hestejente schreef:Het gaat er niet om of hij 4 of 5 gangen laat zien. Het gaat erom of het een lateraal of een diagonaal paard is.
In tölt NIET je handen omhoog doen. Wat moet je dan wel doen: paard wat verzamelen en gewoon wegtölten. Niet te lang laten worden. Dat betekent niet dat je veel gewicht in je handen hebt. Juist niet. Een paard dat voorover kiepert zal eerder in draf storten. Verder kantel je je bekken in tölt zo dat je onderrug wat boller wordt. Het wil ook nog wel eens helpen om je buikspieren wat aan te trekken. En dan in de overgang naar tölt en zo lang als je wil tölten de beweging volgen. Maak achtjes met je heupen. Verder zit je gewoon stil. Als je paard te draverig wordt even bijdrijven, opvangen met je handen en weer ontspannen.
Als het paard je niet begrijpt ben je niet duidelijk genoeg. Als het paard al die andere mensen niet begrijpt, zijn al die ruiters ook niet duidelijk genoeg.
Ik zal de volgende keer proberen dus mijn handen laag te houden en 8tjes te maken met me heupen. Trouwens niet bij iedereen doet hij het had me even versproken. Ik zelf moet het nog echt goed leren dat geef ik wel eerlijk toe. Ik rij hem nu ongeveer 2 keer per maand al een half jaar. Is niet veel komt door niet makkelijke eigenaar en zelf heb ik ook niet altijd tijd.