Vele veulens van 1 merrie, tot hoeveel stoppen!?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Vele veulens van 1 merrie, tot hoeveel stoppen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 16:54

Hallo,
Ik doe nu sinds meer dan een half jaar een Paint met quarter bloed E-merrie. Ze is geestelijk en lichamelijk behoorlijk sterk. Ik ben nog niet op de hoogte ervan hoe oud ze is maar we schatten haar rond de 12/13 jaar. Ondertussen heeft zij al 7 veulens gekregen. Nu wild de eigenaar met haar nog door fokken. Ik vind dat ze zelf wel eens een jaartje ''vrij'' van veulens mag krijgen. Maar hoe zit dat nou eigenlijk? Kan je gewoon door fokken tot ze misschien wel 20 veulens heeft? Of moet de eigenaar misschien eigenlijk wel stoppen voordat de veulens problemen qua gezondheid of wat anders kan krijgen?

Hoe zitten jullie daar in?

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:02

Eerlijk gezegd, vind ik het nogal veel. Ieder jaar een veulen zorgt voor een hoop stress :j
Ik weet niet of het slecht is voor de gezondheid, maar het maakt de gezondeheid er niet beter op ;)
Een jaartje pauze is zeker wel op zijn plaats, eigenlijk vind ik dat het na 7 veulens wel helemaal klaar mag zijn, maar ja, wie ben ik? :D

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 17:07

ravado schreef:
Eerlijk gezegd, vind ik het nogal veel. Ieder jaar een veulen zorgt voor een hoop stress :j
Ik weet niet of het slecht is voor de gezondheid, maar het maakt de gezondeheid er niet beter op ;)
Een jaartje pauze is zeker wel op zijn plaats, eigenlijk vind ik dat het na 7 veulens wel helemaal klaar mag zijn, maar ja, wie ben ik? :D

Ik ben het precies met jou eens hoor! Helaas hebben al veel mensen de eigenaar geprobeerd om over te halen zodat ze toch een jaartje rust heeft. Maar ja eigenaar is best eigenwijs dus over een maand zit er weer een hengst op. Maar kan dat geen kwaad bij de veulens dan? Zowiezo weet ik dat het voor het paard ook niet het beste is

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:41

ravado schreef:
Ieder jaar een veulen zorgt voor een hoop stress :j

Waar is dit op gebaseerd?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:45

Als het niet meer kan dan zal de merrie niet meer drachtig worden/de dracht afbreken. Zolang alles goed gaat kan het imo wel.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:48

in de natuur is een merrie ook wel elk jaar drachtig. En is hun winter (de maanden waarin een veulen in buik al vrij zwaar en groot begint te worden) veel moeilijker. En blijven veulens van het jaar ervoor vaak langer aan de voet dan die 4! maanden dat wij het veulen al van moeders afrukken.

Vandaag de dag hebben paarden qua voer /beschutting het veel beter. Altijd voer, voldoende beweging, sociaal kontact.
Tja.. ik denk dat een paard met een gezonde eigenaar best elk jaar een veulen kan krijgen. Mits het paard de zorg en rust krijgt die het verdient!

12/13 jaar kan prima. En ouder ook nog wel. ook al wil dat per paard natuurlijk wel verschillen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:55

ravado schreef:

Ik denk dat mijn nog geen 10-jarige merrie (moet in juli 10 worden) met haar 6de veulen nu aan haar voet wel 10 keer minder stress heeft gehad in haar leven dan een gemiddeld rijpaard. :)
Zij is fulltime fokmerrie, het enige wat ze hoeft te doen is op haar veulen passen en gras eten in de wei. Zij hoeft niet mee uit rijden, zij hoeft niet mee naar lessen, zij hoeft niet mee naar wedstrijden.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:15

Neonlight schreef:
ravado schreef:

Ik denk dat mijn nog geen 10-jarige merrie (moet in juli 10 worden) met haar 6de veulen nu aan haar voet wel 10 keer minder stress heeft gehad in haar leven dan een gemiddeld rijpaard. :)
Zij is fulltime fokmerrie, het enige wat ze hoeft te doen is op haar veulen passen en gras eten in de wei. Zij hoeft niet mee uit rijden, zij hoeft niet mee naar lessen, zij hoeft niet mee naar wedstrijden.

Ik ben het met Neon eens, de merries die ik heb gezien, gehad hadden helemaal geen stress van het veulen..

stalmilagro

Re: Vele veulens van 1 merrie, tot hoeveel stoppen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:20

ik wou net zeggen.
zoveel stress hebben ze na mijn weten ook niet als ze een veulen hebben.
mijn 13 jarige pony heeft nu 8 veulens gehad en word nu weer gedekt.
verder loopt ze hele dagen op de wei en gaan we afentoe rijden enzo.
die heeft 100x minder stress dan een paard wat elk weekend zz wedstrijden moet rijden.

Ashley5760

Re: Vele veulens van 1 merrie, tot hoeveel stoppen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:37

Hier is al een topic over

Maar merrie's kunnen prima ieder jaar een veulen krijgen. Als ze het niet 'aankunnen' zullen ze vaak ook niet dragend worden :).
(Zo ken ik veel merries die meer dan 12 veulens hebben gekregen. Maar bv ook een die 25 is geworden en 23 veulens heeft gehad, van een 'bekende' paardenhouder)