Op een shet rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chachi

Op een shet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 23:53

Hooi,

Ik rijd al 4,5 jaar op een manege, ik rijd dan meestal op paarden en C/D/E ponys dat gaat altijd heel goed!
Maar sinds kort heb ik een verzorgshetje, dat was wel even flink wennen om te rijden!
Zoals: een kleine zadel... En in draf kon ik het met lichtrijden nauwelijks bijhouden (:P) en in galop stuiterde ik als een skippybal :S ook rijd ik bitloos dus mijn shet snijdt vaak af.
Ik heb hem nu ongeveer anderhalve maand en nog steeds ben ik het niet gewend, (op andere kleine pony's zoals welsh a'tjes gaat het wel allemaal goed) toch heb ik mensen gezien die heel goed kunnen blijven zitten op een shet...
Maar hoe moet dat dan :S
Weet iemand wat tips?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:01

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat je dan iets te groot bent voor de shet om te rijden.
Verschil tussen een shet en een C pony kan net te groot zijn voor jou. Daarbij passen jouw billen misschien niet in het (te) kleine zadel, waardoor je ook de shet nog is in de weg zit en het jouw houding niet ten goede zal komen.

Misschien moet je dan naar een andere (grotere) pony op zoek gaan om te rijden, en met deze shet alleen andere leuke dingen doen? Je kunt zoveel meer dan rijden! Een shetje is ook erg geschikt om te mennen, en dan kun je ook lekker met 'm op pad. Of vrijheidsdressuren, grondwerken, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het doen met een shetje! Maar misschien ben je wel iets te groot om hem te rijden...

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 00:07

itsmi schreef:
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat je dan iets te groot bent voor de shet om te rijden.
Verschil tussen een shet en een C pony kan net te groot zijn voor jou. Daarbij passen jouw billen misschien niet in het (te) kleine zadel, waardoor je ook de shet nog is in de weg zit en het jouw houding niet ten goede zal komen.

Misschien moet je dan naar een andere (grotere) pony op zoek gaan om te rijden, en met deze shet alleen andere leuke dingen doen? Je kunt zoveel meer dan rijden! Een shetje is ook erg geschikt om te mennen, en dan kun je ook lekker met 'm op pad. Of vrijheidsdressuren, grondwerken, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het doen met een shetje! Maar misschien ben je wel iets te groot om hem te rijden...

Volgens mij ben ik niet te groot/zwaar voor mijn shet, ik ben zelf ong 1,55 m en weeg 38 kilo en bij shet zit rond de schofthoogte van 1,04 m
Als ik te groot ben was ik allang gestopt met rijden. ik rij ook 1x per week en verder doe ik idd grondwerk en vd

Celiien

Re: Op een shet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:08

oeff ik vind dat wel groot hoor!

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 00:11

Celiien schreef:
oeff ik vind dat wel groot hoor!

Echt waar? Ik heb namelijk grotere mensen op een shet gezien :S
Mijn eigenaar rijd er ook nog op

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:12

Dat wilt niet zeggen dat je niet te groot bent.
Ik vind je ook veelste groot.. en ook te zwaar voor een shetlander.

Nee :n ik vind het niet eerlijk tegenover je shet

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 00:15

Ok dan lijkt me het beste om dan te stoppen met rijden, ook ga k dit met de eigenaar overleggen!
Ik wist het helemaal niet ik dacht dat ik normaal was!
Maarjah goed dat k het nu weet, dankjulliewel!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:16

Ik kan natuurlijk niet vanaf hier beoordelen of je te groot bent. Maar als je te groot zou zijn kan je dat goed merken aan het rijden. Je haalt de pony dan uit balans waardoor de pony niet goed kan lopen en jij dus ook nooit goed/lekker kunt zitten.
Verder kan de oorzaak ook zijn dat het zadel voor jouw te klein is dat zit ook niet lekker en als jij niet goed kunt zitten kan het paard ook niet lekker lopen dus werk je mekaar alleen maar tegen. Dus ik zou even kritisch kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:57

X
Laatst bijgewerkt door melody7 op 09-02-22 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:58

@melody ik vind je ook veel te groot hoor..
:n

Waarom niet ernaast gaan lopen en grondwerken ? Nee persee rijden omdat het zo ''leuk'' is..

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 21:10

Ik snap niks meer van te groot of niet te groot :S
op internet staat dat ik iets te groot ben
maar ik zie vooral mensen die veel groter dan mij zijn op een shet rijden.
Ik zie juist weinig kleine kinderen op shetlanders, vooral grotere :S

Ik doe al vd, grondwerk met mijn shet. ik ren ook vooral naast hem, maar na een tijdje ben ik kapot (slechte conditie...)
daarom wil ik op hem rijden zodat hij wat meer beweging krijgt
(longeren doe ik ook maar dat vind hij niet zo leuk...)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:23

het beste is als we een foto ervan zien :)
kijk je bent te groot als je je paard in de wegzit.
dit kunnen we verder vanachter t beeldscherm niet zien.
maar als ik t zo lees vind ik t wel te groot :)
vooral als je zonder beugels aan voorbij de voorknieschijf van je paard komt ben je qua lengte te groot :)

melody7: dat vind ik echt veel en veel te groot hoor! ik ben ook 1.65 maar moet er toch niet aan denken (nou ben ik ook niet zo dun maa das weer een ander verhaal :') )

