BWP is Vlaams en SBS Waals... dat zal het voornaamste verschil zijn. En dat het BWP veel groter is.
epichine
Geplaatst: 17-05-11 10:56
Ik heb al mijn veulens, gedurende meer dan 15 jaar aan BWP ingeschreven, maar meer dan een jaar om papieren te krijgen..... Dit jaar schrijf ik heel in aan SBS. Zij zijn waarschijnlijk sneller….
Peterina
Geplaatst: 17-05-11 18:36
Het SBS is als fokverening ook ouder dan BWP. Zoals bij alles in Belgie MOET er een verschil zijn in talen dus ook MOET iedere lands (=taal) deel hun eigen stamboek hebben ... en zo is min of meer de splitsing gebeurt.
Medische keuring zijn gelijkwaardig ... dezelfde eisen, dezelfde klinieken (Merelbeke en Luik), dezelfde dierenartsen.
SBS lijkt wat soepeler in dat ze ook 'oog' hebben voor het kwaliteit van engels en arabisch volbloed en de toevoeging daarvan aan het paardenstapel.
SBS staat ook 'open' voor een paard die misschien een niet 'normale' kleur heeft, BWP daarentegen staat daar niet zo voor open ... alles buiten schimmel, bruin, zwart of vos, of laat staan een bontje, lijkt precies 'minderwaardig' in hun ogen.
czar
Geplaatst: 08-06-11 15:55
Als het je puur om de registratie te doen is, is Zangersheide ook een mogelijkheid. Voor zover je tenminste geen dressuurpaarden fokt. Ze profileren zich als een uitsluitend sprinpaardenstamboek. http://www.zangersheide.com
terhilst
Geplaatst: 06-07-11 20:38
SBS is ook goedkoper om veulens in te schrijven,25€ per veulen als het een veulen is van een in België goedgekeurde hengst.
Peterina
Geplaatst: 07-07-11 11:50
Klopt! En als het van een buitenlandse WB ggk hengst uit een erkende stamboek dan is het in totaal 125 euro.