Merrie wordt moeilijk drachtig, welke supplementen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Merrie wordt moeilijk drachtig, welke supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 23:02

Ik heb een tinkermerrie van 11 jaar. Een jaar of 4 terug heb ik haar laten dekken, 2 seizoenen achter elkaar. Helaas heeft zij beide jaren na 6 weken dracht het vruchtje verworpen.

Mijn da meende dat zij te dik was. Het is geen slanke merrie, maar een forse tinker. Ze krijgt alleen muesli als zij gewerkt heeft. Dan krijgt ze ook een poeder met zink, knoflook, lijnzaadolie en zo'n dingetjes erin.

Nou wil ik het nog 1 keer gaan proberen...Mijn da vertelde me toendertijd dat ik haar misschien iets moest bijgeven van een supplement als ik het nog eens zou willen proberen. Ik heb het eigenlijk al die jaren uit mijn hoofd gezet, maar het blijft kriebelen.

Hebben jullie tips of goede ervaringen met een bepaald product?

Natasjaa

Re: Merrie wordt moeilijk drachtig, welke supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:04

Zou je niet beter eerst proberen om haar wat te laten afvallen? Dat ze niet drachtig wil worden is toch een teken van het lichaam dat het nu niet goed zit lijkt me... Sorry als dit niet is wat je graag wilde horen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:10

Er is vast een reden waarom ze al 2 keer geresorbeerd heeft, en dan niet alleen haar gewicht, ik zou het niet meer proberen.. :n

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 23:10

Ik houd haar al zo sober als maar kan..Maar nu het weer voorjaar is en het gras groeit, zet ze weer snel aan. Ik beperk haar weidegang al behoorlijk, maar toch.
Echt vet is ze niet, ze is een stevige tink. Het is niet zo dat ze echt van die vetbulten heeft nu. Die heeft ze wel gehad overigens.

Als ik het nog een jaar moet uitstellen, doe ik dat. Ik doe het liever nu direct goed dan dat ik straks weer een teleurstelling heb.

Maar misschien zijn er mensen met wat zwaardere merries of mensen die een supplement voeren om de vruchtbaarheid te stimuleren?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 23:11

Sita_ schreef:
Er is vast een reden waarom ze al 2 keer geresorbeerd heeft, en dan niet alleen haar gewicht, ik zou het niet meer proberen.. :n

Die mening had ik de laatste jaren inderdaad ook...Wist ik maar wat het is/was!
Ik kan mijn da wel eens bellen voor bloedonderzoek natuurlijk, kijken wat haar hormoonspiegel is.

Het zure is dat mijn merrie zo zorgzaam is en zo'n goede opvoeder. Ze zou zo'n goede mama zijn en ik heb er plek zat voor...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:13

Dat is het zure inderdaad, maar als het niet gaat dan gaat het niet...
Je kan haar eens binnenstebuiten laten keren, is haar baarmoeder en alles mooi schoon en alles? Hoe oud is ze? Is het het eerste veulen?

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:14

kreeg vroeger mijn tinker ook niet drachtig en heb toen pavo fertile gevoerd. ook liet zij geen hengstigheid zien, na een maandje dat spul voeren dus wel en in 1 keer drachtig. misschien toevallig, misschien niet, ik heb het haar bij de 1e 2 zwangerschappen gevoerd en nu niet meer. nu is het niet meer nodig...

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 23:25

Sita, ze is 11, mogelijk 12 en het zal haar eerste veulen worden.

Ze is toendertijd niet gekweekt na het verwerpen. De da zei wel met het maken van een scan met 3 weken dat haar baarmoeder week aanvoelde en dat de kans erin zat dat ze het niet vast zou houden.

Kannie, dank je voor de tip :) Super dat jouw merrie na het voeren gelijk drachtig werd!

Dit is de merrie trouwens:

Afbeelding

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:32

Ik heb heel goede ervaringen met Brons Cure, ik meen van VSM. Is een homeopatisch middel dat écht werkt; megahengstig, in 1x drachtig en ook een prachtig veulen. Dat laatste is natuurlijk geen garantie.
Je moet natuurlijk wel alle andere oorzaken hebben uitgesloten (vuile baarmoeder, luchtzuigen vulva, etc.)

Als je een veulentje met haar wilt fokken, moet je idd niet nog jaren wachten. In z'n algemeenheid wordt gezegd na het 10e levensjaar niet voor de 1e keer fokken.

