Lastige hengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:24

Crissy schreef:
Ik weet maar 1 hengst met een verschrikkelijk karakter en dat is Thorwald. Een hengst van hem is het verrichtingsonderzoek niet doorgekomen door een onvoldoende voor karakter. Ik ken een merrie van hem van 13 jaar en die is in staat om iemand te vermoorden. De hoefsmid komt niet meer de dierenarts heeft ook al afgehaakt. Als ze in de wei loopt en je zou de wei ingaan loopt het fout met je af. Ze is wel vriendelijk tegen andere paarden. Ze staat apart omdat je anders je paard er niet uit kan halen. Thorwald was zelf ook zo en heeft dit ook vererft.


Nou, ik ken Thorwald zelf ook en ik heb zelden zo'n brave hengst gezien. Verder was de dekhengst Duko ook een afstammeling van Thorwald (x Exilio) en dat was ook al zo'n superbrave hengst. Dus waar dat nu weer vandaan komt?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:26

nou ik ken ook heel wat lastige merries en ruinen.
die zijn idd bij het grote publiek minder gekend.

lastige mensen heb je ook Haha!
en soms zit het in de familie, maar dan nog heb je altijd uitzonderingen.

net zo in de paarden, de honden, de katten,.... noem maar op.

oordeel niet voor je't paard gezien hebt.
ga niet op die stamboom af, bekijk eerst het paard.
objectief oordelen dus!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 10:33

kattebeest schreef:
oordeel niet voor je't paard gezien hebt.
ga niet op die stamboom af, bekijk eerst het paard.
objectief oordelen dus!

Niet alleen gezien... gereden, opgevoed en echt meegemaakt.

Men zegt weleens dat het een jaar duurt voordat paard en ruiter een echte combinatie zijn. Is dat in de omgang dan niet ook zo. Je moet toch aan elkaar wennen. Wie weet bestemelt het paard de ruiter wel als lastig en onhandelbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:47

Lastige hengsten..................zucht, dit hoor ik zo vaak als ik weer eens een advertentie heb gezet omdat ik een paar dieren te koop heb. Een Jazz..............ownee die hoef ik niet.

Pardon Verward Je kent het paard niet, dus hoe weet je in godsnaam dat ze lastig zouden zijn? Gisteren kreeg ik het zoveelste telefoontje met Jazz............. Mijn antwoord was zeer commercieel niet verantwoord: Tja waarschijnlijk rijd jij op dusdanig nivo, dat een paard met kwaliteit niet zo heel slim is. Dan worden ze wel lastig ja, de bart smit had volgens mij nog een brave staan...................... Schijnheilig

De paarden die vaak de stempel lastig krijgen, zijn de paarden die wat bloederiger, sensibeler en intelligenter zijn. Daar moet je mee omkunnen gaan, die moet je leren begrijpen. Daar kan je inderdaad als lompe domme boer niet mee overweg.

Het ergste vind ik altijd nog dat mensen NOOIT maar dan ook werkelijk NOOIT nadenken WAAROM een paard lastig doet. Het dier is een rotbok, en ze projecteren het nooit naar hunzelf toe!!! Waarom doet een paard dit of dat. WAT ZOU IK FOUT DOEN, dat het paard dit doet!! Nadenken heet dat, voor velen ietwat moeilijk....................vooral degene die veel paarden lastig vinden. Boos!

Het is altijd hij doet dit, hij doet dat..........en nooit eens, ik deed dit fout, en daar reageerde mijn paard op.

Misschien kom ik wat pissig over, komt omdat ik het ook echt ben!!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 10:49

OK dan!
Applaus voor Pipo!
Ik zat al op jouw reactie te wachten.

Kan niets anders zeggen als dat ik het met je eens ben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:53

Kleintje schreef:
+:)+
Applaus voor Pipo!
Ik zat al op jouw reactie te wachten.

Kan niets anders zeggen als dat ik het met je eens ben!


Vanaf volgende week doet mijn internet het thuis weer, dus ben ik weer overactief. Tot iedereen flink flauw van me is!!! Haha!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:57

citaat pipo: Een Jazz..............ownee die hoef ik niet.
jep dat bedoel ik=> die mentaliteit moet gewijzigd worden.
maar degene die zo'n reactie geven, ...... zegt vaak ook al genoeg.....

citaat van kleintje: Niet alleen gezien... gereden, opgevoed en echt meegemaakt.
jep , kleintje dat hoort er ook allemaal bij.

dus mensen: staar je niet blind op een papiertje => je paard IS geen papiertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:01

Helaas is het wel zo, dat van bepaalde hengsten qua exterieur en beweging weinig positiefs van komt. Daar kijk je dus wel naar een papier!! Omdat je een bepaalde verwachting hebt van wat je zoekt.

