenier, Pion, Amor, Ulster, van deze paarden wordt gezegd dat ze lastig zijn. Ook Purioso staat niet altijd goed bekend. Ik geloof beslist wel dat karakter erfelijk is, en dus dat een enorme rotzak van een hengst ook moeilijke nakomelingen kan krijgen. En sommige hengsten zijn werkelijk niet makkelijk, in sommige lijnen komen nu eenmaal meer vervelende paarden voor.

Lancelot staat bekend vanwege termperamentvolle, en pittige, maar wel eerlijke nakomelingen.

Alleen wat ik mij afvraag: hengsten moeten een 70 dagen test ondergaan. HOe kunnen de rotzakken daar nu doorheen komen? ZE moeten wel willen werken, stalgedrag moet ook redelijk zijn enz.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:38

Jazz is OK! Ik wil er wel een stal vol van Haha! De karakters vind ik juist geweldig. Ze zijn vreselijk werkwillig en eerlijk. En dit is allemaal uit ervaring!

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe het karakter van de moeder is en hoe je zelf met de paarden om gaat!

Maar ik wil niet meer zonder mijn lieverd! En volgend jaar gaan we Jazz weer 'gebruiken'!!!! Haha! Haha!