is het 'in' beweren dat haflingers kruisingen zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

babydolll

is het 'in' beweren dat haflingers kruisingen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 20:12

Goed, ik kwam het een tijdje geleden al tegen en nu weer..
Veel mensen die een leuke haflinger hebben beweren dat het een kruising arabier is.. zoveel procent arabier.. kruising volbloed ect.
Allemaal prima.. alleen zijn die paardjes qua extrieur, bewegingen en karakter gewoon een 'simpele' haflinger.. ik snap niet waarom het gelijk interesanter is als je haflinger een kruising is? Of ben ik nu de enige die me hieraan stoort :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:15

Ik heb er vrij weinig verstand van. Maar dat hele 'zoveel %'arabier gedoe, dat interesseert me helemaal niets. :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:16

Ach, we hebben een haflinger kruisingen topic waarbij er ook een aantal langs komen. Als ik als échte haflo eigenaar ;) (en ja, ze is bruin ;) ) dan naar de afstamming vraag weten ze het niet.
Tja, als je het niet weet, weet je dus ook niet dat het een haflo is IMO

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:21

Nou, ik moet zeggen, al ben ik geen haflinger kenner..
Dat de haflinger van tegenwoordig een heel andere is dan die van vroeger.
Al dan niet door een strenge selectie bij het stamboek, maar ook door de invloed van andere rassen.
Vroeger viel de Haflinger onder koudbloed, nu volgens mij niet meer.
Dus wanneer je het dan een "kruising" noemt? Ik denk alleen als ze geen Haflinger papier hebben!
De rest, met of zonder Arabisch bloed, met een Haflinger papier is een echt Haflinger!

(Wat ik dus wil zeggen is dat het ook allemaal niet uit maakt :o )

LadyMadonna

Re: is het 'in' beweren dat haflingers kruisingen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:22

Dat haflingers luxer gefokt worden heeft er niks mee te maken dat ze gekruist zijn (ja, heul heul heul vroeger) Maar TS doelt denk ik meer erop dat er nu bij het minst geringste wordt geroepen ik heb een kruising haflinger x arabier (haflo dus)

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 20:26

stef schreef:
Dat haflingers luxer gefokt worden heeft er niks mee te maken dat ze gekruist zijn (ja, heul heul heul vroeger) Maar TS doelt denk ik meer erop dat er nu bij het minst geringste wordt geroepen ik heb een kruising haflinger x arabier (haflo dus)

idd! kan prima hoor.. maar mijn haflinger is ook luxe gebouwd en die heeft toch echt een haflingerkleurtje en bouw.. lijkt me heel sterk dat een kruising exact op een haflinger lijkt..

Nyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:40

Dat is hetzelfde als dat het "in'' is om bij hoog en laag te beweren dat je haflinger toch echt een palomino is, en als hij vet is, moet je daar niet over zeuren, want dan is het ''gewoon een ouderwets type'' :Y) :j

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 10:38

Nyx schreef:
Dat is hetzelfde als dat het "in'' is om bij hoog en laag te beweren dat je haflinger toch echt een palomino is, en als hij vet is, moet je daar niet over zeuren, want dan is het ''gewoon een ouderwets type'' :Y) :j

:=
die had ik nog niet gehoord trouwens! lijkt me toch overduidelijk..

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:42

net alsof een ´gewone´ haflinger niet goed genoeg is. Ik ben super blij met mn lieffie. Al zou die van mij er wat door heen kunnen hebben aangezien ze een deukje in haar neus heeft net als arabieren, ik zie het zelf niet heel erg, maar dit krijg ik vaak te horen!

Alleen wijzen haar papieren anders uit, volle haflinger! :j

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:44

Nyx schreef:

ohja, die heb ik idd al vaak gehoord :j
nog een leuke: dat is geen onderhals, het is een haflinger, die zijn gewoon erg gespierd

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 10:45

anoukkk. schreef:
net alsof een ´gewone´ haflinger niet goed genoeg is. Ik ben super blij met mn lieffie. Al zou die van mij er wat door heen kunnen hebben aangezien ze een deukje in haar neus heeft net als arabieren, ik zie het zelf niet heel erg, maar dit krijg ik vaak te horen!

heey wat leuk, lana! is ze van jou? had ook nog bij dr gaan kijken.. was het helaas toch niet!
Mijn merrie heeft ook zo'n 'dish' , vind het erg mooi maar wel meer paarden hebben het!