Zo zou ik nooit naar een bijv.......puur springgefokte merrie gaan kijken als ik een dressuurmerrie wil. Dus staar je niet blind, maar kijk er wel naar!!!!!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 11:02

kattebeest schreef:
dus mensen: staar je niet blind op een papiertje => je paard IS geen papiertje.

He verdorrie, ik heb mijn paard juist om het papier gekocht. Niet omdat het paard leuk is, maar het papier Knipoog Clown

Nee, ff serieus... mensen zouden wat verder moeten kijken dan dat hun neus lang is!
Afbeelding

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:06

Eigenlijk vind ik dit soort discussies onzin, omdat de hengsten hierdoor weer een stempel krijgen die ze misschien niet verdienen. Als je zelf een paard gaat kopen moet je gewoon kijken of het klikt met het paard. Niet bevooroordeeld zijn door afstamming. Verder past op elk potje een dekseltje zullen we maar zeggen, dus het paard wat door de een als superlastig wordt beschreven zal door de ander braaf worden genoemd. Het is ook maar waar je eigen grens ligt. Ik heb ook nog zelden een veulen met een slecht karakter geboren zien worden, dus de mensen zijn mede schuldig aan het maken van die slechte karakters. Niet alle paarden willen nu eenmaal meteen doen wat wij in gedachten hebben. En ja, dan zijn ze meteen lastig.

Ook de Uniforms worden meteen genoemd. Uniform zelf heeft echt een super karakter. Dat zijn nakomelingen niet klakkeloos uitvoeren wat de ruiter vraagt, dat is een ander verhaal. Maar het aantal nakomelingen van Uniform wat op hoog niveau loopt geeft toch aan dat ze wel een meewerkend karakter hebben.

petraaken

Berichten: 44215
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:10

Tja, leuk is anders als je paard weer eens spoken ziet en jij niet en jij maar nadenken waarom het paard weigert een bepaalde hoek in te gaan, begint te steigeren zich plots omdraait etc. Vooral als dit veelvuldig voorkomt. (spreek uit ervaring) Daarom fok ik met hengsten waarvan ik weet dat ze een gouden karakter hebben maar toch genoeg pit hebben om te werken.

parnassia
Berichten: 831
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:11

Wouter24 schreef:
De ene vind ze lastig, de ander vind ze super, dat hou je altijd.
Bij sommige bloedlijnen ga ik ook niet eens kijken, maar dat is puur omdat ik weet dat ik met bepaald bloed gewoon niet om kan gaan, ik zal ook zelden een jazz gaan rijden puur omdat ik weet dat kwa rijden zo een dier mij niet past, alles wat richting de trakehner/arab/engels bloed gaat ben ik erg voorzichtig mee, geef mij maar een ferro x Democraat ofzo en ik kan er mee lezen en schrijven dat weet ik zeker, terwijl een ander er waarschijnlijk mee verongelukt.


Maar... toch vind ik wel: hou bovenstaande in je achterhoofd. Zoek een paard dat bij je past en dan kan een papier toch wel wat zeggen vind ik. Mensen die een Jazz op papier op veroordelen, geef ze een handdruk en glimlach mee; die moeten er ook nooit aan beginnen, wees blij dat ze zoveel zelfkennis hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:14

Lielle schreef:
Grappig, Zuidhorn heeft mijn moeder juist gekozen als vader voor Raimaer omdat die zo'n fijn karakter vererft, en dat heeft ze ook, waar haar moeder een snel op haar tenen getrapte tr*t is Haha!
En van Pericles hoor ik juist dat er zulke fijne paarden van komen (Pablo is een Flemmingh * Pericles, en die is erg vlug en erg fijn!).

Wat ik in mijn vorige verhaal ook al zei, over bijna elke hengst is wel een verhaal. Over Zuidhorn en Pericles heb ik dus weer heel vaak slechte dingen gehoord, die reputatie krijgen ze dan en daar hebben we het hier toch over? Van allebei kun je leuke en minder leuke paarden tegenkomen denk ik.

petraaken

Berichten: 44215
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:15

het klopt EmEm wat je zegt maar niet iedereen is een profruiter die de moeilijkste paarden aankan (ik dus ook niet) al merk ik wel dat ik steeds sneller door de blokkades geraak van mijn Ravel STV merrie.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 11:19

EmEm schreef:
Eigenlijk vind ik dit soort discussies onzin, omdat de hengsten hierdoor weer een stempel krijgen die ze misschien niet verdienen.

