Trakehner

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Trakehner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 09:29

Op Bokt heb ik in het verleden begrepen dat veel Nederlanders niet zijn weg zijn/waren van Trakehners, maar nu lees ik hier het volgende en vraag me af hoe het precies zit:

http://www.bokt.nl/wiki/Trakehner_(ras)
De Trakehners zijn van grote invloed binnen het KWPN.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:19

Er wordt vaak gezegt dat trakehner's niet de gemakkelijkste paarden zijn in omgang en rijden.
Mijn opvatting is dat paarden die hoger gaan lopen dan Z1 dressuur net die extra instelling nodig hebben om de oefeningen uit te voeren.
Het is aan de ruiter om die extra instelling onder controle te krijgen en te houden.

Ik ben persoonlijk wel voorstander van wat trakehner bloed in de stamboom.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:01

Trakehner bloed kan heel waardevol zijn in een dressuurpaard hoor. Binnen het KWPN hebben er diverse Trakehners gedekt. Denk aan Chronos, Balzflug en Gribaldi.

Je moet altijd oppassen met het vlakke voorbeen en het vaak wat lange trage achterbeen. Trakehners geven wel bloed mee, een mooi model en ras.

Himyar

Re: Trakehner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 11:13

Maar zijn ze wel of niet veel gebruikt en populair? En hebben ze veel of niet veel invloed gehad op het Nederlandse warmbloedpaard?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:15

Himyar schreef:
Maar zijn ze wel of niet veel gebruikt en populair? En hebben ze veel of niet veel invloed gehad op het Nederlandse warmbloedpaard?

Ja veel gebruikt en ja populair. En ja ze hebben veel invloed gehad op het Nederlandse warmbloedpaard.
Met name Gribaldi is natuurlijk enorm veel gebruikt de laatste 10 jaar. En hij heeft duidelijk zijn sporen nagelaten binnen het KWPN en de dressuursport.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 11:23

Maar als je het vergelijkt met paarden van andere stamboeken, zoals bijvoorbeeld Holsteiners?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:36

Himyar schreef:
Maar als je het vergelijkt met paarden van andere stamboeken, zoals bijvoorbeeld Holsteiners?

KWPN is een mengelmoes van heel veel verschillende stamboeken. Je komt er alle soorten tegen.
Het aandeel van de Holsteiner is ook groot maar met name bij de springpaarden.
Geen idee hoe de verhoudingen liggen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 12:01

En afgezien van de Trakehner hengsten, zijn er ook (veel) Trakehner merries ingezet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:16

Himyar schreef:
En afgezien van de Trakehner hengsten, zijn er ook (veel) Trakehner merries ingezet?

Ik denk weinig 'volle' trakehnermerries. Die worden meestal gedekt met een Trakehnerhengst.
Uiteraard wel gewoon KWPN merries die een Trakehner vader hebben of Trakehnerbloed in de merrielijn.

Maar echt 100% trakehners worden meestal vanaf de vaderskant ingezet binnen het KWPN.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 14:41

Dank je wel voor je antwoorden Suzanne F!