Nog fokken met een 20-jarige merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Nog fokken met een 20-jarige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 18:41

Ik heb een fijne en mooie KWPN merrie staan van nu 19 jaar.
Zij heeft al eerder veulens gehad, volgens mij nu 5 of 6 in totaal, haar laatste veulen is in augustus 2008 geboren en heb ik nog (blijft ook bij ons, rest was voordat ze bij ons kwam).
Merrie wordt makkelijk drachtig en is een hele goede moeder. Ze bevalt ook vrij "makkelijk".

Ze staat nu in een kudde van in totaal 7 paarden, ruinen en merries, van 3 tot 21 jaar. Kunnen zelf stal in en 's winters 's nachts op stal.
Merrie wordt niet bereden etc.

Nu zitten mijn vriend te twijfelen, om haar volgend jaar nog een keer te laten dekken (veulen voor eigen "gebruik", niet voor verkoop.
Ze is nu in goede conditie en we doen het natuurlijk ook alleen als ze in goede conditie blijft.

Maar... onze vraag is nu; zouden we volgend jaar nog een keer met haar kunnen dekken?
Wat zijn jullie meningen? Wij vernemen ze graag, maar wel mét onderbouwing.

Anoniem

Re: Nog fokken met een 20-jarige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:44

Waarom niet, als ze eerder probleemloos veulens heeft gehad, in goede gezondheid is, en weer makkelijk drachtig wordt?
Ik vind dat 3 belangrijke criteria, en als die allemaal positief zijn, zou ik geen bezwaar zien.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 18:49

Dank voor je reactie Sonja! Ik kan op alle 3 de criteria zeker positief antwoorden. :j

Vind het toch wel erg fijn om te inventariseren wat anderen ervan vinden. :o
We doen het oom écht alleen als ze volgend jaar ook nog in goede conditie is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:53

Als je volgend jaar dekt is ze 21 met de bevalling. Als je de keuze hebt om het dit jaar te doen zou ik het dít jaar doen. :)

Je merrie is al een aantal jaar leeg dus of ze makkelijk drachtig wordt en makkelijk bevalt weet je nu eigenlijk gewoon niet meer :) Meestal is het op oudere leeftijd wel zo dat het 'op gang' komen van de baarmoeder gewoon moeilijker is dan dan ze elk jaar in die cyclus zitten. Je hebt dus ook gewoon kans dat ze nu héél slecht drachtig wordt of gewoon weg niet. Of als je geluk hebt pakt ze wel in één keer.

Je moet je, denk ik, wel af vragen (ookal is het veulen voor eigen gebruik) wat wil je er mee en wat biedt deze merrie zodanig/ wat is er zodanig bijzonder aan dat je dat 'extra' paard persé van haar wil hebben. (en dan mag het antwoord "Het is míjn merrie" niet gegeven worden.) :D

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:57

Als de merrie volgend jaar inderdaad in goede conditie is, zou ik het doen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:03

Dank je Sammie, het klopt dat ze dan met de bevalling 21 zal zijn. Ik weet niet of het er dit jaar nog inzit... tot wanneer zou je nog kunnen laten dekken in dit jaar dan?

Reden voor mij is omdat
1. Ik haar hele fijne veulens vind geven
2. Ik graag nog een paard voor de toekomst wil
3. Het mijn droom is om nog een keer (bewustb een eigen veulen te fokken
4. Dan heb ik nog een nakomeling van haar, zij heeft me nl door een hele zware tijd gesleept

én het is MIJN merrie! :)) :P

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:04

Dank voor je reactie OomaaikeoO!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:12

Myfairytale schreef:
Dank voor je reactie Sonja! Ik kan op alle 3 de criteria zeker positief antwoorden.