Ik geloof dat jij het na al deze berichten en die paar pagina's nog niet snapt. Het gaat mij er juist om dat deze paarden al een stempel hebben terwijl veel mensen het onterecht vinden.
Ik was dus op zoek naar verhalen van 'lastige' hengsten die helemaal niet zo lastig zijn. Van die verhalen waar je zo moe van wordt.

Ik ben het gezever over de afstamming van mijn paardje behoorlijk zat. Ik wou dat ik gewoon nooit verteld had wat voor papier erbij zat. Dan hadden ze ook niet zo op haar gelet. Want alles wat ze nu goed doet dat komt omdat papa goed is. Alles wat ze slecht doet, dat komt omdat papa lastig is. Niets omdat het paard gewoon zelf alles goed oppakt en een goed karakter heeft, niets omdat ik iets goed of verkeerd doe, niets omdat het een keer een bad day heeft... nee alles komt door papa!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:20

kattebeest schreef:
lastige mensen heb je ook Haha!
en soms zit het in de familie, maar dan nog heb je altijd uitzonderingen.
!

en dat mag gezegd worden! Haha! Je hebt ontzettend moeilijke mensen die overal een punt van maken. En die heb je natuurlijk ook onder dieren.

wat betreft afstamming, net zoals pipo zegt zal ik nooit alleen op papieren af gaan. Een paard is geen papier maar een individu. Als ik een paard zoek en zie er eentje met een afstamming die bekend staat als moeilijk, wil ik TOCH graag effe een kijkje nemen. Je kunt nooit weten. Wie weet klikt het.

Als ik dit allemaal lees, zullen jullie het ook vast wel met me eens zijn, dat merries ook niet per definitie allemaal moeilijker zijn dan ruinen. Want dresuurmutsen willen toch allemaal een ruin omdat die gemakkelijker is? Ik ga ook in deze af op het individu. Ken te veel uitzonderingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:21

petraaken schreef:
Tja, leuk is anders als je paard weer eens spoken ziet en jij niet en jij maar nadenken waarom het paard weigert een bepaalde hoek in te gaan, begint te steigeren zich plots omdraait etc. Vooral als dit veelvuldig voorkomt. (spreek uit ervaring) Daarom fok ik met hengsten waarvan ik weet dat ze een gouden karakter hebben maar toch genoeg pit hebben om te werken.


En waarom weigert dat paard???? Ik denk: niet naar de hand toe gereden, slecht aan het been..........en ga zo maar door.

Ooit zei een instructeur tegen mij, een goed gereden paard schrikt niet, die kan niet schrikken namelijk. Zolang je het paard naar de hand toe gereden hebt, kan je deze er altijd langs blijven rijden.

Mijn ervaring: hij heeft gelijk!!!!!!!!!!!!!

Dus als dit veelvuldig voorkomt, zou ik meer aan mijzelf twijfelen dan aan het paard, zoals ik hierboven al omschreven heb. Jij doet precies wat ik hierboven heb beschreven, je geeft je paard de schuld van iets wat JIJ niet opkan lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:25

Pipo schreef:
Ooit zei een instructeur tegen mij, een goed gereden paard schrikt niet, die kan niet schrikken namelijk. Zolang je het paard naar de hand toe gereden hebt, kan je deze er altijd langs blijven rijden.

Mijn ervaring: hij heeft gelijk!!!!!!!!!!!!!

Nou, dat lijkt me wat makkelijk gezegd eigenlijk zo zomaar. Helemaal als ik denk aan hengsten die in de GP ring nog regelmatig achterstevoren stonden omdat ze ergens van schrokken. Het hoort toch wel bij paarden denk ik, dat schrikken, het is een vluchtdier tenslotte.

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:25

Kleintje"]
[quote="MissHIS schreef:
maar ik zou me goed kunnen voorstellen dat mensen zo´n merrie snel verpesten. Juist doordat ze zo goed haar best doet, en nergens moeite mee lijkt te hebben...

...
Ik denk dat je met deze woorden gewoon de spijker op de kop slaat!

