Wanneer klaar met verharen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Wanneer klaar met verharen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 22:23

Ik heb nu sinds een jaar een amha x shet. Toen hij bij mij kwam zat hij erg onder de klitten en kwam hij totaal niet uit zijn vacht dus hebben we besloten hem te scheren. Nu dit jaar wilde ik de natuur zijn beloop laten gaan (met behulp van een furminator :D ) Maar nu is het bijna juni en nogsteeds heeft meneer wintervacht te over. Zijn zomervacht begint er wel onderuit te komen maar zijn buik, billen en achterbenen zitten nogsteeds redelijk dik in het haar.
Wanneer zou hij nu ongeveer weer strak in het pak moeten zitten? Het leek me logisch dat het wat langer duurt dan bij andere paarden vanwege de dikke vacht, maar het lijkt wel extreem lang te duren. Hij is nu trouwens net 2 en staat 24 u per dag buiten met schuilstal het hele jaar door.
Ben ik ongeduldig of komt meneer echt moeilijk uit zijn vacht? :o

wendyP

Re: Wanneer klaar met verharen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:00

Volgens mij ligt dat echt aan het paard! Ik ken ook genoeg pony's die nog een wintervacht hebben, mijn shetlander is nagenoeg klaar met verharen gelukkig!
Gewoon goed borstelen, vooral rossen of met een poetsblokje en dan moet het wel goed komen :)

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:32

Ik denk ongeduldig :P

Het verschilt inderdaad erg per pony, wij hebben er hier een paar die al helemaal de vacht kwijt zijn, maar sommigen zitten ook nog aardig in het haar :j Blijven borstelen, dan komt het vanzelf goed :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 23:58

Bedankt voor de reacties :D
Ik heb hier voor een haflinger merrie gehad en die was normaal gesproken al best eventjes klaar met verharen dus vandaar :o

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 01:51

Ik ga ook voor ongeduldig. :P
Daarbij is beestje nog jong dus leeftijd zal ook zeker een rol spelen dat het langer duurt.

Is vrij gewoon voor shets nu nog wat wintervacht te hebben. Hier staan ze ook verschillend van jaarling met nog dikke pluis tot volwassen shet al bijna helemaal in zomervacht.

Het is niet ongewoon dat ze eind mei/begin juni pas volledig in zomervacht zitten. Eerder de standaard.
En dan heb je er uiteraard tussen waar het net sneller of langzamer gaat.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 02:58

Volgens mij ben je ook ongeduldig ;) ik heb hier ook mini's lopen lopen en heb net vandaag de laatste dag cursus toiletteren achter de rug en de meeste jonge dieren lopen nog in een behoorlijke pluizige dikke vacht. Wat wel wil helpen is om ze dagelijks omega olie door het voer te geven.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:24

ligt echt aan de pony zelf, mijn 6 jarige shetlander is al helemaal in haar zomervacht op een paar pluis/dons haartjes na, en een shetlander van 34 is nog echt dik in dr vacht, elke dag poetsen we wel een keer heel flink en dan is het er zo af ( het lijkt inderdaad eindeloos mja :o )

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:25

Het verschilt enorm per paard inderdaad.
Mijn Fjord is er ook vrij moeilijk uitgekomen dit jaar.
Nu komt er nogsteeds haar vanaf, maar je ziet nu wel echt duidelijk een zomervacht.
Heeft dus ook een behoorlijke tijd geduurd terwijl mijn Arabier kruising er al ruim een maand vanaf is.
Die had dan ook wel een heel stuk minder dikke vacht dan de Fjord :j

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:05

Mijn shet Sylke is ook nog niet helemaal klaar. Ik zeg op stal altijd maar mijn shet is de laatste die klaar is en de eerste die weer begint met haren aan te maken.

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:52

Dat verschild heel erg per pony, je zou wassen eens kunnen proberen daar laten ze ook veel haren mee los of een speciaal soort olie (ik geloof lijnzaad olie) dat op een broodje smeren en daar zeggen ze ook van dat ze dan goed uit de vacht komen.
Zelf zijn m'n shet nog onder de haren, mar het valt mee vergeleken vorig jaar.
Afbeelding

Mistral_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:38

Ik denk dat je gewoon nog even moet afwachten. Mijn shetlander heeft ook een erg dikke vacht maar we poetsen veel en we merken wel dat dat helpt. Vorig jaar duurde het nog veel langer en toen poetsten we hem nog niet. :P

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 19:48

ilovemoney schreef:
Dat verschild heel erg per pony, je zou wassen eens kunnen proberen daar laten ze ook veel haren mee los of een speciaal soort olie (ik geloof lijnzaad olie) dat op een broodje smeren en daar zeggen ze ook van dat ze dan goed uit de vacht komen.
Zelf zijn m'n shet nog onder de haren, mar het valt mee vergeleken vorig jaar.
Afbeelding

Zoiets ziet die van mij er dus ook uit :o Zijn hoofd is bijna helemaal klaar en zijn borst en nek zijn ook vrij ver. aan de zijkant van zijn buik en boven op zijn rug heeft hij allemaal leuke zomervacht plekken, zijn benen en onderkant van de buik hebben nog wel even te gaan. Ik heb nu een soort van lappen paard :D

Bedankt voor de reacties, het is fijn om te weten dat ik gewoon een tikkeltje ongeduldig ben :P

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:04

Mijn shetlander is ook nog aan het verharen, hij heeft alleen een zomervacht op zijn schouder en hals. Ik hoop ook snel dat die eraf is, ik denk dat borstelen ook wel helpt. :j

LisStruving

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:43

Mijn Shet heeft bijna geen wintervachtje meer, behalve op haar buik ookal borstel ik haar elke dag.
misschien kan je een zweetmes gebruiken?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 23:08

NoaLoverr schreef:
Mijn Shet heeft bijna geen wintervachtje meer, behalve op haar buik ookal borstel ik haar elke dag.

Ik heb nu een furminator en dat werkt perfect, als ik klaar ben met borstelen zit er niet 1 los haartje meer en hij glimt mooi :D Ik had nooit verwacht zo veel haar van een paard te kunnen halen. Ik doe het nu zo een 2 tot 3 keer per week.

LisStruving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:49

IggyPop schreef:
NoaLoverr schreef:

Ik heb nu een furminator en dat werkt perfect, als ik klaar ben met borstelen zit er niet 1 los haartje meer en hij glimt mooi :D Ik had nooit verwacht zo veel haar van een paard te kunnen halen. Ik doe het nu zo een 2 tot 3 keer per week.

fftjes een vraagje hoor ;)
wat is een furminator?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 22:36

Even googelen :) werkt perfect! dubbledunn (als ik het zo goed schrijf^^) verkoopt ze en in haar topic staat ook wat het is enzo.