achter komen of ze een eisprong heeft?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zaralover

achter komen of ze een eisprong heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 23:29

hallo,
Mijn merrie's is vandaag opgevoeld en toch niet gescant waar ik eigelijk nu achteraf spijt van heb. En daarom hoop ik dat jullie misshcien is anders weten. mijn meriie is nu 3 dagen ongeveer hengstig. ze blijft bij een ruin lopen, kont draaien , knipperen, kleine plasjes. Dus echt hengstig lijkt mij. Nu heb ik net naar de hengst geweest (voor haar onbekend terrein en onbekend paard) (ze is behoorlijk eenkennig en moet vaak wennen aan omgeving) ik weet niet of dit er iets te maken heeft. Maar bij de hengst gilde ze alleen en ze trapte zelfs , toonde helemaal geen hengstigheid. ik denk zelfs dat ze misshcien geschrokken van hem is omdat die flink brulde. Maar ik weet niet of dat het kan veranderen in hengstigheid. Want toen we thuis waren liep ze meteen naar verschillende ruinen , ging weer ruiken , kont draaien , knipperen en steeds beetjes plassen. dus ik snapte dit niet helemaal. Maar is er een andere manier op er achter te komen of ze een eisprong heeft als scannen?
Ik hoop op reactie's!!

paard89

Re: achter komen of ze een eisprong heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 00:18

Een merrie is gemiddeld ongeveer 5 dagen hengstig. Meestal vind de eisprong plaats op de vijfde dag van de hengstigheid. Dat is (meestal) dan ook de beste dag om te insemineren.

Het beste is om haar toch even te laten scannen. De dierenarts kan je vertellen hoe groot het ei is en of ze al geïnsemineerd kan worden. Ook na inseminatie even laten scannen om te kijken of het ei weg is. Zo niet, opnieuw insemineren ongeveer 48 uur na de eerste inseminatie.

Alleen op de deze manier kun je weten wanneer de eisprong is. Je kunt volgens mij ook nog een bepaald middel geen waardoor de eisprong met 72 uur is. Ik weet niet hoe het heet maar het is volgens mij niet gebruikelijk hier in Nederland.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:27

Mijn merrie wilde ook absoluut niets weten van de schouwhengst op de stoeterij, maar liet wel hengstigheid zien bij ruinen en zelfs merries. Van de hengst schrok ze gewoon steeds omdat hij zo brulde, dat was gewoon haar type niet ;)

In principe kan de DA ook met opvoelen aangeven of het ei weg is, maar scannen is wel de duidelijkste manier, dan kun je goed zien hoe alles er voor staat.
Je kunt ook alleen schouwen, je merrie is al een paar dagen hengstig, dan ga je bijv vandaag insemineren, overmorgen weer schouwen en is ze nog hengstig dan insemineer je die dag weer opnieuw, tot ze niet meer hengstig toont.
In alle gevallen wel op 16/18 dgn scannen op dracht, omdat je niet alleen wilt weten of ze drachtig is geworden (dat zou je al kunnen aannemen als ze niet opnieuw hengstig wordt), maar omdat je zeker niet wilt dat er een tweeling in zit en als je er op tijd bij bent kunnen ze daar nog wat aan doen.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:29

oke bedankt, alleen moet die natuurlijk gedekt worden juist door die hengst. Dus ik denk dat het nog moeilijk gaat worden

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:43

Als je niet wil laten scannen zou ik vandaag idd voor het eerst laten dekken. Dan na 48 uur nogmaals schouwen en als ze nog steeds hengstigheid vertoont nog een keer dekken. Dan is de merrie op de 4e en eventueel op de 6e dag gedekt. Dan zit je aardig rond de eisprong dacht ik. Om tweelingdracht uit te sluiten, en om er op tijd bij te zijn met 14 dagen laten scannen zodat de dierenarts nog een vruchtje kan weghalen.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 11:05

ja ik laat er wel sowieso scannen als ze is gedekt. Alleen nu niet omdat ik gisteren er nog ben geweest, en eigelijk heel dom ben om er toen niet meteen te laten scannen. Maar nu waag ik het er maar niet op. Maar ik ben dus gisteren geweest en toen leed ze het niet van die hengst dus ik denk dat het dan vandaag ook niet lukt. Ik denk dat ik maar 3 weekjes moet wachten en dan de eerste dag van hengstig heid gewoon moet stallen bij die hengst tot ze niet meer hengstig is , ik denk dat ze het dan toch wel moet gaan toelaten. maar dan word het dus weer 20 dagen wachten ;( maar niks aan te doen.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:08

Wat heeft je DA gezegd over het ei? Want een DA kan ook voelen of het ei al zacht is, op springen staat of het nog te vroeg is. Daar heeft ie dan geen scan voor nodig.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 11:13

ja dat is dus jammer want daar heeft die niks over gezegd, wij hebben wel gezegd dat we savonds naar de hengst gingen maar hij heeft niks gezegd over het ei ;(

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:14

O, zo bedoel je Zaralover. Ja, dat is wel een probleem. Ik weet niet hoe je zoiets kunt oplossen, als je merrie de hengst niet accepteert. Is ze, of niet geïntresseerd in die hengst, of is ze er nog niet klaar voor.
Denk dat je het beste elke dag even kunt schouwen, en als het echt niet lukt over 3 weken nog eens proberen.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 14:05

ja inderdaad dus dat is moeilijk, alleen wat het nou is , We moeten 3 kwartier heen rijden en 3 kwartier terug dus je bent behoorlijk wat tijd kwijt ( en benzine :P) om iedere dag doelloos te gaan. Ik ga nu de DA bellen of hij weet of die wat heeft gevoeld gisteren.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:11

Kun je toch niet de dierenarts bellen om langs te komen om te scannen? Dan weet je het in ieder geval zeker. De dierenarts kan je een goede indicatie geven wanneer er een eisprong komt.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 14:12

ik heb gebeld naar de DA , hij heeft dus gisteren opgevoeld en hij zegt , dat die voelde dat die toch wel aan het einde van der hengstigheid zat.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:20

Oké mooi. Nu maar hopen dat ze de hengst accepteert.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 16:20

ja inderdaad ik hoop het!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:54

Wij hadden een fokmerrie die zich alleen rond de eisprong liet dekken, verder sloeg ze de hengst af. Was dus altijd maar 1 dekking, maar die dekking was wel altijd raak.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:49

oke, ja dat zou ook nog bij haar kunnen. Alhoewel ze vorig jaar ook 2 keer is gedekt. Maar moest ze ook eerst aan de hengst wennen. Dus dat word gewoon bij de hengst stallen. Dan komt dat wel goed!

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 14:26

donderdag geweest en toen liet ze het niet toe, zaterdag leek het eigelijk wel een heel eind over te zijn met de hengstigheid maar toch hebben we de gok maar gewaagd en waren we gegaan en ja hoor bij de hengst kei hengstig en het is toen gelukt. Nu zijn we net nog geweest en wilde ze er niks meer van weten , dus ik denk en hoop dat het precies is geweest met de eisprong en dat het nu is gelukt :D