Nope, dat kan pas volgend jaar. Drachtig wordn KAN moeilijk(er) gaan bij een oudere merrie, zeker als ze al meerdere jaren niet gedragen heeft.
Maw: als haar lichaam het volgend jaar niet makkelijk meer aanbiedt en je dus serieus moeite zou metn gaan doen om haar drachtig te krijgen, dan zou ik dat niet doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:14

Dit jaar zou je nog kunnen dekken tot augustus (ong.). Je zit al halverwege het seizoen dus echt optimaal gebruik maken van het dekseizoen kun je (helaas) niet meer. Dat is extra balen als het niet lukt. Als je dan ook nu nog moet gaan wachten op een hengstigheid én je moet een hengst kiezen wordt het wel krap aan. Dan heb je nu hooguit 2 of 3 hengstigheden nog. (en evt. een laat veulen)

Als je volgend jaar vroeg begint en het pakt in één keer dan heb je een vroeg veulen (wat vervelend is met slecht weer). Pakt ze niet en je hebt een paar hengstigheiden nodig dan kun je wel het hele seizoen gebruiken.

Maaar... als je een goede merrie hebt kun je misschien wat onderhandelen over de prijs e.d.

Mijn merrie was 18 met het 'laatste' veulen. In één keer gepakt. Vervolgens ben ik twee seizoenen bezig geweest om weer te dekken. Dat ging voor geen meter (en merrie was in goede conditie- werd nog (wedstrijden) mee gereden e.d.)! Spoelen, preparaten, dichtzetten, extra steriel werken.. etc. Laatste inseminatie poging (augustus) heeft nog gepakt. Ik had dus een laat veulen (en merrie was dus dat jaar 21 met bevallen), maar het weer was dat jaar wel 'lang' goed.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 21:24

Moet eerlijk zeggen dat ik er al jaaaaaaaren van droomde en dat mijn droom echt uitkwam in 2008. Ik wilde dat ooit graag nóg eens meemaken. Maar de tijd begint nu toch wel te dringen... dus ik heb eigenlijk nog niet eens over welke hengst nagedacht.

Heb begrepen van de Wiemselbach (Daan Horn) dat ik idd wel een goede merrie heb. :)
Ik zal gauw kijken of ik nog een leuke hengst vind en anders wordt het volgend jaar, als mijn merrie dat dan ook nog aankan natuurlijk. Haar gezondheid staat voorop!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 21:33

Heb jouw post gemist, sorry Sonja.
Ik begrijp het, ik zal ook hooguit enkele pogingen wagen, teveel wil ik mijn merrie niet aandoen.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:42

ik vind de redenatie dat het al te laat in het seizoen zou zijn om te beginnen een beetje bijzonder.
Er worden nog elke dag veulens geboren, en als het te laat zou zijn, zouden al deze merries een jaar over moeten slaan om een goeie kans te maken drachtig te worden.
Als je merrie nog gezond is zou ik het best aandurven. Mijn merrie is 20, heeft een prachtig veulen aan de voet nu. Ze is nog harstikke vruchtbaar, een vlotte bevalling gehad, en geeft melk als een koe. Ik laat haar nu niet meer dekken, ze heeft namelijk na een blessure last van arthrose in haar schouder en ik wil haar dat extra gewicht niet meer laten dragen. Maar als ze dat niet had, zou ik het nog wel aandurven hoor.
Ik zou denk ik echter wel proberen om het dit jaar te doen, het is wel een leeftijd waarop je dit soort wensen niet meer al te ver uit moet stellen, een veulen dragen en opvoeden is toch een proces van anderhalf jaar... En als het veulen voor je zelf is, is het ook minder erg om het wat later in het seizoen te hebben. In tegenstelling tot fokkers die graag naar keuringen, veilingselecties ed gaan.
Probeer een afspraak te maken met de hengstenhouder, niet drachtig , volgend jaar nieuwe poging zonder extra kosten. Wie weet is het wel in 1 keer raak? Waarom zou dat mei/juni niet kunnen lukken, en volgend jaar maart wel?

Succes, met beslissen, kiezen, en het drachtig krijgen van je merrie..

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 10:06

Dank je wel voor je reactie Anjore! Voor mij maakt het idd niet uit of het veulen vroeg of laat is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:14

anjore schreef:
ik vind de redenatie dat het al te laat in het seizoen zou zijn om te beginnen een beetje bijzonder.
Er worden nog elke dag veulens geboren, en als het te laat zou zijn, zouden al deze merries een jaar over moeten slaan om een goeie kans te maken drachtig te worden.