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:46

Nyx schreef:

Klopt helemaal, dat horen wij hier ook steeds vaker.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:48

babydolll schreef:
anoukkk. schreef:

heey wat leuk, lana! is ze van jou? had ook nog bij dr gaan kijken.. was het helaas toch niet!
Mijn merrie heeft ook zo'n 'dish' , vind het erg mooi maar wel meer paarden hebben het!

Wat leuk! Nee ze is niet van mij ze is van mensen waar ik mn andere pony ook 2jaar voor heb gereden, en ik rij haar nu eigenlijk wel elke dag dus het voelt net als bij die andere pony net als mn ´eigen´ haha. Ze heeft vorige week haar eerste dressuur proefje gelopen, meteen 190 punten te pakken! :D
Was je bij haar wezen kijken toen ze nog bij zand stond?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:48

Nyx schreef:

Gohh, je kon me gedachten wel lezen :+

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 10:49

bij de paardenmelkerij idd! heel leuk ding, alleen vond haar qua bouw net niet( wil er ook mee gaan fokken) dus heb voor wat meer zekerheid gekozen.. Veel plezier ermee!

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:49

babydolll schreef:
Veel mensen die een leuke haflinger hebben beweren dat het een kruising arabier is.. zoveel procent arabier.. kruising volbloed ect.
Allemaal prima.. alleen zijn die paardjes qua extrieur, bewegingen en karakter gewoon een 'simpele' haflinger.. ik snap niet waarom het gelijk interesanter is als je haflinger een kruising is? Of ben ik nu de enige die me hieraan stoort :+

Dan hebben ze het verkeerde paard gekocht, hadden ze een Arabier of een EV moeten kopen, hadden ze pas echt kunnen pronken :)*
Flauw, ik begrijp wat je bedoelt, ik snap ook niet waarom mensen denken dat het nodig is om te zeggen dat ze gekruist zijn. Een 'gewone' haf is toch ook prima?

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 10:50

Naomi_unique schreef:
babydolll schreef:

Dan hebben ze het verkeerde paard gekocht, hadden ze een Arabier of een EV moeten kopen, hadden ze pas echt kunnen pronken :)*
Flauw, ik begrijp wat je bedoelt, ik snap ook niet waarom mensen denken dat het nodig is om te zeggen dat ze gekruist zijn. Een 'gewone' haf is toch ook prima?

idd! maar nee dan was het een beestje met zoveel procent arabier.. staartinzet nog lager dan mijn merrie, bijna een ramshoofd, zeer breed gebouwd en verder gewoon een haflinger qua looks en bewegingen.. zeg tegenwoordig altijd maar dat ik dan niet wist dat arabieren zo grof fokken :')

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:54

En ik ben net blij dat ik een RASechte haflinger heb :')

Je wilt niet geloven hoeveel kruisingen ze me hebben willen aansmeren toen ik op zoek was :+

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:58

in duitsland heb de de edelbloed haflingers die hebben idd een deel arabisch bloed in zich
in nederland heb je dat ook nog wel maar vaak met minder mate dus niet 50% haf en 50% arabier
eerder een procent of 5 niet zo heel veel ;)
maar dat kan idd waar zijn

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 11:00

farahtjuh schreef:
in duitsland heb de de edelbloed haflingers die hebben idd een deel arabisch bloed in zich
in nederland heb je dat ook nog wel maar vaak met minder mate dus niet 50% haf en 50% arabier

haflingers zijn gefokt met arabieren om ze te veredelen toch? maar als je een 50 of 30 procent arabier hebt zie je dat echt wel terug in bouw, kleur, kenmerken..

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:05

Ja maar dat is nu echt niet meer zo hoor, dat zit echt achterin de bloedlijn!
gaat hooguit rond 5 procent! :)

Nyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:07

farahtjuh schreef:

6,25 is de max. Dan zit je toch al behoorlijk wat generaties terug :Y)

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:07

Haha dan mogen de mensen die zeggen dat ze haflingers gekruist zijn met arabieren wel even stil zijn... :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:08

sowieso al 5 generaties terug dacht ik! :)

Nyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:11

DDW1190 schreef:
sowieso al 5 generaties terug dacht ik! :)

6 geloof ik uit mijn blote hoofd. (haf moet immers 6 gen zuiver zijn om in het stamboek te mogen. (Hoewel merrie's mogen worden ingeschreven tot 25%)

''Hij heeft geen zomereczeem, hij schuurt door zijn dikke manen, t is een haflinger'' heb ik ook al voorbij zien komen.