AHMA paardjes vatbaarder dan grotere paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

AHMA paardjes vatbaarder dan grotere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 14:02

Hallo,

Ik weet eigenlijk niet waar ik deze topic moet neerzetten, vandaar maar hier.

Door omstandigheden heb ik helaas afgelopen week mijn rijpaard moeten laten inslapen, nu echter staat mijn shet alleen en wil er dus een maatje bij kopen, al een poosje vind ik het AHMA echt geweldig, mijn droompaardjes.
Nu aankomende zaterdag ga ik op een fokkerij kijken naar een 6 jarige zwart bonte merrietje.

Ik heb me ingelezen en zoveel mogelijk gelezen over het AHMA, maar ik ontbreek nog over de volgende vragen,

1. Zijn AHMA paardjes erg gevoelig qua ziektes (omdat ze zo klein zijn?)
2. Worden ze net zo behandeld als gewone paarden, dus ook gewoon op de weide enz. of zijn het snel koukleumen?
3. Krijgen ze speciaal voer? ben zelf niet bix voorstander.
4. Hebben ze problemen met de dracht en de bevalling (Klein en nauw?)

Eigenlijk een vraag aan mijn DA, maar stel hem hier ook, worden deze paardjes omdat ze zo klein zijn ook medisch op de foto gezet bij de aankoop? Laten jullie dat wel doen (lijkt mij wel wijs, ik wil weten wat ik koop).

Nou ik hoop dat ik nu nog meer te weten kom over deze prachtige paardjes.

Dank jullie wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:59

Ik heb zelf een 50% AMHA en het is een heel sjiek rank merrietje. Ze zijn niet zo gehard als shetjes. Ze hebben vaak in de winter dekentjes op. Het zijn echt minipaardjes en worden vaak ook zo behandeld. Ik geef haar wel wat bixjes bij, als je er niks mee doet kunnen ze met goede (voordroog)kuil ook wel af denk ik.
Ik heb haar niet laten rontgenen. Ik denk ook niet dat dit veel gedaan wordt. Tenzij je er echt mee gaat sporten, mennen ofzo.
Ze zijn niet eerder ziek dan andere ponietjes hoor, bevallen gaat ook net zo als bij andere paardjes.

Nicole288

Re: AHMA paardjes vatbaarder dan grotere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:17

F-AM -> SMP

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:35

Nee dat is echt onzin ze krijgen in de winter net zo'n dikke vacht of zelfs dikker als een gemiddelde shetlander, en kunnen prima dag en nacht buiten blijven.
In verhouding krijgen ze vaak meer krachtvoer omdat ze temperamentvoller/energieker zijn en dus meer energie verbruiken dan een shetje, maar sommige zijn net zo snel vet en kunnen net zo karig gehouden worden.

Als je gaat showen worden ze gewassen/geschoren en ja dan zijn ze daarna niet waterdicht dus zullen ze een regendekentje op moeten en als het te koud is een warm dekentje.
En als je ermee ment oid en in de winter ook traint en dus scheert ja ook dan zijn dekens nodig net als elk paard dus.

En ja als ze erg nauw zijn kan het voorkomen dat er problemen zijn bij de geboorte, maar als ze echt zo klein en nauw zijn kan je beter ook niet fokken.
Ikzelf heb nog geen problemen gehad, hetgeen het meeste voorkomt is dat de veulens stikken in de zak, omdat deze in verhouding soms net zo taai is als bij grotere rassen, en een miniveulen maar weinig gewicht heeft om het stuk te maken.

Maar met andere woorden het ligt gewoon aan het paardje zelf een koudbloed kan je ook soberder houden als een arabier over het algemeen, en dat is bij de mini's niet anders.