Ik denk dat het vaak paarden zijn met een ietsje meer. Paarden die veel kunnen, die het in zich hebben. En omdat ze bereid zijn om te werken en het oppakken dat ze overvraagd worden. Dat ze het in het koppie nog niet kunnen bolwerken.

Denk dat het juist paarden zijn om heel voorzichtig mee om te gaan en met beleid. Dus goed nadenken dat het edele dieren zijn, niet zomaar een trap of een schop. En goed bedenken dat het een kuddedier is en dat je als mens nooit zijn gelijke kan zijn. Je kan geen vriend zijn, je moet hoger staan, het paard moet respect voor je hebben, je moet consequent zijn. Ik denk dat als je dat kan doen, dat je gewoon een toppaard aan zo'n paard kan hebben.
[/quote]

Met dit laatste ben ik het niet helemaal eens over dta je geen vriend kan zijn en dat je BAAS moet zijn.
Tuurlijk moet een paard zo nu en dan eens op zijn plek gezet worden maar ik heb met mijn Junior hengst dus echt een vriendschap en ik sta niet boven hem we hebben respect voor elkaar, hij weet waar mijn grens is en ik weet de zijne en dit is in mijn ogen alleen maar positief en ook met mijn avorige paarden kon ik op deze manier lezen en schrijven met ze.
Ik hou er niet van om dominant te gaan moeten doen omdat anders mijn paard over mij heen walst en dus hebben we respect voo rlekaar en toch bereiken wij vaak meer dan andere mensen in mijn omgeving die wel dominant over hun paard zijn.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 11:28

Perlee, een vriend zijn kan best, maar buiten dat moet je respect van hem/haar krijgen. Je kan geen vriend zijn in de zin van "vervanger van een ander paard". Het lijkt mij dat je toch boven je paard moet kunnen staan omdat het anders toch gevaarlijk kan worden.

parnassia
Berichten: 831
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:30

Pipo schreef:
Dus als dit veelvuldig voorkomt, zou ik meer aan mijzelf twijfelen dan aan het paard, zoals ik hierboven al omschreven heb. Jij doet precies wat ik hierboven heb beschreven, je geeft je paard de schuld van iets wat JIJ niet opkan lossen.


En, is dat een ramp? Nee toch zeker? Ieder individu heeft een eigen, deels geerfd karakter. Het ene paard zal gemakkelijker spooky reageren dan de andere, en de ene ruiter gaat daar gemakkelijker mee om dan de andere. En, Kleintje, maak je niet druk om wat anderen zeggen... jij bent heel blij met Treasure en dat is het belangrijkste toch?
Hij loopt zo gemakkelijk omdat zn vader dat ook doet? Ja, tuurlijk.... je weet wel wat je uitzoekt!
Hij schrikt, ooohhh, kijk, daar staat Jazz om bekend! Ja, tuurlijk, jij kan er mee omgaan!

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:40

Kleintje"]
[quote="EmEm schreef:
Eigenlijk vind ik dit soort discussies onzin, omdat de hengsten hierdoor weer een stempel krijgen die ze misschien niet verdienen.

Ik geloof dat jij het na al deze berichten en die paar pagina's nog niet snapt. Het gaat mij er juist om dat deze paarden al een stempel hebben terwijl veel mensen het onterecht vinden.
Ik was dus op zoek naar verhalen van 'lastige' hengsten die helemaal niet zo lastig zijn. Van die verhalen waar je zo moe van wordt.
[/quote]

Kleintje, ik snap de discussie juist prima! Maar ik heb toch al een aantal hengsten voorbij horen komen waarvan mensen toch echt serieus aangaven dat de betreffende hengsten (nakomelingen) lastig zijn. Die snapten jouw topic juist dus niet helemaal. Ik gaf juist aan waarom ik vind dat de Uniforms onterecht als lastig gezien worden.
Jouw onderwerp was heel duidelijk, maar veel mensen gaan juist weer uitgebreid in op die lastige hengsten en dan heeft het onderwerp het tegenovergestelde effect: weer die 'lastige' hengsten die genoemd worden. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:43

Lovely"]
[quote="Pipo schreef:
Ooit zei een instructeur tegen mij, een goed gereden paard schrikt niet, die kan niet schrikken namelijk. Zolang je het paard naar de hand toe gereden hebt, kan je deze er altijd langs blijven rijden.

Mijn ervaring: hij heeft gelijk!!!!!!!!!!!!!

