anjore schreef:ik vind de redenatie dat het al te laat in het seizoen zou zijn om te beginnen een beetje bijzonder.
Er worden nog elke dag veulens geboren, en als het te laat zou zijn, zouden al deze merries een jaar over moeten slaan om een goeie kans te maken drachtig te worden.
Volgens mij is het gewoon een kwestie van lezen hoor. Om te beginnen is het vrij laat, zeker als het niet pakt. Daarbij moet ts nu nog een hengst zoeken én een hengstigheid afwachten (en met pech is dat dus 21 dagen). Als de merrie nog drachtig is en je dekt opnieuw (pak je in de hengstigheidcyclus win je 3 weken) zit de merrie al in de cyclus en is de kans gewoon groter dat ze drachtig worden. De merrie van ts staat paar jaar leeg en er is geen enkel idee hoe de merrie het op gaat pakken. Ookal was de vorige dracht + bevalling een eitje. Dat was toen en niet nu. Nú is het gewoon heel onzeker hoe de merrie pakt.
Ik heb, m.i., zo objectief mogelijk de voor- en nadelen gegeven van dit of volgend jaar dekken + de tips/trucs die ze nog kan gebruiken. Het is aan ts wat ze wil.