Volgens mij is het gewoon een kwestie van lezen hoor. Om te beginnen is het vrij laat, zeker als het niet pakt. Daarbij moet ts nu nog een hengst zoeken én een hengstigheid afwachten (en met pech is dat dus 21 dagen). Als de merrie nog drachtig is en je dekt opnieuw (pak je in de hengstigheidcyclus win je 3 weken) zit de merrie al in de cyclus en is de kans gewoon groter dat ze drachtig worden. De merrie van ts staat paar jaar leeg en er is geen enkel idee hoe de merrie het op gaat pakken. Ookal was de vorige dracht + bevalling een eitje. Dat was toen en niet nu. Nú is het gewoon heel onzeker hoe de merrie pakt.

Ik heb, m.i., zo objectief mogelijk de voor- en nadelen gegeven van dit of volgend jaar dekken + de tips/trucs die ze nog kan gebruiken. Het is aan ts wat ze wil. :)

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:04

@ Sammie;
Klopt, we zitten al een eindje in het dekseizoen. Dus als je nu begint heb je al een paar kansen gemist.
Maar er komen er misschien ook nog een paar. Ik zou het toch zonde vinden om die helemaal niet proberen te benutten. Inderdaad, als het niet pakt is het snel laat, maar als het wel pakt heb je bijna een jaar gewonnen.
Het kan in het begin van het seizoen ook wel s niet meteen raak zijn, en dan zit je ook zo in mei. Als ts snel tot een keuze qua hengst zou komen, en goeie afspraken zou kunnen maken met de hengstenhouder, is het ook een gemiste kans om het niet te proberen.
Als ik sowieso de volle mep zou moeten betalen, zou ik ook liever een vol seizoen gebruiken. Maar vindt ze een hengstenhouder die aan t voorstel mee wil werken, wint ze in mijn ogen tijd door het nu te proberen.
Maar zoals je zelf zegt, de keus is aan de ts.

famouschief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:18

Hey hallo,

Wij hebben zo'n 11 jaar geleden een echte 1 april grapje mogen waarnemen. Onze merrie van 20 bijna 21 kreeg op jawel hoor 1 april 2000 een veulentje. We hadden onze hengsten net gecastreert om geen veulentjes meer te kweken, maar een ongelukje zit in een klein hoekje, whahaha
De betreffende merrie hadden wij met 19 jaar, haar vervroegt pensioen geeven i.v.m. haar zware atrose in de achterbenen en beginnende rug. Ze is na de bevalling er nooit meer helemaal bovenop gekomen en met de bevalling hebben we haar ook moeten helpen. Het was een super veulen gelijk geen ander, maar de rug van onze merrie was na de bevalling zo'n 10 cm gezakt. Met het veulen is alles goed gegaan en is opgegroeidt tot een geweldig paard. Je zou voor de zekerheid toch maar eens advies vragen i.v.m. de gezondheid van je paard. Des al niet te min, is onze merrie toch nog 32 jaar geworden. D.m.v. de bekende atrose konden we haar niet meer berijden en heeft ze nooit haar rug kunnen versterken. Het is maar wat je wil, maar als wij mochten kiezen, dan was er op die leeftijd er geen veulentje meer bijgekomen. Alleen al voor haar eigen gezondheid. Ik hoop dat je hier iets mee kunt en mocht je toch beslissen om nog een veulentje van jouw merrie willen trekken, dan wil ij je bij deze al bij voorbaat feliciteren. Wie ziet er nu niet graag een geweldi veulen van zijn eigen paardjes. Heel veel succes ermee. /3

terhilst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:49

Als de merrie nog in goede conditie id zou ik ze zeker nog dekken.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:51

Moet kunnen, maar waarom niet dit jaar? Hoe langer je wacht hoe groter de kans op niet dragend willen worden is.. Zeker als ze tijdje stil heeft gestaan ;).