8 jarige merrie nog laten vrijspringen KWPN merriekeuring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

8 jarige merrie nog laten vrijspringen KWPN merriekeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 21:01

Ik zit een beetje in twijfel of ik met mijn merrie nog een keer naar de keuring zal gaan. Vorig jaar zijn we geweest en toen is ze alleen op vrij bewegen beoordeeld. Ik weet niet meer uit mijn hoofd hoeveel punten ze had, maar ze is toen opgenomen als stamboekmerrie met het advies van de jury om dit jaar terug te komen en haar te laten vrijspringen. Dat zou haar kans op ster-verklaring aanzienlijk verhogen. Dit vanwege haar bloedlijnen vermoed ik, weet het ook niet zeker. Het is een Oliver (v. Voltaire) x Wolfgang (v. Farn) merrie.

Dat ze op de beweging geen ster zou worden, had ik wel verwacht, ze loopt netjes en ruim, maar niet spectaculair.

Nu ben ik (in de nabije toekomst) wel van plan om met haar te gaan fokken. In haar moederlijnen zitten heel veel predikaten (pref/prestatie-lijnen). Alleen haar moeder zelf is gewoon een stamboekmerrie, (omdat we met die merrie ook alleen vrij bewegen hebben gedaan op de keuring).

Punt is.. ik spring nooit. Het paard heeft nog nooit gesprongen en kent dus niks. Nu kan ik misschien wel een beetje voorbereiden met wat vrijspringen, maar ik ben bang dat ze vanwege haar leeftijd joekeloerissen van hindernissen gaan neergooien en ik zou het de moeite niet waard vinden als mijn paard even wordt gesloopt voor een keuring.

Heb je daar zelf iets over te zeggen op een keuring, hoe hoog ze bouwen?

Wat zouden jullie aanraden?

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:48

Wat ze op een keuring moeten springen kun je allemaal keurig terug vinden op de kwpn website, tevens worden er door het hele land oefenavonden georganiseerd, dus er word helemaal niets roekeloos gedaan.

eilander

Re: 8 jarige merrie nog laten vrijspringen KWPN merriekeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:59

Volgens mij mogen alleen de 4 tm 7 jarige merries nog springen op de keuring en daarna niet meer.
Of was dat vroeger?

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:07

eilander schreef:
Volgens mij mogen alleen de 4 tm 7 jarige merries nog springen op de keuring en daarna niet meer.
Of was dat vroeger?

Dat zou ik zo ook niet weten uit mijn hoofd. Dat zou betekenen dat oudere merries nooit mee aanspraak maken hetzij via een IBOP of sport dus dat zou me sterk lijken, maar alsnog kun je alles nalezen op de reglementen, dat is toch het duidelijkst.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:16

Klopt merries mogen daarna niet meer vrijspringen. Ik zou gaan voor Ibop met stamboekkeuring. Als je zelf geen springer bent dan zou ik mijn paard brengen naar iemand die ervaring heeft met de Ibop en springen.
Ze bouwen voor ouderen paarden onder het zadel rond de 1.10m. L hoogte. Met vrijspringen ook.

bschoutese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:06

Dus een merrie van 8 jaar mag niet meer vrijspringen voor de stamboek keuring?
Ik vraag dit namelijk aangezien ik ook een 8 jarige kwpn merrie heb en wel nieuwschierig ben.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:25

bschoutese schreef:
Dus een merrie van 8 jaar mag niet meer vrijspringen voor de stamboek keuring?
Ik vraag dit namelijk aangezien ik ook een 8 jarige kwpn merrie heb en wel nieuwschierig ben.

wat ik nu van Caro lees mag dat dus idd niet meer, dan zou ik nog liever gaan voor EERST stamboekkeuring om te kijken of ze uberhaupt wel voor ster in aanmerking komen op exterieur en beweging en dan trainen voor een IBOP, helemaal als je dit niet zelf doet kost het dan nog aardig wat. Ik heb die van mij wel zelf gereden, maar ja....ik ben dan ook wel spring en cross fanaat. Wij scoorden 80 punten.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:14

Die van mij is in dec 2009 naar de Ibop geweest. Wilde eerst zomers gaan naar de stamboekkeuring gaan maar kreeg te horen dat zij dan niet mocht vrijspringen. Toen heb ik besloten om voor de combi met Ibop te gaan. Mijn merrie is van 2003. Zij is als 4 jarige erg hoog geeindigd op een vrijspringkampioenschap dus springen moest er bij zitten. Kijk anders op de site van het KWPN. Misschien dat het weer veranderd is of wel kan

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:29

Volgens mij is er geen leeftijdsgrens voor vrijspringen. De hoogte is tot 1.10m, gewoon een balkenoxer.
Je kunt inderdaad naar een oefenavond gaan, of een ervaren trainer om hulp vragen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:03

eilander schreef:
Of was dat vroeger?

Ik ben vorig jaar met mijn merrie naar een adviesdag geweest en ik dacht het ook. Alleen is dat dus niet zo. Voor het springen krijgen ze ontheffing als ze Z+1 zijn (SGW is ook goed). Mijn merrie is 2 keer Z gestart, maar helaas geen winstpunt behaald. (1 keer 2 weigeringen en 1 keer val ruiter). Vorig jaar mocht ze ivm revalidatie niet springen en er werd gezegd dat ze dan dit jaar beter naar de keuring kon, mits ze mocht springen.