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:35

X
Laatst bijgewerkt door melody7 op 09-02-22 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 19:52

Ik zie heel vaak te grote mensen op shetjes rijden :S
(op youtube bijv.)
Ik kan op mijn shet rijden, shet is in balans en kan makkelijk draven en galloperen.
vroeger ging hij ervandoor (schrok van voorbij rijdende motor) bij mij dus ook heb ik een stukje met hem gecrosst.
Als dit allemaal goed gaat, maakt gewicht en lengte dan nog wat uit?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:36

Wel heel makkelijk met het je bent te groot. Het gaat hier wel om een shet he die zijn eigenwijs genoeg om het zelf te laten merken wanneer je te zwaar of te groot bent. Zolang je shet er nog plezier in heeft kan je best af en toe een ritje doen. Ik zou zeggen probeer het eens zonder zadel?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:31

Happie schreef:
Wel heel makkelijk met het je bent te groot. Het gaat hier wel om een shet he die zijn eigenwijs genoeg om het zelf te laten merken wanneer je te zwaar of te groot bent. Zolang je shet er nog plezier in heeft kan je best af en toe een ritje doen. Ik zou zeggen probeer het eens zonder zadel?

Dat denk jij!
Totdat het paard opeens rugklachten krijgt door de overbelasting!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:15

Celiien schreef:
Happie schreef:

Dat denk jij!
Totdat het paard opeens rugklachten krijgt door de overbelasting!

Dat denk ik idd. Ben van mening dat zo lang de ts af en toe een keertje niet te lang rijd dat het nog kan. Met haar 38 kilo ze snap zelf ook dat wanneer ze groter en zwaarder wordt ze op zoek moet gaan naar een andere pony of andere oplossingen.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:16

Kan denk ik echt net aan hoor, zo groot zal ze niet zijn en zeker niet te zwaar ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:19

Nee je bent echt te groot. Het ruitertje van mijn pony's van 1.06 is een stuk kleiner en raakt al te groot. Te lang is net zo schadelijk als te zwaar. Er zal een reden zijn dat je normaal op C of groter rijdt. Nee ga er maar lekker andere dingen mee doen maar stap er als je om die pony geeft niet meer op.

Ik ben 1.63 en ga al niet op mijn pony's zitten (omdat ik véél te lang en te zwaar ben) dus met 1.65 ben je sowieso te lang

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:25

Ze groeit per bericht :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:28

daantjuh96 schreef:
Ik zie heel vaak te grote mensen op shetjes rijden :S
(op youtube bijv.)
Ik kan op mijn shet rijden, shet is in balans en kan makkelijk draven en galloperen.
vroeger ging hij ervandoor (schrok van voorbij rijdende motor) bij mij dus ook heb ik een stukje met hem gecrosst.
Als dit allemaal goed gaat, maakt gewicht en lengte dan nog wat uit?

Shet is in balans? Want hij vertelde dat en viel niet om. Ik kan óók op mijn pony's zitten als ik wil, ze vallen niet om en kan nog galopperen ook met ze waarschijnlijk maar betekent dit dat het goed is voor de pony? NATUURLIJK maakt lengte en gewicht uit. Paard is een vluchtdier, als deze laat zien dat hij zwak is gaat hij DOOD, natuurlijk zal hij niet laten zien dat je te zwaar bent want dan zou hij bij eventueel gevaar niet snel genoeg weg zijn.

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:32

De reden waarom jij niet netjes in het ritme van de pony kan blijven is omdat je te groot bent voor de pony.
Omdat je te lang bent blijf je achter op de beweging.

Persoonlijk zou ik er niet meer op rijden. :n

Jalindraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 07:34

Er is veel meer dan rijden alleen. Denk eens aan vrijheidsdressuur, lange lijnen, grondwerk etc... Inderdaad, als je te groot bent (in jou geval dus) is er wel oneerlijk tegenover je pony. Je kan ook vrijspringen.. Je kan zoveel andere dingen doen dan rijden, maar iedereen wil rijden, of ze nou te groot zijn of niet (niet op jou bedoeld hoor ;))

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:03

Ik vind je ook te groot.
Bij mijn verzorgShet, een breed beestje van 1.07, werd het andere meisje van 1.45 te groot voor haar. We zijn vanwege de dracht gestopt, en ze liet niemand meer op haar rug toe(waarschijnlijk omdat de eigenaar vind dat Shetters 80 kilo kunnen dragen toen ging ie er zelf opzitten, doet ie gelukkig verder nooit).

En alsje op youtube kijkt...
9 van de 10 meiden zijn te groot. Zeg je er wat van, krijg je een grote bek terug.
Typ maar eens Ponyparkcity in, gewoon voor voorbeelden...

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:26

dat vind ik geen verhouding kwa lengte en gewicht. shet kan max maar 40- 45 kilo dragen. maar vind je wel erg groot.