Ijslander in de war?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Ijslander in de war?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 17:05

Hallo Bokkers,
Een Ijslander die ik rij vind het lastig om gewoon te draven. I.p.v. draf gaat hij draf-tolt-draf-tolt doen. Zodra zijn koppie lekker naar beneden is kan hij lange rondjes gewoon draven maar zodra hij zijn hoofd omhoog doet gaat hij meteen tolt doen. Galop vind hij wel makkelijk ookal vergeet hij soms dat hij achter benen heeft :P Dan doet hij voor galop en achter draf. Maar met been lost dat al op.
Maar hoe los ik dat draf en tolt op? Iemand een goude tip voor mij :D ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:09

Duidelijker zijn. Hij moet óf draven óf tölten. In draf iets meer voorover zitten, eventueel de teugels wat langer. En er in tölt meer aan rijden. Is het een vier- of een vijfganger?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 17:12

hestejente schreef:
Duidelijker zijn. Hij moet óf draven óf tölten. In draf iets meer voorover zitten, eventueel de teugels wat langer. En er in tölt meer aan rijden. Is het een vier- of een vijfganger?

Met tolt doe ik mijn handen wat hoger dan bij draf. Dat zowiezo en mijn heupen (zei de eigenaar) dat ik die wat naar achter moes plaatsten. Dus dat doe ik. Ik ben opzich best duidelijk hij heeft het bij iedereen maar is er niet iets specifieks? Een kneepje ofzo :P zodat hij het echt goed begrijpt?

Ik weet zelf niet of hij er een 5e gang bij heeft. Denk het eerlijk gezegt niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:16

Het gaat er niet om of hij 4 of 5 gangen laat zien. Het gaat erom of het een lateraal of een diagonaal paard is.

In tölt NIET je handen omhoog doen. Wat moet je dan wel doen: paard wat verzamelen en gewoon wegtölten. Niet te lang laten worden. Dat betekent niet dat je veel gewicht in je handen hebt. Juist niet. Een paard dat voorover kiepert zal eerder in draf storten. Verder kantel je je bekken in tölt zo dat je onderrug wat boller wordt. Het wil ook nog wel eens helpen om je buikspieren wat aan te trekken. En dan in de overgang naar tölt en zo lang als je wil tölten de beweging volgen. Maak achtjes met je heupen. Verder zit je gewoon stil. Als je paard te draverig wordt even bijdrijven, opvangen met je handen en weer ontspannen.

Als het paard je niet begrijpt ben je niet duidelijk genoeg. Als het paard al die andere mensen niet begrijpt, zijn al die ruiters ook niet duidelijk genoeg.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 17:31

hestejente schreef:
Het gaat er niet om of hij 4 of 5 gangen laat zien. Het gaat erom of het een lateraal of een diagonaal paard is.

In tölt NIET je handen omhoog doen. Wat moet je dan wel doen: paard wat verzamelen en gewoon wegtölten. Niet te lang laten worden. Dat betekent niet dat je veel gewicht in je handen hebt. Juist niet. Een paard dat voorover kiepert zal eerder in draf storten. Verder kantel je je bekken in tölt zo dat je onderrug wat boller wordt. Het wil ook nog wel eens helpen om je buikspieren wat aan te trekken. En dan in de overgang naar tölt en zo lang als je wil tölten de beweging volgen. Maak achtjes met je heupen. Verder zit je gewoon stil. Als je paard te draverig wordt even bijdrijven, opvangen met je handen en weer ontspannen.

Als het paard je niet begrijpt ben je niet duidelijk genoeg. Als het paard al die andere mensen niet begrijpt, zijn al die ruiters ook niet duidelijk genoeg.

Ik zal de volgende keer proberen dus mijn handen laag te houden en 8tjes te maken met me heupen. Trouwens niet bij iedereen doet hij het had me even versproken. Ik zelf moet het nog echt goed leren dat geef ik wel eerlijk toe. Ik rij hem nu ongeveer 2 keer per maand al een half jaar. Is niet veel komt door niet makkelijke eigenaar en zelf heb ik ook niet altijd tijd.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:47

Wat hestejente al zegt; verzamelen en wegtolten, buikspieren aanspannen en bekken naar voren kantelen! :) Moet wel goed komen!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 18:18

Merell123 schreef:
Wat hestejente al zegt; verzamelen en wegtolten, buikspieren aanspannen en bekken naar voren kantelen! :) Moet wel goed komen!

Bekken naar voren kantelen? Het is toch naar achter zodat je rug holler is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:30

Nee, je onderrug moet boller.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 20:59

hestejente schreef:
Nee, je onderrug moet boller.

Haha dat bedoel ik :)

Elza23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:14

Gangpaarden zijn gewoon wat lastiger te rijden als 'gewone' paarden. Als je aandrijft heb je niet meteen draf, er zijn mee mogelijkheden tot taktfouten bij gangenpaarden.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 17:40

Elza23 schreef:
Gangpaarden zijn gewoon wat lastiger te rijden als 'gewone' paarden. Als je aandrijft heb je niet meteen draf, er zijn mee mogelijkheden tot taktfouten bij gangenpaarden.

Deze vriend is redelijk goed aan been, als je aandrukt na een paar tellen draaft hij al gewoon. Dit ook omdat ik hem de draf standaard aan leer. Het tolten komt later vind ik. Nu rij ik hem ook wat minder i.v.b. ander paard.

Askja

Re: Ijslander in de war?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:08

Gewoon goed les gaan nemen, beter voor jullie allebei!

Rianne_Tuck

Re: Ijslander in de war?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:23

Heb jij veel ervaring met gangenpaarden rijden? Anders zou ik les nemen... IJslanders zijn nu eenmaal iets moeilijker met hun extra gangen...
Verder gewoon de tips opvolgen!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 12:51

Rianne_Tuck schreef:
Heb jij veel ervaring met gangenpaarden rijden? Anders zou ik les nemen... IJslanders zijn nu eenmaal iets moeilijker met hun extra gangen...
Verder gewoon de tips opvolgen!

Nee, ik heb geen ervaring met gang paarden, daarom stelde ik deze vraag. Ik rij hem nu nauwelijks i.v.b. ander paard + veulen waardoor ik nog geen tijd heb om hem veel te rijden en dan zeker geen les te nemen. In het begin ree ik hem bijna elke dag (in de zomer vakantie) maar door school lukt het niet. Binnenkort vakantie en dan ga ik hem weer rijden en misschien een keer les nemen.