Ik heb een BWP merrie, die ook in Rheinland is ingedragen. Ik overweeg om haar eventueel te dekken met Klepholms Ikarios, deze is BAPS gekeurd. Ik zou echter bij dit veulen graag warmbloedpapieren hebben en geen BAPS papieren. Weten jullie welke warmbloedstamboeken veulens van BAPS hengsten opnemen?
Wat voor een stamboek is dat en om wat voor een sooRt paarden gaat het dan? Ik ken het nl niet.
Balte
Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 09:28
BAPS is Arabierenstamboek in België, sorry, heb er niet aan gedacht dat erbij te zetten. Ik zoek dus een warmbloedstamboek zoals BWP, SBS.... dat veulens opneemt geboren uit een warmbloedmerrie en hengst met veel Arabisch bloed.
Peterina
Geplaatst: 15-05-11 12:00
S.B.S. erkend BAPS hengsten! Maar voor de zekerheid zou je even kunnen vragen. Als je een email stuurt met de BAPS ggk lijst, dan zoeken ze het uit en dan krijg je schriftelijk via email iets te horen. Voorbeeld van 'erkenning': Ranchwood Golden Ranger ... BAPS ggk (ook RBP) ... veulens uit WB merries zijn A-register.
NatasjavE
Geplaatst: 15-05-11 12:54
Balte schreef:
BAPS is Arabierenstamboek in België, sorry, heb er niet aan gedacht dat erbij te zetten. Ik zoek dus een warmbloedstamboek zoals BWP, SBS.... dat veulens opneemt geboren uit een warmbloedmerrie en hengst met veel Arabisch bloed.
Provincie Antwerpen, tussen Antwerpen en Brussel in feite maar dat maakt niet uit eigenlijk. Merrie is BWP geregistreerd en ingedragen bij Rheinland. Bij SBS kan ik zonder moeite een veulen inbrengen, gaat alles voor het chippen en voor de databank ook een stuk makkelijker, ik moet niks opsturen naar het buitenland enzovoort. Ik weet niet of ze bij NRPS zou moeten ingedragen worden maar op den duur zit je dan met zo veel stamboeken .
Ben ook nog helemaal niet zeker dat ik ze ga laten dekken en ook nog niet zeker dat het deze hengst zou worden dan. Heb net foto's gezien van een tweejarige nakomeling uit een Arabische merrie en daar vind ik dat hij niet verbeterd heeft op de moeder. Ben me eigenlijk nog maar wat aan het "oriënteren" zoals dat heet en voor ik verder kon "dromen", moest ik natuurlijk eerst weten of een veulen uit zo'n combi in een warmbloedstamboek ingeschreven kon worden. Anders was het sowieso een njet.
Ik heb mijn Veulen ook bij NRPS laten inschrijven en die krijgt ook een volledig pasje met alles erin ondanks dat ik gewoon in DL woon
Balte
Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-11 17:55
Dat bedoel ik niet . Hier in België moeten alle paarden en dus ook veulens geregistreerd worden in een centrale databank. Als je veulen geboren wordt, dan stuur je het geboortebewijs naar het stamboek en die sturen dat door naar de databank, je ontvang automatisch een rekening, die betaal je, dan ontvang je papieren voor je DA, die laat je komen om te chippen en te schetsen, je stuurt alles weer terug en je krijgt je paspoort en je mutatiedocument. Dat laatste is een bewijs dat je dier opgenomen is in de databank, is ook wettelijk verplicht. Als je in een buitenlands stamboek inschrijft, is dat allemaal een beetje ingewikkelder en daar heb ik geen "zin" in, als ik even zo gemakkelijk in een Belgisch stamboek kan registreren . Mijn Welsh veulentje heb ik ook in Nederland laten registreren maar ik ben die adminstratieve rompslomp een beetje "beu" op dit moment
Peterina
Geplaatst: 16-05-11 18:30
onley schreef:
Ik heb mijn Veulen ook bij NRPS laten inschrijven en die krijgt ook een volledig pasje met alles erin ondanks dat ik gewoon in DL woon
Heel slim want bij het NRPS krijgt het veulen (waarschijnlijk vanwege BAPS goedkeuring van de hengst) A-register papieren en in Duitsland zou het veulen alleen ZfDP Kleurenboek register papieren krijgen (dus niet WB omdat de hengst niet WB ggk is).