help merriekeuring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Agossielover

help merriekeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 19:51

Hallo,

ik wil graag naar de merriekeuring met mijn merrie

Waar kan ik dat doen?
hoe duur is het?
moet mijn paard op mijn naam staan? (ze staat op de fokkers naam in het paspoort)

Ze is nooit naar de keuring geweest
ze is 6jaar een tuschinski x goodtimes

ik woon zelf in noord-holland.

kan iemand mij helpen?

friesiszwart

Re: help merriekeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:54

Het paard moet in ieder geval op jouw naam staan. Verder gewoon bij het betreffende stamboek informeren. Ik kan je alleen informeren indien het het friese ras betreft.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:03

Als je keuringen wilt lopen met je merrie zal je lid moeten worden bij het KWPN (gezien afstamming zal ze hier wel ingeschreven zijn). Wat de kosten hiervan zijn weet ik niet. Ook moet je het paard dan op jou naam laten zetten. Voor verdere info is het misschien handig eens bij het kwpn aan te kloppen. Oja in Noord Holland worden ook keuringen voor het KWPN georganiseerd. Ik meen in de Beemster.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:10

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:34

Om mee te doen met een merriekeuring moet eerst je paard op je naam komen te staan en ben je verplicht lid van het stamboek te zijn.
Voor de exacte gang van zaken moet je even op www.kwpn.nl kijken, daar staat precies op hoe je jezelf lid maakt en hoe je je paard over kan laten schrijven.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:41

Je paard moet op jou naam staan.
Je moet lid zijn van het KWPN (als je daar heen gaat).
Er zijn echter voor jou (oudere) paard 2 opties:
Stamboekkeuring (Worden ze aan de hand en op stand beoordeeld)
IBOP (Worden ze onder het zadel beoordeeld en op stand)
Ik vind dat je het meeste aan de IBOP hebt: Je kan merrie onder het zadel laten zien, houding, gangen, etc worden beoordeeld. Als je gem 7,5 scoort is ze 'geslaagd' (en dus predicaat IBOP-dress). Als ze vervolgens op exterieur word beoordeeld (is na het rijden) en ze scoort boven de (65 of 70 dat weet ik even niet) dan is ze ook nog eens predicaat 'Ster'.
Kosten IBOP zijn +- 60,-
Je kan inschrijven voor beide via KWPN-site.
Zorg er wel voor dat je paard er tip top voor staat in conditie/kleur/gezondheid/hoeven etc anders heeft het heel weinig zin.
(Mijn merrie is als 3jarige naar stamboekopname geweest en had toen bultje op achterbeen vanwegen slaan in de stal tegen de muur *stond bij iemand anders* dit werd gezien als 'reebeen' en afgewezen. Enkele jaren later (4jaar) reed ik IBOP met haar, geslaagd, maar kwam dat 'reebeen' (wat nu helemaal weg was) weer ter spraken, een reebeen is een aangeboren afwijking en gaat niet meer weg, dus de keuringsmeester kon niet ineens zeggen dat alles perfect was want dan zou hij zijn collega (terwijl dit wel zo was....) en kreeg dus niet genoeg punten om ster te worden.) Dat soort situaties moet je dus proberen te voorkomen, hun nemen alles wat bekend is van jou paard de volgende keer weer mee, en kunnen dus alles terug zien ;). (ook foutieve dingen :P)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:06

Om Ster verklaard te worden is moet je merrie minimaal 70 punten voor haar exterieur behalen.