Nou, dat lijkt me wat makkelijk gezegd eigenlijk zo zomaar. Helemaal als ik denk aan hengsten die in de GP ring nog regelmatig achterstevoren stonden omdat ze ergens van schrokken. Het hoort toch wel bij paarden denk ik, dat schrikken, het is een vluchtdier tenslotte.
[/quote]

Ja maar het moment voor ze schrikken komen ze achter een been. En hebben dan de mogelijkheid om te schrikken. Kijk naar bonfire, die schrok vroeger van iedere vlieg op een boomtak. Tuurlijk heeft hij na die jaren meer gezien, maar hij is ook beter voorelkaar waardoor je zo'n paard er langs kan rijden. Het is zwart wit geschetst.........maar ik geloof er in, het is makkerlijker om je paard de schuld te geven dat hij alles eng vind, dan naar jezelf te kijken wat jij fout doet om er langs te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:45

parnassia"]
[quote="Pipo schreef:
Dus als dit veelvuldig voorkomt, zou ik meer aan mijzelf twijfelen dan aan het paard, zoals ik hierboven al omschreven heb. Jij doet precies wat ik hierboven heb beschreven, je geeft je paard de schuld van iets wat JIJ niet opkan lossen.


En, is dat een ramp? Nee toch zeker? Ieder individu heeft een eigen, deels geerfd karakter. Het ene paard zal gemakkelijker spooky reageren dan de andere, en de ene ruiter gaat daar gemakkelijker mee om dan de andere. En, Kleintje, maak je niet druk om wat anderen zeggen... jij bent heel blij met Treasure en dat is het belangrijkste toch?
Hij loopt zo gemakkelijk omdat zn vader dat ook doet? Ja, tuurlijk.... je weet wel wat je uitzoekt!
Hij schrikt, ooohhh, kijk, daar staat Jazz om bekend! Ja, tuurlijk, jij kan er mee omgaan!
[/quote]

Nee zeker geen ramp, als het mij niet lukt, dan twijfel ik ook aan mijzelf en ga nadenken wat ik fout doe. Jammer genoeg zijn er ook vrij veel mensen die het paard ervan beschuldigen.

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:47

EmEm"]
[quote="Kleintje"][quote="EmEm schreef:
Eigenlijk vind ik dit soort discussies onzin, omdat de hengsten hierdoor weer een stempel krijgen die ze misschien niet verdienen.

Ik geloof dat jij het na al deze berichten en die paar pagina's nog niet snapt. Het gaat mij er juist om dat deze paarden al een stempel hebben terwijl veel mensen het onterecht vinden.
Ik was dus op zoek naar verhalen van 'lastige' hengsten die helemaal niet zo lastig zijn. Van die verhalen waar je zo moe van wordt.
[/quote]

Kleintje, ik snap de discussie juist prima! Maar ik heb toch al een aantal hengsten voorbij horen komen waarvan mensen toch echt serieus aangaven dat de betreffende hengsten (nakomelingen) lastig zijn. Die snapten jouw topic juist dus niet helemaal. Ik gaf juist aan waarom ik vind dat de Uniforms onterecht als lastig gezien worden.
Jouw onderwerp was heel duidelijk, maar veel mensen gaan juist weer uitgebreid in op die lastige hengsten en dan heeft het onderwerp het tegenovergestelde effect: weer die 'lastige' hengsten die genoemd worden. Lachen
[/quote]

Ik was diegene die Uniform en Junior noemde en ik heb niets negatiefs overze geschreven sterker nog ik heb een vreselijk gave nakomeling van Junior.
Ja hij heeft een eigen wil maar die heb ik ook hij is niet een doorsnee paard maar wel vreselijk betrouwbaar een meewerkend.
Kortom ik heb juist helemaal niets tegen hun maar het zijn altijd de opmerkingen die je krijgt als het over mijn paard gaat van ohh jee een Junior nou kijk maar uit en ohhh jeeee een uniform verkoop dat beest maar.
Terwijl zijn moeder een vreselijk nurotisch panisch paard was waar geen weg mee te bewandelen viel net zoals haar laatste twee nakomelingen dat zijn draken de merrie laat zich niet vangen en de ruin is ook moeilijk te hanteren.
Mijn paard heeft gelukkig het karakter niet van zijn moeder overgenomen en tja als ik de indianenverhalen moet geloven over Junior en Uniform ook niet van zijn vader maar goe dik weet beter.
Zowel Junior en Uniform hadden alletwee hoge cijfers voor hun klarakter dus ik maak me niet zo druk om wat mensen zeggen.