Mijn paard zal als 13 jarige gewoon gaan springen en wat ik begreep mogen ze het optrekken tot ca. 1.30, maar dat schijnen ze wel per paard te bekijken.
Laatste heb ik van horen zeggen dus daar moet je me niet op vast pinnen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:15

Een 8 jarige hoeft niet vrij te springen ;).
Als je ermee naar de keuring gaat en ze haalt 70 (geloof) ik punten voor exterieur moet je IBOP doen en 75punten halen dan is ze ster.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:29

ja precies, maar ze is vorig jaar geweest en heeft op exterieur net niet genoeg punten (ze heeft een wat gelders uiterlijk, hoewel dat bloed er niet in zit). Daarom hebben ze me toen aangeraden om dit jaar haar te laten springen. Maar nu begrijp ik dat een 8-jarige dus niet meer mag meedoen met vrijspringen... Ik heb al een mailtje naar het kwpn gestuurd met de vraag hoe dit nu werkt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:33

Inderdaad. Je kunt haar hoogstens nog een keer aanbieden (geloof ik).
IBOP kun je altijd doen, als ze slaagt krijg je gewoon het IBOP predicaat :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 16:12

maar als ze het op exterieur niet redt op de keuring dan kan ze dus geen ster meer worden :( jammer.... in de moederlijn zitten ontzettend veel predikaten, alleen zij en haar moeder zijn wat klassieker (wat ik overigens zelf mooi vind, maar tegenwoordig willen ze dat niet zien).

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:02

colette_007 schreef:
Een 8 jarige hoeft niet vrij te springen ;).
Als je ermee naar de keuring gaat en ze haalt 70 (geloof) ik punten voor exterieur moet je IBOP doen en 75punten halen dan is ze ster.

Met IBOP moeten ze toch ook vrijspringen?

Vlinder1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:03

Je kan de keurings uitslagen van vorig jaar zo weer vinden op de KWPN site.
Het gaat trouwens er niet om hoe hoog je paard kan springen maar welke techniek hij/zij heeft
En daarbij moet ze op exterieur minimaal 70 punten hebben en minimaal 75 punten op springen en een gemiddelde van 60 op stap en draf.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:06

Voor IBOP hoeven alleen 3/4 jarige te vrijspringen (heel misschien nog 5jarige maar geloof het niet) 8jarige in ieder geval niet want mijne was vorig jaar 7 en hoefde het al niet meer :).
IBOP is ook een predicaat hoor ;).
Persoonlijk hecht ik meer aan sport (ibop, prestatie, sport) predicaat dan aan ster/keur etc.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:43

In Twello heeft een 13 jarige merrie gewoon vrij gesprongen en ook ster geworden, er waren daar meerdere boven de 8 jaar.
Alleen als ze het sport predikaat hebben hoeven ze niet vrij te springen ongeacht de leeftijd.
Een telefoontje en je weet het zeker.
De hindernissen extra hoog optrekken hoef je niet bang voor te zijn dat bekijken ze inderdaad per paard.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:45

Valori, bedankt voor je antwoord. Dit is namelijk exact hetzelfde wat mij door het KWPN is verteld.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 09:46

Ik wacht nog op de reactie van de regiosecretaris, dus ik hoop dat die mij hetzelfde inderdaad vertelt.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:26

Je mag met elke merrie, ongeacht de leeftijd, vrijspringen. Omdat je merrie al M+ 5 is geweest(neem ik aan) hoeft ze volgens mij geen IBOP te doen voor bv, het keurschap. Een ouder paard willen ze wel eens wat hoger laten springen als ze vermoeden dat ze daar beter van gaat springen. Met een sportpredikaat op zak had ze de meeste kans gemaakt op het sterpredikaat.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:38

Ik ga ook met mijn 9-jarige merrie naar de keuring. Gewoon omdat ik het leuk vind en ooit toch nog een veulentje van haar wil hebben. Daarom wil ik ook graag een beoordeling van haar sterke en eventueel zwakke punten, haar bouw en bewegingen.

Ze is als 3-jarige ooit naar de keuring geweest en net geen ster geworden. Vorig jaar wilde ik al gaan, maar wegens een blessure kon dat toen niet. Nu ga ik dus wel.
Ik ga ook naar een oefenavond. Wel zo prettig voor mezelf en voor haar om dat eens te doorlopen.

Als tip kan ik je meegeven dat je het selectiereglement uit kunt draaien op de site van kwpn. Daar staat alles in wat je moet weten.

Succes op de keuring!

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:17

je merrie kan/mag gewoon springen, laatste weken aantal dagen in het aandrijfteam gezeten en o.a. een merrie van 9 en van 13 gehad op vrijspringen. normaal staat de oxer op max. 1.15 voor de 3 jarige merries. voor oudere merries mogen ze deze optrekken tot 1.25 (maar alleen als ze denken er meer informatie uit te halen) is bij alle oudere merries de laatste weken maar 2 keer gebeurd waar ik bij was (op misschien 30 merries).

Dus gewoon laten springen, paar keer thuis oefenen, misschien iemand vragen met meer ervaring voor het oefenen, een keer oefenavond en lekker naar de keuring gaan...

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:59

Ik had mijn paard opgegeven voor de Ibop + stamboekopname in Tolbert in 2009 en mocht niet vrijspringen. Dat mochten alleen de 3/4 jarigen. Is dat alleen verschillend per locatie of zo?
Ik wilde haar voor de gewone keuring doen maar dit werd door verschillende mensen bij het kwpn afgeraden. Een oudere merrie schijnt meer kans op ster te hebben bij ibop met stamboekopname. Bij een goede ibop stappen ze sneller over een minder puntje heen volgens hun.