[KG] vraagje? Wat voor kleur is mijn paard nu precies?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

brighteyes

[KG] vraagje? Wat voor kleur is mijn paard nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 00:11

dit is mijn trots en grote vriend.
Ik ben alleen zeer benieuwd wat voor kleur hij nu werkelijk heeft, omdat hij een roze huid heeft en bij zijn billen allemaal "sproeten" en bij zijn geslachtsdeel ook een aparte roze kleur met sproeten heeft.
Ik heb en foto van zijn ogen, maar het is in de zomer heel duidelijk en op de andere plaatsen veel beter te zien.
Hij glimt in de zomer altijd heel erg en heeft dan een aparte zijde gloed over hem heen van nature zonder oppoetsen.
http://flic.kr/p/9JMLV3
http://www.flickr.com/photos/10105307@N08/5734529845/
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 19-05-11 07:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Jes

Re: vraagje? Wat voor kleur is mijn paard nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 00:18

Moeders staat er achter? En weet je wie de vader is en kleur?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 00:19

Palomino zeg ik nu?

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 00:21

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 00:21

BarbaLala schreef:
Palomino zeg ik nu?

Dat was ook mijn eerste ingeving :j

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 00:23

palomino en heel misschien champagne denk ik?
wat leuk dat hij de witte beentjes van mama (is mama daar achter?) heeft :)

brighteyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 00:41

ja ik heb het stuk net gelezen over champagne.
Hij heeft echt precies dezelfde aftekeningen op zijn achterwerk als die anderen.
Ook heeft hij dit op zijn koker en rond zijn mond.
Hij had felblauwe ogen toen hij geboren was en dit is heel langzaam verkleurd naar deze kleur.
Dit zijn volgens die pagina's allemaal kenmerken van een champagne.
Dit verklaart ook meteen de extreme glans op zijn vacht die ik prachtig vind maar niet kon plaatsen.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 00:59

Ik denk ook gewoon palomino.

Daarin zitten ook gradaties; je hebt lichte palomino's (bijna cremello achtig), maar ook donkere, haast tegen het voskleurige aan.

Wel een heel mooi beessie trouwens, en moeders mag er ook wezen! :)

brighteyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 01:18

brighteyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 01:22

er zit american saddlebred in zijn bloedlijn, ik heb een mailtje gestuurd naar de internationale champagne horse registry met mijn vraag.
Ik ben benieuwd wat daaruit komt.

brighteyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 01:25

Het is mij voor de rest om het even, want palomino is mijn ding, maar nu ben ik wel nieuwsgierig geworden naar wat ze daarop voor antwoord hebben.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 02:00

Je zou idd denken dat het Chamagne is, maar dat kan niet met deze ouders. Vader is zeker palomino en ik neem aan dat de vos op de achtergrond zijn moeder is en die draagt dus ook geen champagne (en aangezien het dominant is zou je het bij een van de ouder moeten zien wil het veulen het ook kunnen krijgen).
Voor een champagne veulen zou deze ook erg licht zijn, ze worden juist donkerder geboren en kleuren steeds lichter. Terwijl deze juist hetzelfde is gebleven of zelfs donkerder geworden is wat juist weer bij palomino's voorkomt.

Champagne en creme (en pearl) zijn verdunningskleuren, ze lichten niet alleen de vachtkleur op maar ook de huid wordt lichter gemaakt, maar bij het ene paard zul je dit beter zien dan bij de ander.
Palomino veulens worden dan ook vaak met roze huid geboren, deze zal later ook weer wat donkerder kleuren, meestal gewoon zwart/grijs maar het kan ook wat rozig blijven. En ook de gevlekte huid komt vaker voor bij paarden met 1 creme gen.
Op die foto vanaf de achterkant zie je ook dat zijn neusje wel grijs is. Wat betreft het hele lichte geslachtsdeel zou het ook nog eens goed mogelijk kunnen zijn dat dit komt door een witte vlek/aftekening, dit komt vaker voor bij het soort aftekeningen wat hij heeft. Maar het is niet onmogelijk dat een palomino gewoon zo'n hele lichte huid.

Dus aan de hand van de foto's en zeker gezien de ouders hou ik het gewoon op palomino :) .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [KG] vraagje? Wat voor kleur is mijn paard nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 07:05

ITP--> F-AM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:51

Dit is toch een gewone palomino? Wat moet het anders zijn met zulke ouders?

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:03

volgerns mij palomino, wel erg mooi

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:41

Veulen is gewoon een palomino en ik neem aan ook als zo doende geregistreert bij het R.B.P.

Vader is Culligan's Bronco ... een palomino ggk hengst (en absoluut geen quarterhorse!)
Moeder is een vos.
Vos x palomino kan alleen vos of palomino geven.