Edit: zie nu de foto van je merrie. Ze is idd niet mager, maar om haar nou veel te vet te noemen om dragend te kunnen worden en blijvend, vind ik ook onzin. Een paar kilootjes minder zou niet slecht voor haar zijn, maar ik weet hoe lastig dat soms gaat.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:35

Ze zit wel al wat in de latere leeftijd om voor het eerst drachtig te worden, ik denk dat het lastig zal worden... Ik zou als je het echt zo graag wilt, eerst alles uitsluiten voor je begint met allerlei poeders.. :)

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 23:37

Ik overweeg nu eigenlijk sterk om maandag de da te bellen voor een algemene check-up.

Scheelt weer dat jullie me kunnen ontnuchteren hihi. Ik moet het rationeel bekijken en niet gelijk de hengstenhouder bellen :+

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:30

Je kan je paard caroteen geven als supplement. Heb al goede ervaringen hierover gehoord.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:43

Ik heb vandaag contact gehad met de hengstenhouder, en maandag bel ik de da voor een afspraak. Dan laat ik haar eens goed bekijken en laat ik hem een oordeel vellen.
Wel heel spannend, ik hoop dat hij goed nieuws heeft.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:46

Succes! Spannend inderdaad!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:46

Heb je je na dat de merrie verworpen heeft de ''veulens'' na laten kijken?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:50

Ik heb nooit iets gevonden. Ik denk dat haar lichaam ze gewoon heeft opgenomen. Ze was ook pas tussen de 3 en 6 weken toen het gebeurde.

Mijn da zei de laatste keer bij de scan dat haar baarmoeder week aanvoelde en dat ze het mogelijk niet zou vasthouden. Ik weet niet of die weke baarmoeder iets is dat hormonaal gestuurd is of dat ze dat altijd heeft zeg maar...Ik hoop dat hij me dat volgende week kan vertellen!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:51

Tussen de 3 en de 6 weken neemt het lichaam het inderdaad terug op, het is dan nog niet meer dan een embryo dus er valt dan ook niks te verwerpen of te vinden..
Sommige merries hebben wat extra slijm oid, maar meestal merk je er niks van tot je de 6 weken scan doet..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:52

oke ik had het verkeerd gelezen. dacht dat er 6maanden stond:$ sorry! reden dat ik dat vroeg kun je via pb vragen:). bij mij op stage voerden ze Pro Breed (van Cavalor) en Zeewier.

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:59

Mijn dierenarts geeft voor merries die moeilijk drachtig blijven Regumate.
Dit krijgen ze dan vanaf dat ze voor de eerste keer drachtig zijn gescand.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:01

boefie schreef:
Mijn dierenarts geeft voor merries die moeilijk drachtig blijven Regumate.
Dit krijgen ze dan vanaf dat ze voor de eerste keer drachtig zijn gescand.

Ja dat hebben we ook wel eens bij een merrie moeten geven! was de naam vergeten.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 22:11

Ik heb wel van Regumate gehoord inderdaad! Dank je voor de tip!

Kiwiwitje, ben wel benieuwd waarom je het vroeg eigenlijk :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:20

Marloes_R schreef:
Ik heb wel van Regumate gehoord inderdaad! Dank je voor de tip!

Kiwiwitje, ben wel benieuwd waarom je het vroeg eigenlijk :)

je hebt PB

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:33

je hebt toch ook van dat speciale vruchtheidsvoer van Pavo?
wat een mooi paardje zeg <3

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:56

Ik zou eerst je merrie eens na laten kijken, evt een slijmmonster nemen van de baamoeder. Misschien heeft ze wel een infectie in de baarmoeder zitten waardoor de dracht geen stand kan houden. Als de merrie wel goed drachtig wordt, maar het vervolgens al vroeg afbreekt dan kan er iets mis zijn met de baarmoeder, ontsteking, cyste, afwijkingen aan het baarmoeder slijmvlies. Succes met je merrie en hopen dat het iets is wat verholpen kan worden.

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:04

Ik heb ook Pavo Fertile gegeven voor de inseminatie, 2 keer. Ik was er héél tevreden over ! Mijn merries eerste veulen is ondertussen 2 jaar geweest, en nu is ze weer hoogdrachtig ! 11 jaar is niet te oud, mijn merrie was 14 toen ze de eerste keer drachtig was. Je moet doen wat jouw gevoel zegt, je kent haar het best. En vraag raad aan je da, als die zegt dat het kan, dan kan het. En je vraagt ook om die baarmoeder eens na te kijken, dat is een goeie tip clara ! Kan zijn dat bij natuurlijke dek wat bacterieën mee naar binnen zijn gekomen of zo... En daarna ga je verder, en je geeft pavo of iets anders, en je volgt de instructies.