Champagne komt helemaal niet in de rekening omdat het gewoon niet aanwezig is bij moeder of vader.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:16

zulke lichte ogen heeft ie niet ... kijk eens hoe licht de ogen van mijn palomino zijn Afbeelding
en dat roze is omdat hij sabino draagt
hij is gewoon palomino met sabino gen

brighteyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 00:06

Ik ben vergeten te melden dat moeders ook allemaal palomino in haar vloedlijn heeft.en de smerigen saddlebred zit aan haar kant.waar 1champagne merrie in de lijn zit.

brighteyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 00:10

Ik bedoelde niet smerige.haha maar mijn iPhone doet soms raar.Dus het is bloedlijn ipv vloedlijn.en ene ipv smerigen.vreselijk als je wat intoetst en er komt totaal wat anders te staan.
Hij word nu getest door het stamboek in Amerika.
Het maakt niet uit, maar het is fijn om het 100% te weten.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:02

Citaat:
Hij word nu getest door het stamboek in Amerika

Door welke stamboek in Amerika? Want zijn vader is geen quarterhorse noch saddlebred, en heeft absoluut geen amerikaanse papieren. Dit is zijn officiele pedigree: http://www.allbreedpedigree.com/culligan+broncos
Half quarter papieren (mits de moeder AQHA is en dat is ze niet) hebben absoluut geen waarden hier in Europa en je kan er geen paspoort = Equipas krijgen met vermelding van afstamming.

Is de moeder vos?
Zo ja met Culligan (die enkel en alleen palomino is) kan je alleen een vos of palo veulen krijgen.
Daar noch de moeder of Culligan champagne draagt komt het niet in de berekening. Laat je je aub niet wijs maken en daardoor onnodig geld uitgeven want je veulen kan geen champagne zijn en kan alleen uit een vos x palo, en met de kleur dat hij heeft, een palomino zijn.

brighteyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 21:43

Hoi.
Ik denk dat je het niet goed gelezen hebt.
Ik vertelde ook dat de moeder de saddlebred in haar lijnen heeft en veel palomino.

geen quarterbloed in de vader of moederlijn.
In american saddlebreds zie je die kleur vaker vandaar.
bloedlijn is hollands golden boy en haar vader is kentucky boy beiden palomino.
en de merrie haar moeder heeft het ook in de bloedlijn, vandaar dus mijn vraag aan het stamboek.
het heet The international champagne horse registry.

Bij de draft horses komt deze kleur vaak voor, en daar zie je ook champagne paarden met donkere ogen.
Uitleg enzo vind je volop op deze site en mijn paard voldoet dus wel aan de kleureisen, vandaar mijn vraag aan de kenners daar.

brighteyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 22:03

deze website geeft ook wat opheldering.
Je moet daar het kopje hengsten aanklikken en dan naar noddin noggin gaan.
Die heeft dezelfde kleuren combo als die van mij, en deze is toch echt champagne kleur.
Ik hoop dat je mijn vraag dan ook begrijpt.
http://foxtrotters.tripod.com

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:10

En ik denk dat jij iets 'speciaals' wilt terwijl je al een hele mooie palomino hebt. :(:)

Nogmaals uit een vos x palomino kan je geen champagne krijgen ook al zit champagne in de 5e of 6e generatie.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:12

Dat is wel gelezen, maar champagne is dominant, als het dier het gen heeft toont het altijd. Dan zou je merrie al moeten tonen, en die toont niet, wat betekend dat ze het gen niet heeft. En als ze het gen niet heeft kan ze het ook niet doorgeven. ;)
Dus testen is je alleen maar onnodig op kosten jagen, want gewoon door simpelweg naar de ouders te kijken weet je gewoon al dat het veulen niet champagne kan zijn, genetisch onmogelijk.

http://www.bokt.nl/wiki/Champagne

Citaat:
Gold Champagne
Een voskleurig paard met een Champagne verdunning heeft goudenkleurige vacht en manen, vandaar de naam Gold Champagne. Door de aanwezigheid van het Flaxen-gen wat lichte manen en staart geeft bij vos kleurige paarden kunnen deze vaak verward worden met Palomino's maar in tegenstelling tot Palomino's heeft de Gold Champagne de kenmerkende roze huid met spikkels

Dus de moeder zou al geen vos kunnen zijn maar moet dan ook zo'n kleur hebben.

Roze huid heeft ie niet.
Op de foto http://www.flickr.com/photos/10105307@N08/5734529845/ is heel duidelijk te zien dat ie een zwarte huid heeft om de ogen. Hij heeft alleen een roze huid bij de aftekeningen, maar dat heeft ieder paard onder de aftekeningen. ;)
Die sproetjes hebben wel meer paarden. Maar niet ieder paard met sproetjes is een champagne.
Ook hebben veel palomino gekleurde paarden een amberkleurig oog.

Ik, en meerdere hier in het topic, snappen best dat je dat denkt, maar als je een beetje thuis bent in genetica weet je ook dat het genetisch niet kan en daarom testen ook geen zin heeft.

brighteyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 22:24